سرزمین تیزهوش ها

۲۲ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

۱۰ کتاب فوق العاده دیجیتال مارکتینگ که باید بخوانید

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  شاید یک فرد نتواند به صرف خواندن چند کتاب و دیدن چند ویدئو آموزشی در یوتوب، یک کارشناس مارکتینگ تاثیرگذار شود، اما گذراندن یک دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ تخصصی و در کنار آن استفاده از منابع مکمل دید شما را برای ادامه مسیر بازاریابی گسترش خواهد داد.

اولین قدم دیجیتال مارکتینگ را با ما بردارید

در ادامه این مقاله من قصد دارم 10 مورد از مهم ترین کتاب های حوزه بازاریابی و بازاریابی دیجیتال را که تمام کارشناسان و متخصصان دیجیتال مارکتینگ، دانشجویان مدیریت کسب و کار و علاقه مندان به این حوزه باید مطالعه کنند، خدمت شما معرفی کنم.
این لیست شامل تحقیقات و مطالعات من در حوزه بازاریابی دیجیتال در2 سال اخیر بوده است پس می توانید به آن اطمینان کنید.

 

1)    مدیریت بازاریابی: فیلیپ کاتلر
کتاب شماره یک تمامی لیست های معرفی کتاب های دیجیتال مارکتینگ قطعا کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر، یکی از بزرگترین اندیشمندان  بازاریابی در جهان است. این کتاب مقدمه با شکوهی برای آشنایی و ورود شما با دنیای بازاریابی است، برای همین هم هست که از این کتاب جز 50 کتاب برتر حوزه تجارت یاد می شود.

ویرایش 15 کتاب جدیدترین نسخه آن محسوب شده و به عنوان کتاب مرجع در بسیاری از بیزینس اسکول‌های برجسته دنیا معرفی می شود. انتشارات مختلفی تا امروز این کتاب را به فارسی ترجمه کرده اند اما من خودم ترجمه انتشارات نص را ترجیح می‌دهم.

دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال

2)    طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک: آلن دیب
طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک یکی دیگر از کتاب های ضروری است که شما می‌بایست در مسیر یادگیری بازاریابی دیجیتال، حتما مطالعه کنید. گرچه این کتاب به طور مشخص به بازاریابی در دنیای دیجیتال نمی‌پردازد اما یک چهارچوب استاندارد نسبت به زوایای طرح بازاریابی، ایجاد می‌کند و در سه مرحله، یک سند پویا از طرح پیشرفت کسب و کار را برای شما ترسیم می‌کند. انتشارات آریانا قلم این کتاب را به خوبی ترجمه کرده است.

 

 

 

3)    دیجیتال مارکتینگ برای احمق ها : رایان دیس
سری کتاب های for dummies یکی از بهترین کتاب ها برای یادگیری مفاهیم اولیه و کاربردی است. در حوزه بازاریابی نیز کتاب بازاریابی دیجیتال که انتشارات آوند دانش و همچنین دامیز آن را به فارسی ترجمه کرده اند می تواند مرجع بسیار خوبی برای آموزش اصولی بازاریابی دیجیتال باشد.

بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ

4)    نسل چهارم بازاریابی: فیلیپ کاتلر
کتاب دیگری که مجدد توسط استاد مسلم بازاریابی، فیلیپ کاتلر، به رشته تحریر درآمده است، کتاب نسل چهارم بازاریابی است. این کتاب به موضوعاتی چون تولیدمحتوا، بازاریابی محتوایی، ارتباط و مدیریت مشتریان می پردازد.
این کتاب علاوه برتاکید بر اهمیت تغییر بازارهای کنونی و تحول بازارهای سنتی به بازاریابی دیجیتال، الزاماتی را بیان می‌کند تا چشم شما را به روندها و ترندهای پیش رو باز کند.
مطالعه این کتاب نیز که انتشارات آریانا قلم به خوبی آن را ترجمه کرده، به همه شما توصیه می‌شود.

 

5)    تحول دیجیتال: جورج وسترمن
کتاب تحول دیجیتال جورج وسترمن، یکی از بهترین کتب برای مطالعه مدیران  در عرصه کسب و کار است. این کتاب در اصل بر پایه مصاحبه با مدیران ارشد جمع آوری شده و حاوی نقشه راهی مشخص برای مدیران حوزه دیجیتال مارکتینگ است. انتشارات گوناگونی مثل نشر نص، این کتاب را ترجمه و راهی بازار کرده اند.

 

 

6)    مدیریت مالی و بازاریابی : سعید عربی زنجانی
 یکی از مهم ترین موضوعاتی که در تیم های بازاریابی درون شرکت ها باید تحت نظر قرار گیرد. توزیع مناسب بودجه به کانال های مختلف بازاریابی و بازگشت سرمایه می باشد. این کتاب با معرفی و تجزیه و تحلیل اهداف و راهبردها در مدیریت مالی و بازاریابی در سه بخش اهداف و ضرورت های واحد مالی را به خوبی تشریح و بررسی می کند. این کتاب نیز توسط انتشارات میدیا روانه بازار شده است.

 

دوره دیجیتال مارکتینگ

7)    صراحت تمام عیار : کیم اسکات
یکی از مهم ترین موضوعاتی که در تیم های بازاریابی معمولا وجود دارد. حضور اعضای مختلف با موقعیت های شغلی و وظایف مختلف است. ذات بازاریابی همین است. مجموعه ای از زیربخش ها و وظایف گوناگون که توسط مدیریت و برنامه ریزی واحد کنترل می‌شود.

شما چه به عنوان مدیر بازاریابی چه یک عضو تاثیرگذار در تیم باید اصول مدیریت تیم و همکاران خود را بیاموزید. این مورد که از موضوعات مهم مدیریت منابع انسانی است فارغ از بخشی که در آن فعالیت می کنید باید مورد توجه قرار گیرد. کتاب صراحت تمام عیار یکی از بهترین کتاب هایی‌ ست که در این حوزه من مطالعه کرده ام با ترجمه ای روان از انتشارات آریاناقلم.

8)    راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه: موسسه مدیریت پروژه
مدیریت صحیح پروژه از زمان ایده پردازی، استراتژی تا اجرا، بازبینی و تحلیل موضوعی بسیار مهم است که تمام مدیران به خصوص مدیران مارکتینگ باید به خوبی از پس آن بر بیایند چرا که معمولا این تیم ها بودجه ای بالاتر از سایر بخش ها را به خود تخصیص می‌دهند.

این کتاب به عنوان یکی از مهم ترین مراجع آموزش شیوه کارآمد مدیریت پروژه به شمار می‌آید و آن را تبدیل به یکی از ضروری ترین ابزارهای مورد نیاز مدیران کرده است. این کتاب نیز توسط انتشارات آریاناقلم ترجمه شده است و ترجمه بسیار خوبی نیز دارد.

 

 

9)    بازاریابی در شبکه های اجتماعی: مایکل سولومون
به طور حتم  شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم ترین کانال های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. کتاب بازاریابی شبکه های اجتماعی با نگاهی کلان و رویکردی نوین به بازاریابی الکترونیکی پیشرفته می‌پردازد و در 3 بخش کلی: مبانی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، قلمروهای شبکه های اجتماعی، مدیریت و اندازه گیری داده‌های شبکه های اجتماعی، به شکلی کاملا علمی و ساختارمند به شما توانایی استفاده موثر از این کانال بازاریابی پرمخاطب و رقابتی را خواهد داد. این کتاب توسط نشر علم منتشر شده است.

hubspot

10)      کتاب استراتژی بازاریابی: اورویل واکر
همانطور که استراتژی به صورت ذاتی کلمه سختی است اما اهمیت آن فراتر از آن‌ چیزی است که ما مدیران می‌پنداریم!

در بازار رقابتی امروز نگاه استراتژیک می‌تواند به شکل قابل توجهی کسب و کار شما را متمایز کند. کتاب استراتژی بازاریابی واکر از کلیه تحقیقات اصیل پژوهشگران، تجربیات مفید کارآفرینان، برنامه های موفق مدیران و طرح های موثر مشاوران  موسسات صنعتی و خدماتی بهره گرفته تا بتواند الگویی جامع و کاربردی از مدیریت استراتژیک بازاریابی و استراتژی های بازاریابی برای مشارکت در دنیای واقعی فراهم آورد. این کتاب توسط انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی چاپ شده است.

 

جمع بندی
شما به عنوان یک مدیر دیجیتال مارکتینگ باید علاوه بر آشنایی با اصول بازاریابی و همچنین شناخت حوزه های مختلف دیجیتال مارکتینگ با قواعد مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، تدوین استراتژی و اجرا و سنجش کمپین های مختلف به خوبی آشنا باشید و از ابزارها و کانال های بازاریابی پیش روی خود به شکل بهینه استفاده کنید.

10 کتابی که در این مقاله خدمت شما معرفی شدند قطعا نمی توانند شما را به یک مدیر دیجیتال مارکتینگ تبدیل کنند اما می‌توانند در کنار گذراندن دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ یا مدیریت کسب و کار شما را از تعداد بسیار زیادی از مدیران اجرایی جدا سازد. امید است مطالعه این مقاله برای شما عزیزان مفید باشد.

منبع: خبربان

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

سوزنِ گیر کردۀ وزیر آموزش و پرورش روی باز شدن مدرسه‌ها/ خسته نباشی دلاور!
" اگر مدام برای باز شدن مدرسه ها زمان تعیین نمی‌کرد چه بسا با وضعیت بودجه کسانی به صرافت تعدیل نیرو در آموزش و پرورش می‌افتادند."
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- وزیر آموزش و پرورش گفته است: «90 درصد دانش‌آموزان دوست دارند مدرسه ها باز شود. جمع‌بندی جهانی هم این است که باید ازطریقی مدارس را بازگشایی کنیم و از امروز معلمان آماده می‌شوند تا از مهر دوباره به مدرسه‌ها بازگردند.» هنرستان

سوزنِ گیر کردۀ وزیر آموزش و پرورش روی باز شدن مدرسه‌ها/ خسته نباشی دلاور!

  از سال پیش در همین مرداد ماه تا حالا هر چند وقت یک بار آقای حاجی میرزایی دربارۀ ضرورت حضور دانش آموزان در مدارس (ترجیح آموزش حضوری بر آموزش مجازی در وضعیت اضطراری کرونا) صحبت کرده است. بهترین هنرستان 

  تقریبا می‌توان گفت او در این یک سال بارها و بارها گفته بهتر است مدرسه‌ها باز شود و در عین حال تصمیم نهایی را به ستاد ملی کرونا واگذار کرده است.پانا

  اما اگر قرار است ستاد کرونا نظر بدهد و تا حالا هم وفق نظر آن عمل شده چرا وزیر آموزش و پورش مدام این جمله را تکرار می‌کند که «آموزش حضوری بهتر و مؤثرتر از آموزش مجازی است؟»

   مگر کسی در این گزاره تردید دارد یا می خواهیم خودمان را بفریبیم که به رغم زحمات معلمان و دبیران و فشار مضاعف به آنان، محصلان در سال تحصیلی 1400-99 عملا چندان نیاموختند و در امتحانات هم غالبا از روی دست هم نوشتند و پاسخ‌ها یا شبیه کتاب بود یا شیبه جواب هم‌کلاسی! هر چند با تغییر شیوۀ امتحان می‌شد تدبیری اندیشید اما خود ساختار هم انگار حوصلۀ ابتکاری در این زمینه نداشت یا از بس وزیر گفته بود باز می‌شود که همه موقت می‌دانستند ومنتظر گشایش بودند ولی در نهایت باز نشد و یک سال تحصیلی بی‌سابقه در تاریخ آموزش و پرورش ایران رقم خورد. به گونه‌ای که دانش آموزانی از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی معلم خود را از نزدیک ندیدند و تنها صدای او را شنیدند. بهترین هنرستان تهران 

  معلوم است که مدرسه باید حضوری باشد و در گوشی تلفن همراه نمی‌شود درس داد و یاد گرفت و به خاطر کرونا و از سر اضطرار تن داده شد و همین هم مغتنم بود چون از یک سو موجب شد به هر حال افتان و خیزان، سال سپری شود و از جانب دیگر بچه‌ها سلامت بمانند یا به خانواده‌ها منتقل نکنند. بهترین هنرستان های تهران 

   بسیار روشن است و به شیوۀ انشاهایی که در ساختار کلیشه‌ای به بچه های ما یاد می‌دهند واضح ومبرهن است که جناب حاجی میرزایی طرفدار گشایش مدرسه‌ها و آموزش حضوری است و ستاد ملی کروناست که مجوز نداده اما چرا هر چند روز یک بار اعلام می‌شود؟ مگر رییس سازمان لیگ فوتبال یا رییس سازمان سینمایی هر روز اعلام می‌کنند اگر تماشاگران به ورزشگاه و سینما بیایند یا بیشتر بیایند بهتر است که سوزن آقای وزیرروی این صفحه گیر کرده است؟! بهترین هنرستان دخترانه 

   تازه گیرم باز شود. مگر قرار است در دولت بعدی هم ایشان باشد که حرص می‌خورد؟

  به جای تکرار این جمله که از مرداد پارسال هر از گاهی اعلام شده و محقق هم نشده می‌تواند بگوید به رغم تعطیلی فیزیکی مدارس آموزش تعطیل نشد و معلمان کار خود را ادامه دادند وهیچ گاه این حس نه به محصل نه به والدین نه به کادر آموزشی دست نداد که آموزش تعطیل است و این دستاورد کوچکی نیست.

  از آقای حاجی میرزایی البته  می‌توان پرسید آن 90 درصد را از کجا آورده‌اند؟ تا آنجا که ما در اطراف‌مان می‌بینیم به سن و سال بچه‌ها و نوع مدرسه و پایۀ تحصیلی آنها ربط دارد.

  بله، بچه های دبستانی دوست دارند باز شود و در دبیرستانی‌ها در مقاطعی که امتحان حضوری یا تغییر مقطع یا کنکور داشنگاهی دارند نیز دوست دارند باز شود. اما بقیه که عادت کرده‌اند در رختخواب و با گوشی در کلاس حاضر شوند و دسته جمعی امتحان دهند خیلی هم دل‌تنگ مدرسه نیستند و بعید است شمار آنان 10 درصد باشد. هنرستان های تهران 

  اگر ورزش و هنر و فعالیت‌های گروهی و اجتماعی جدی گرفته می‌شد دل بچه‌ها برای گروه تنگ می‌شد اما در ساختار کهنۀ مبتنی بر محفوظات و با نگاه نظم محور از بالا به پایین که کل آموزش و پرورش را به «گدار» برای «گذار» از کنکور بدل کرده شاید خیلی هم دوست نداشته باشند به مدرسه بروند یا از گوشی های محبوب دل بکنند و بیشتر نگران صیانت مجلس انقلابی از اینترنت‌اند و احتمالا اگر معلم فارسی از آنان بپرسد «صیانت» یعنی چه می‌نویسند یعنی «قطع اینترنت» یا «کاهش سرعت» یا یعنی به جای «ب. ام . و» اینستاگرام، می‌خواهند ماشینی را خودشان اختراع کنند!

  پرسش جدی‌تر اما این است: آیا می شود روزی 300 نفر از کرونا بمیرند و منع تردد شبانه به خاطر پرهیز از دورهمی همچنان برقرار باشد و در ساعات روز 20 تا 30 کودک و نوجوان را کنار هم بنشانیم و «هم‌نفس» کنیم؟ کافی است یکی مبتلا باشد و عطسه وسرفه و بچه های دیگر و خانواده‌ها را درگیر کند.

  اگر پدر و مادرها نفرستند چه؟ کی می تواند تضمین بدهد؟

  پس کل داستان، تحت‌الشعاع وضعیت کرونا و از ارادۀ وزیر کنونی و بعدی خارج است. وگرنه کی شک دارد که بچه‌ها باید به مدرسه بروند و گوشی، مدرسه نیست و تا همین جا هم واقعا معلمان به لحاظ روحی خیلی اذیت شده و عجبا که کم هم حرف  نشنیده‌اند. مدرسه هم فقط درس نیست که از گوشی منتقل شود که به درستی هم نمی‌شود. بچه ها با هم خاطره می‌سازند و فرآیند رشد را در دنیای دیگری تجربه می‌کنند و در مقاطعی تا پایان عمر در ذهن می‌ماند.

   یک دبیر تاریخ می‌گفت پیش تر بچه‌ها نیز همراهی می‌کردند و الزاما آموزه های کتاب را منتقل نمی‌کردم و حالا یک نفس باید حرف بزنم و حس می‌کنم به جز محصلین دیگران هم می‌شنوند یا ضبط می‌شود و مطلقا احساس امنیت ندارم و مدام حس می کنم صدای من از بلندگوی شهر دارد پخش می‌شود یا دارند از من فیلم می‌گیرند. بهترین هنرستان پسرانه 

  معلم دیگری می‌گفت وسط کلاس ناگهان مادر یکی از دانش آموزان دکترای خود را به رخ می‌کشد و از من ایراد می‌گیرد و با من وارد بحث می‌شود در حالی که در کلاس، در را که می‌بستی معلم، مسلط بود و مدیر هم باید اجازه می‌گرفت.

  اینها همه روشن است اما این هم مشخص است که تا کرونا هست مدرسه‌ها را نمی‌توان باز کرد و معلوم نیست وزیر آموزش و پرورش چرا این قدر دنبال آموزش حضوری و بازگشایی است؟

  شمار قربانیان اگر روند نزولی بگیرد و به روزانه 20 تا 30 نفر برسد بله. ولی با این آمار که نمی‌توان.

  با این وصف به آقای محسن حاجی میرزایی که سوزن او یک سال است روی خبر باز شدن مدرسه ها گیر کرده به طعنه می‌توان گفت «خسته نباشی پهلوان» چون می دانی گوشی جای مدرسه را نمی گیرد. جدای این روی انصاف و در روزهای آخر وزارت هم می توان گفت خسته نباشی پهلوان. چرا که اگر مدام برای باز شدن مدرسه ها زمان تعیین نمی کرد چه بسا با وضعیت بودجه کسانی به صرافت تعدیل نیرو در آموزش و پرورش می‌افتادند ولی او به شکلی سخن گفت و طراحی کرد که انگار نه انگار مدرسه‌ها باز نیست و همه احساس کردند کادر آموزشی مثل قبل مشغول است. حتی معلم ورزش و ناظم مدرسه که حضور مجازی آنان بلاموضوع به نظر می‌رسید.

  پهلوان قصۀ ما البته جوری صحبت می کند که انگار قرار است بماند حال آن که برادران اصول گرا آماده اند این وزارتخانه را هم فتح کنند و باید انتظار داشته باشیم از این پس وزیر بعدی هر هفته یک بار بگوید مدرسه حضوری بهتر از مدرسه در گوشی است و اگر ستاد کرونا اجازه دهد مدرسه ها باز می شود.

  اگر قرار باشد حاجی میرزایی برود و حاجی‌بابایی برگردد البته او بی‌میل نیست وعده‌های دوران وزارت را تکرار کند اگرچه حالا کف‌گیر به تهِ دیگ خورده و هنر حاجی میرزایی همین بود که تا همین جا کشید!

 دلاور و پهلوان اصلی البته فرهنگیان شریفی هستند که تا دل به قدری افزایش دریافتی خوش می‌کنند تورم از آنها پیشی می‌گیرد و هر نقدی که به ساختار آموزش و پرورش داشته باشیم منافاتی با ارزش تلاش آنان ندارد.

منبع: عصر ایران 

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

بازگشایی مدارس از مهرماه هنوز قطعی نیست
دبیر ستاد مدیریت کروناویروس اداره کل آموزش‌وپرورش همدان با بیان اینکه هنوز تصمیم ملی نسبت به بازگشایی مدارس گرفته نشده است گفت: تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت فرهنگیان شاغل در استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بهترین هنرستان

بازگشایی مدارس از مهرماه هنوز قطعی نیست
عبدالله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه با توجه به جهش‌ها و رفتارهای ویروس کرونا مدیریت آن نیز تغییر می‌کند اظهار کرد: هنوز ستاد ملی و وزارت آموزش و پرورش در خصوص شیوه‌های بازگشایی مدارس به شکل حضوری، نیمه‌حضوری یا غیرحضوری تصمیم لازم را نگرفته است اما از یکم مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد. هنرستان 

وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش از ماه‌های گذشته به منظور بازگشایی مدارس پیگیر واکسیناسیون فرهنگیان کشور بوده است افزود: در استان همدان نیز این اقدام با نظم خاصی در ۱۹ منطقه آموزش و پرورش آغاز شده است. بهترین هنرستان تهران

دبیر ستاد مدیریت کروناویروس اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان با بیان اینکه بسیاری از همکاران ساکن در مناطق آموزشی مختلف واکسینه شدند گفت: برای واکسیناسیون بسیاری از افرادی که ساکن شهرها بودند، به ویژه مرکز استان؛ پایگاه‌هایی با توجه به ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش ایجاد شده است. هنرستان های تهران

وی با بیان اینکه ۱۷ هزار نفر در ۱۸ منطقه آموزشی و پرورشی به علاوه یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در اسدآباد به واسطه مستقل بودن دانشکده علوم پزشکی آن واکسینه شدند عنوان کرد: تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت فرهنگیان شاغل در استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بهترین هنرستان های تهران

جعفری با اشاره به اینکه تعدادی از همکاران بنا به دلایلی هنوز نتوانستند واکسینه شوند افزود: البته تعداد خیلی کمی تمایل به واکسیناسیون نداشتند، خوشبختانه آمار ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر نشان می‌دهد که از میانگین کشوری بالاتر هستیم. بهترین هنرستان دخترانه

وی یادآور شد: این آمار تنها متعلق به پایگاه‌های آموزش و پرورش است و تعدادی از فرهنگیان نیز در مراحل مختلف طبق گروه سنی و... در پایگاه‌های وزارت بهداشت واکسن دریافت کرده‌اند.

دبیر ستاد مدیریت کروناویروس اداره کل آموزش‌ و پرورش همدان با بیان اینکه تقریبا بیش از ۸۵ درصد فرهنگیان استان نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند افزود: گروه‌هایی با آموزش و پرورش ارتباط دارند اما هنوز رسمی نشده‌اند و مشکلاتی در رابطه با واکسن آنها داشتیم ‌که مستلزم همکاری علوم پزشکی است تا آنها نیز واکسینه شوند. بهترین هنرستان پسرانه

وی با تاکید به اینکه در مرحله اول واکسیناسیون در مرکز استان مشکلاتی مانند کمبود پزشک داشتیم و به دنبال حل این مشکل در مرحله دوم هستیم که از هشتم شهریورماه آغاز می‌شود افزود: فرهنگیان استان برای نوبت دوم واکسیناسیون آماده باشند که از ادارات مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد. پانا

جعفری بیان کرد: تعداد محدودی از فرهنگیان از مرحله اول واکسیناسیون جا ماندند که پیش‌بینی شده در نوبت دوم با دیگر فرهنگیان واکسینه شوند، این افراد باید با ادارات خود هماهنگ باشند تا واکسیناسیون صورت گیرد.

وی افزود: یکی از گام‌های مهم در تصمیم‌گیری‌های بعدی دریافت واکسن برای کارکنان و عواملی بود که در مدارس حضور دارند و با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، اما نحوه شکل‌گیری مدارس هفته‌های آینده مشخص خواهد شد.

منبع: فارس

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

بازگشایی مدارس فقط با شعار ممکن نیست/ آموزش و پرورش جزئیات بازگشایی را اعلام کند


وزارت آموزش و پرورش باید سریعاً دستورالعمل بازگشایی خود را با جزئیات در اختیار مدارس قرار دهد، چرا که هر روز تعلل در ارسال این دستورالعمل قطعاً به بی‌نظمی بیشتر دامن خواهد زد و بی‌نظمی یعنی بسته‌شدن دوباره مدارس. هنرستان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس فرجی کارشناس مشاوره در مدارس درباره ضرورت‌های بازگشایی مدارس در یادداشتی نوشت: مدت‌هاست جهان درگیر پاندمی کووید19 شده است، مردم جهان تحت تأثیر این پاندمی سعی کرده‌اند خودشان را با شرایط سازگار کنند، از همان روزهای اولیه پاندمی، موضوع آموزش یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیشِ‌روی جوامع بوده است گرچه به‌مدد تکنولوژی‌های امروزی کشورهای جهان از جمله ایران سعی کرده‌اند فاصله به‌وجودآمده بین دانش‌آموزان و مدارس را به حداقل ممکن برسانند و البته در این مهم توفیقات خوبی هم کسب شده است که قطعاً در آینده با رشد بیشتر تکنولوژی این شیوه آموزشی به یکی از مهمترین ارکان آموزش بدل خواهد شد اما تکنولوژی به‌تنهایی نتوانسته است تمام نیازهای آموزش و پرورش را تأمین کند، مسائل اجتماعی، روانی و جسمی و... مسائلی نبودند که بشود همه آنها را با تکنولوژی رفع کرد. بهترین هنرستان

باید معترف بود تکنولوژی سبک جدیدی از ارتباطات میان خانه و مدرسه ایجاد کرده که خود چالش جدیدی برای جامعه بوده است، در عین حال آموزش مجازی با تمام محاسن خود نتوانسته است تمام بایدهای آموزش و پرورش را جوابگو باشد لذا این دورافتادگی دانش‌آموزان و مدرسه باعث شد اهمیت مدرسه بیشتر در جامعه و خانواده‌ها پررنگ‌ شود. لیست بهترین هنرستان های تهران

امسال آموزش و پرورش زمزمه بازگشایی مدارس را از 15 آبان مطرح کرده است اما بدون آن‌که خانواده‌ها و مدارس را برای این بازگشایی آماده کند، طبعاً چنین رویکردی احتمالاً سرنوشت مشابه بازگشایی‌های قبلی را خواهد داشت لذا به‌گمان من آموزش و پرورش باید از اشتباهات قبلی درس بگیرد و برای بازگشایی مدارس برنامه مشخص ارائه کند. بهترین هنرستان تهران

انتظار می‌رود آموزش و پرورش ذهن خانواده‌ها را آماده و تمام جزئیات بازگشایی مدارس را برای آنها تشریح کند این در حالی است که اگر پای صحبت مدیران‌ مدارس بنشینیم خواهیم فهمید حتی مدیران مدارس هم هیچ اطلاعی از نحوه بازگشایی ندارند مثلاً مدیران مدارس نمی‌دانند؛ مدارس تدریجی باز خواهد شد یا به‌طور کامل؟! ترکیبی (حضوری و مجازی) خواهد بود یا غیرترکیبی،‌ منطقه‌ای باز خواهد شد یا استانی، ظرفیت کلاس‌ها بر اساس پروتکل خواهد بود یا بدون پروتکل، اگر بر اساس پروتکل باشد برنامه‌های آموزشی چگونه خواهد بود؟ هنرستان های تهران 

با تکیه به شعار بازگشایی مدارس نمی‌توان مسئله را حل کرد، این را همه می‌دانیم مدارس باید باز شود اما آموزش و پرورش، کار دیگری به‌جز شعار دادن دارد، تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا و نظارت همگی باید در معرض دید عموم قرار بگیرد. در بخش‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری چنان غرق شدیم که عامل شکست بازگشایی‌های قبلی فراموشمان شده است،  اجرا و نظارت مهم‌ترین بخش تصمیمات بزرگ است، به‌مدد دولت فعلی معلمان واکسینه شدند و دانش‌آموزان نیز تا نیمه آبان واکسینه خواهند شد پس بازگشایی حتمی است.پانا

لذا آموزش و پرورش سریعاً دستورالعمل بازگشایی خود را با جزئیات در اختیار مدارس قرار دهد چرا که هر روز تعلل در ارسال این دستورالعمل قطعاً به بی‌نظمی بیشتر دامن خواهد زد و بی‌نظمی یعنی بسته شدن دوباره مدارس. بهترین هنرستان دخترانه

دستورالعمل باید به جزئی‌ترین دغدغه‌های مدارس پاسخ دهد؛ کلاس‌های درس چند نفر خواهد بود، برای فصل سرما و زمستان چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، آموزش چگونه خواهد بود، رعایت پروتکل‌ها چگونه خواهد بود؟ آیا همه دروس حضوری است؟ و...، اینها برنامه‌ریزی می‌خواهد، مدیران باید خودشان را برای همه این‌ها آماده کنند سپردن تمامی جزئیات به روزهای آخر قطعاً با یک بی‌نظمی همراه خواهد بود. بهترین هنرستان پسرانه

 در بخش دیگر باید آموزش و پرورش در ستاد فعال‌تر باشد و خانواده‌ها را برای این بازگشایی آماده کند، نگرانی‌های اولیا و دانش‌آموزان باید پاسخ داده شود، بسیاری از کشورها که مدارس خود را بازگشایی کرده‌اند، ساعت‌ها فیلم‌های آموزشی از طریق رسانه در اختیار خانواده‌ها قرار داده‌‌اند حتی تبلیغات صنایع بزرگ هم در جهت حمایت از این بازگشایی بوده است اما در آموزش و پرورش ایران فقط بر طبل مسئله کوبیده‌اند، این انفعال باید تغییر کند و آموزش و پرورش ابتکار عمل را به‌دست بگیرد.

منبع:تسنیم

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

خبر مهم درباره بازگشایی مدارس کشور

اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس کمتر از ۳۰۰ دانش آموز از یکم آبان ماه حضوری خواهند شد.
خبر مهم درباره بازگشایی مدارس کشور
 
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، علیرضا کمره‌ای، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: این بازگشایی‌ها شامل همه مدارس دولتی و غیردولتی در همه مقاطع تحصیلی می‌شود و مدارس استثنایی نیز بر اساس شیوه نامه‌ی جداگانه‌ای بازگشایی خواهند شد. هنرستان

وی تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسیناسیون شرط حضور معلمان و دانش آموزان در کلاس‌ها نیست، ولی امیدواریم که دانش آموزانی که واکسن نزده یا یک دُز واکسن زده‌اند تا پایان آبان دُز دوم را تزریق کنند. بهترین هنرستان

آقای کمره‌ای گفت: هم اکنون ۸۵ درصد معلمان و ۶۸ درصد دانش آموزان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی بهداشت فردی و محیطی دانش آموزان و کارکنان مدرسه و ایجاد تهویه مناسب در کلاس‌ها را از شروط اصلی بازگشایی مدارس عنوان کرد.

آقای علیرضا کمره‌ای افزود: فاصله دانش آموزان در کلاس‌ها حداقل یک و نیم متر خواهد بود و فواصل اجتماعی در زنگ‌های تفریح نیز باید رعایت شود که نظارت بر آن بر عهده معاونان مدارس خواهد بود. بهترین هنرستان تهران

وی گفت: بوفه‌های مدارس تعطیل خواهند بود و زنگ‌های ورزش نیز طبق الگوی خاص برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: برای رعایت فاصله‌های دانش آموزان در کلاس‌ها، مدیران مدارس می‌توانند کلاس‌ها را به دو یا سه کلاس ۱۰ تا ۱۵ نفره تقسیم کنند که در روزهای هفته تقسیم خواهد شد. بهترین هنرستان های تهران 

آقای کمره‌ای خاطرنشان کرد: طبق این تصمیم دانش آموزان دو یا سه روز در هفته در مدرسه حاضر خواهند شد و بقیه روزها را به آموزش مجازی خواهند پرداخت. پانا

وی گفت: در صورتی که تعداد دانش آموزان مدرسه کم باشد کلاس‌ها می‌توانند به صورت حضوری ۵ روز در هفته نیز دایر باشند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش در بیشتر مدارس به صورت ترکیبی و بر اساس تصمیم شورای مدرسه به صورت حضوری و مجازی خواهد بود، اما ساعت کار معلمان افزایش پیدا نخواهد کرد و معلمان طبق ساعت موظف خود تدریس خواهند کرد. هنرستان های تهران

کمره‌ای گفت: مجازی و حضوری بودن هر کلاس را مدرسه مشخص می‌کند و دانش آموزان نیز ملزم به رعایت آن هستند.

وی به رعایت شیوه نامه‌ها به مدارس نیز اشاره کرد و افزود: به مدارس اعلام کرده‌ایم که دانش آموزان و یا خانواده‌های مشکوک به بیماری را از سایر دانش آموزان جدا و از ورود آن‌ها به مدرسه جلوگیری کنند تا دوره درمان را در خانه طی کنند. بهترین هنرستان دخترانه


سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: بازگشایی مدارس ارتباطی به رنگ بندی شهرها ندارد و در شهرهای قرمز و نارنجی هم مدارس دایر خواهند شد، اما اگر مراجع بهداشتی تصمیم خاصی درباره شهر یا منطقه‌ای بگیرند ما تابع تصمیمات آن‌ها خواهیم بود. بهترین هنرستان پسرانه

وی افزود: هر مدرسه برای بازگشایی باید مجوز بهداشتی را از اداره آموزش و پرورش منطقه بگیرد و تاکنون ۹۳ هزار مدرسه شرایط خود را در سامانه آموزش و پرورش ثبت کرده‌اند که پس از بررسی کارشناسان زمان و نحوه بازگشایی آن‌ها در آبان مشخص خواهد شد.

وی تأکید کرد: در این سامانه همچنین مدارس موظفند میزان ساعات حضوری و مجازی خود را مشخص کنند.

منبع: اقتصادنیوز

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

تداوم آموزش مجازی صدای خانواده‌های کرمانشاهی را درآورد/ "دانش‌آموزان رغبتی برای انجام تکالیف در شبکه شاد ندارند"

تداوم آموزش مجازی صدای خانواده‌های کرمانشاهی را درآورد/دانش‌آموزان رغبتی برای انجام تکالیف در شبکه شاد ندارند
گروه استان‌ها ــ والدین و دانش‌آموزان کرمانشاهی خواستار بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش‌ها هستند زیرا در آموزش‌های مجازی شاهد مشکلاتی هستیم. لیست هنرستان را از اینجا ببینید.
به گزارش  خبرگزاری تسنیم  از  کرمانشاه ، با شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و دانش آموزان از حضور در مدارس بازماندند و عدم برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی شدن آموزش در طول این مدت مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و دانش‌آموزان در بستر فضای مجازی نتوانستند مطالب درسی را یاد بگیرند. بهترین هنرستان 

از آسیب‌های کلاس‌های مجازی تقلب در امتحانات، حل کردن تکالیف توسط والدین، بی تحرکی دانش‌آموزان است و این موضوع سبب نگرانی بسیاری از والدین شده است. بهترین هنرستان تهران 

 برای بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری در استان کرمانشاه نیز همزمان با سراسر کشور واکسیناسیون فرهنگیان از مرداد ماه آغاز شد و مدتی هم است که واکسیناسیون  دانش‌آموزان  بالای 12 سال آغاز  شده است تا با واکسینه شدن معلمان و دانش‌آموزان شرایط برای بازگشایی مدارس فراهم شود.

 والدین و نیز دانش‌آموزان خواستار اجرای طرح بازگشایی مدارس هستند تا دانش‌آموزان از نظر درسی بیش از این افت نکنند.

با توجه به شرایط موجود، بازگشایی مدارس امری ضروری است، اما لازم است که مسئولان استان زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری کلاس‌ها با تعداد کمی از دانش‌آموزان در هر کلاس، سرعت روند واکسیناسیون دانش‌آموزان و همچنین ضدعفونی کردن کلاس‌ها را فراهم کنند تا خانواده‌ها با آرامش خاطر دانش‌آموزان را در ساعت‌های مشخص‌ شده به مدرسه بفرستند. بهترین هنرستان های تهران 

کرونا همه معادلات را در جامعه برهم زد و شاید بیش از هرکسی این دانش‌آموزان بودند که بیشترین لطمه را خوردند و از علم‌آموزی و دانش افزایی و حضور در مدارس محروم شدند. هنرستان های تهران 

بسیاری از والدین دانش‌آموزان خواستار آموزش‌های حضوری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند و باید با در نظر گرفتن تمهیداتی برای سلامت دانش‌آموزان آنان را راهی مدارس کرد.

انتظار والدین از مسئولان چاره‌اندیشی برای برون‌رفت خانواده‌ها و دانش‌آموزان از مشکلات در عرصه آموزش و فراهم شدن آموزش‌های حضوری است.بهترین هنرستان دخترانه

 

آغاز واکسیناسیون گروه سنی 12 تا 18 سال علیه ویروس همه‌گیر، نور امیدی را در دل‌ها روشن کرده و چراغ راهی در تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس شده است. 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس در  نشست مجازی معاونان وزارت آموزش و پرورش با مدیران کل استان‌ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور اظهار کرد: در الگوی بازگشایی مدارس، سعی کردیم مدرسه را کانون  اصلی کار قرار دهیم و تمام تمرکزمان را در اعطای اختیارات، تصمیم‌گیری‌ها و تهیه گزارش‌ها به مدرسه معطوف کنیم.

علیرضا کمرئی گفت: با توجه به شرایط و تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد با سیاستی آرام، تدریجی و اقتضایی به‌سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی را به‌شیوه ترکیبی (در فضای مجازی و به‌صورت حضوری در مدرسه)، مورد تأکید قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، تمام مدارس تا پایان آبان ماه به‌صورت حضوری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد  عنوان کرد: اولین تأکید ما این است که همه مدارس بر اساس اولویت، چک‌لیست‌های بهداشتی مدرسه را تکمیل کنند. 

کمرئی با اشاره به اینکه در مدارس دوره ابتدایی، در خوشبینانه‌ترین حالت کمتر از 10 درصد مدارس توانسته‌اند دانش‌آموزان کلاس اول خود را به‌صورت حضوری به مدارس بیاورند بیان کرد: تاکنون 7556 مدرسه که زیر 300 نفر دانش‌آموز داشتند و تعداد 1655 مدرسه که قرار است نیمه دوم آبان فعالیت خود را آغاز کنند، از مناطق مجوز دریافت کرده‌اند که البته در مورد همه مدارس، امکان  صدور مجوز وجود دارد اما با قید زمان بازگشایی.

رحمتی یکی از والدین دانش‌آموزان کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه اگر شاهد بازگشایی مدارس شویم خبر بسیار خوشحال کننده است گفت: اگر دانش‌آموزان به کلاس‌های درس بازگردند و مدارس بازگشایی  شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این دوسالی که کرونا وارد جامعه شده و مدارس را تعطیل کرده است شاهد افت تحصیلی فرزندانمان هستیم عنوان کرد: فرزند خود من که سال گذشته پایه اول ابتدایی بود هیچ درکی از تحصیل ندارد و امسال هم با افت شدید درسی مواجه است و فضای مجازی دانش‌آموزان را تنبل و بی‌حوصله کرده است به نحوی که هیچ دانش‌آموزی راغب به مرور درس‌هایش نیست. بهترین هنرستان پسرانه

عزتی یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان با ابراز  خوشحالی از بازگشایی مدارس عنوان کرد: از زمانی  که کرونا وارد زندگی ما شده  آسیب‌های زیادی را با خود به همراه آورده است گفت: همه خانواده‌ها باید نکات آموزشی در باره رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به فرزندان خود آموزش دهند تا هیچ کودکی در مدرسه دچار کرونا نشود و سلامت در مدارس حفظ شود.

منصوری یکی دیگر از والدین با اشاره به اینکه دوری از مدارس موجب شده است دانش‌آموزان از اجتماع دور شوند و دوری از دوستان همکلاسی نیز باعث افت روابط اجتماعی شده است و تبعات آن و عوارض اجتماعی ناشی از دوری از مدرسه بعدها روشن می‌شود  عنوان کرد: در سال‌های آینده مشخص شود.

موسوی یکی از مادران که خسته از این شرایط  است ‌با اشاره به اینکه دو فرزند بنده در این شرایط  آموزش‌ مجازی  بیشتر تکالیف  خود  را انجام نمی‌دهند  گفت: ما والدین مجبور  هستیم ساعات زیادی از وقت خود را برای انجام تمرین فرزندان سپری کنیم در حالی که خود بچه‌ها  رغبتی برای انجام تکالیف خود در شبکه شاد ندارند.

اکبری مادر دیگری در این رابطه می‌گوید دخترم امسال کلاس دومی است اما مهم‌ترین پایه تحصیلی زندگی‌اش را که همان کلاس اول است بدون تجربه مدرسه و درس پشت سرگذاشته است و همین موضوع به نگرانی او برای آینده تحصیلی دخترش دامن می‌زند.

حسینی یکی دیگر از والدین که با حضوری شدن مدارس موافق است بیان کرد: استفاده بچه‌ها از فضای مجازی موجب سرک کشیدن به سایت و صفحات آلوده می‌شود. پانا

وی با بیان اینکه در آموزش حضوری میزان یادگیری بیشتر خواهد بود و در این وضعیت برای جبران ضعف یادگیری فرزندشان ناگزیر به گرفتن معلم خصوصی هستند گفت: نگرانی دیگر هم از جهت رعایت بهداشت دانش‌آموزان در مدرسه است، دانش‌آموزان کلاس اول و دوم دبستان اصلا نمی‌توانند نکات بهداشتی را رعایت کنند.

مادر دیگری که پسرش در پایه دوم دبستان درس می‌خواند، با گلایه از اینکه به شیوه مجازی فرزندش به لحاظ یادگیری دچار مشکل است و به سختی پای کلاس آنلاین می‌نشیند عنوان کرد: مجبورم بنده پای کلاس آنلاین بنشینم و توضیحات را گوش دهم و بعد از پایان کلاس به فرزندم توضیح ‌دهم اما فرزندم به خاطر تعطیلی مدارس بیشتر در حال و هوای تابستان به سر می‌‌‌برد و حتی تکالیف خود را نمی‌نویسد.

کریمی یکی از والدین دانش‌آموزان کرمانشاهی گفت: اگر بار دیگر شاهد بازگشایی مدارس باشیم بسیار خوشحال کننده است چراکه در این دوسال بیشتر از دانش‌آموزان این خانواده‌ها بودند که در کنار فرزندانشان آسیب دیدند. از اینکه قرار است فرزندم به مدرسه برود و با دوستان تازه و جدید آشنا بشود بسیار خوشحال هستم تا فرزندم به مدرسه برود تا سواد خواندن و نوشتن را یاد بگیرد و بتواند در آینده برای خودم شغلی که دوست دارد را انتخاب کند و برای جامعه مفید باشد.

منبع: تسنیم

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

صدور مجوز بازگشایی مدارس برای ۳ گروه دانش آموزی تاکنون

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس درباره روند بازگشایی مدارس از ابتدای مهرماه تا کنون توضیح داد و گفت: دو شاخص برای ورود به پروسه بازگشایی ضروری بوده که نخست فاصله گذاری اجتماعی و دوم تهویه مناسب فضا و رعایت نکات بهداشