سرزمین تیزهوش ها

  • ۰
  • ۰

هنرستان برای دختران بهتر است یا پسران؟

مرکز آموزشی هنرستان
هنرستان از مکان‌های آموزشی است که دانش آموزان برای کسب مهارت‌های هنری و فنی به آن جا می‌روند. این مکان آموزشی دارای یک دوره‌ی 3 ساله است که دانش آموزان، در این دوره فن و هنر مربوط به رشته‌ی انتخابی خود را فرا می‌گیرند. در حال حاضر بیش از 100 رشته در زمینه‌های گوناگون وجود دارد که در هنرستان های تهران و در بهترین هنرستان‌های تهران تدریس می‌شوند. از ویژگی‌های خوب  هنرستان این است که پس از گذراندن سال 12ام و یا دوره پیش دانشگاهی می‌توانند در کنکور کاردانی شرکت کنند. در حال حاضر برخی از رشته‌های هنرستان کنکور ندارد و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی امکان پذیرش دانشجو در این رشته‌ها فراهم شده است. هنرستان مکانی برای آموزش هنرهای مختلف است. در آن تلاش می‌شود موارد مورد نیاز برای هر رشته به صورت کاملا کاربردی به دانش آموزان آموزش داده شود و این امتیاز مهم‌ترین و مثبت‌ترین امتیاز این مکان آموزشی نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های نظری است که دروس در آن‌ها به صورت تئوری ارائه می‌شوند. یکی از دغدغه‌های مهم والدین در شهرستان‌ها و به خصوص در تهران این است که کدام هنرستان بهترین هنرستان برای فرزند آنهاست. در شهرستان‌ها با توجه به محیط کوچک‌تری که دارند یافتن بهترین هنرستان ساده‌تر از شهری مانند تهران است.

انواع هنرستان‌ها درتهران

در حال حاضر چند نوع هنرستان در تهران وجود دارد. هنرستان‌های دولتی، هنرستان‌های خصوصی، هنرستان‌های هیئت امنایی و هنرستان‌های نمونه دولتی. پادا

بهترین هنرستان برای دختران و یا یافتن بهترین هنرستان تهران برای پسران با توجه به کیفیت هنرستان‌ها تعیین می‌شود. با توجه به امکانات، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مورد نیاز مبلغ ورودی هر هنرستان متفاوت است. بهترین هنرستان‌ دخترانه تهران و  بهترین هنرستان پسرانه تهران، هنرستان‌هایی هستند که بهترین و مجهزترین کارگاه‌ها را داشته باشند. البته با توجه به نوع آموزش در این مدارس، از دانش آموزان شهریه نیز دریافت می‌شود. مدارس دولتی کمترین شهریه، پس از آن هنرستان‌های هیئت امنایی هستند که شهریه بیشتری نسبت به مدارس دولتی دارند. هنرستان‌های دولتی تهران شرایط بسیار مناسب و امکانات بسیار خوبی دارند و از بهترین  هنرستان های تهران  محسوب می‌شوند. هنرستان‌های نمونه دولتی از بهترین هنرستان‌های تهران هستند و شهریه‌ای بیشتر از هنرستان‌های هیئت امنایی دارند. این هنرستان‌ها امکانات و کارگاه‌های بسیار خوبی دارند و از پرطرفدارترین هنرستان‌های شهر تهران هستند اما تعداد این هنرستان‌ها کم است. برای ورود به هنرستان‌های نمونه دولتی در تهران باید آزمون ورودی را با موفقیت پشت سر بگذارید. هنرستان‌های هئیت امنایی و خصوصی نیز بسته به خود هنرستان و شرایط آن ممکن است خوب یا نامناسب باشند. هنرستان‌های خصوصی و یا غیر انتفاعی توسط اشخاص اداره می‌شوند و زیر نظر آموزش و پرورش هستند و با توجه به تجهیزات و امکانات از دانش آموزان شهریه دریافت می‌کنند. وزارت آموزش و پرورش

گروه‌های مهم در هنرستان

هنرستان‌ها در حال حاضر شامل دو شاخه مهم هستند. شاخه فنی و حرفه‌ای و شاخه کارو دانش رشته‌های این دو شاخه به چند دسته تقسیم می‌شوند:

گروه هنر، گروه مدیریت و خدمات، گروه صنعت، گروه مواد و فراوری، گروه مکانیک، گروه کشاورزی

پر طرفدارترین رشته‌های دخترانه و پسرانه در هنرستان

از بین گروه‌های گفته شده برخی برای پسران و برخی برای دختران مناسب هستند. با توجه به این موضوع هنرستان هم برای دختران و هم برای پسران مناسب است و هر کدام با توجه به علاقه و در نظر گرفتن موارد مختلف می‌توانند در یکی از این شاخه‌ها درس بخوانند. هنرستان به صورت واحد دختران و پسران است و برخی از رشته‌ها به صورت مشترک و برخی تنها مربوط به یکی از دختران و یا پسران می‌شود. از رشته‌های پسرانه می‌توان به ساخت و تولید، ساختمان، تاسیسات، متالوژی، صنایع فلزی، الکتروتکنیک اشاره کرد. این رشته‌ها تنها در هنرستان‌های پسرانه تدریس می‌شوند و از پر در آمدترین و پرطرفدارترین رشته‌های پسرانه هستند. علاوه براین رشته‌ها رشته‌هایی نظیر معماری داخلی و کامپیوتر گرایش نرم افزار و... نیز از رشته‌های خوب برای پسران هستند. رشته‌های خیاطی و کودک‌یاری نیز تنها برای دختران آموزش داده می‌شود و مابقی رشته‌ها مشترک هستند.

رشته‌هایی مانند گرافیک، کودکیاری، طراحی دوخت، کامپیوتر، نقاشی، موسیقی، تربیت بدنی از مهم‌ترین رشته‌های دخترانه در هنرستان هستند که از پر طرفدارترین رشته‌ها نیز هستند.

هنرستان برای دختران و پسران

رشته‌های هنرستان بازار کار خوبی درکشور دارند و اکثرا کاربردی هستند، پس اگر با علاقه و تمرکز کافی درس بخوانید، حتما می‌توانید در رشته خودتان به یکی از بهترین‌ها تبدیل شوید. رشته‌های هنرستان با توجه به تنوع بالایی که دارد می‌تواند هر نوع سلیقه‌ای را پوشش دهد. پس نگران انتخاب رشته در هنرستان نباشید و با خیالی آسوده با در نظر گرفتن جوانب یکی از رشته‌های آن را انتخاب کنید. با وجود بهترین هنرستان های دخترانه و بهترین هنرستان های پسرانه تهران، شما به راحتی می‌توانید یکی از این هنرستان‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید و آینده شغلی خود را تضمین کنید. اگر شما با تلاش و سخت کوش باشید و به رشته مورد نظرتان علاقه‌مند باشید، می‌توانید بازار کار خوبی را برای خودتان فراهم کنید به خصوص در وضعیت فعلی کشور که یادگیری حرفه مناسب و کار آفرینی با آن به شدت نیاز است و بسیاری از کار آفرینان موفق کشور فارغ التحصیلان یکی از بهترین هنرستان‌های تهران و کشور هستند.

اگر تصمیم به انتخاب رشته در یکی از هنرستان‌های شهر تهران را دارید از قبل در مورد امکانات هنرستان، نظم و مدیریت صحیح و شهریه آن تحقیق کنید. همچنین درمورد رشته انتخابی خود تحقیق کنید. بعضی از رشته‌های هنرستان برای کار نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بالایی دارند و نیاز به ابزارهای خاص برای کار هستند. بهترین هنرستان برای شما صرفا هنرستانی با بالاترین شهریه نیست، بلکه باید توجه کنید بهترین امکانات را در رشته مورد نظر شما داشته باشد و مدیریت آن دقیق و منظم باشد. اگر تصمیم به قبولی در هنرستان‌های نمونه دولتی که یکی از بهترین هنرستان‌های تهران هستند دارید، حتما باید از قبل برای آزمون ورودی آن آماده شوید. این آزمون در تیرماه هر سال و در پایه ورودی نهم به دهم برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

  • ۰۰/۰۶/۲۴
  • سرزمین تیزهوش ها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی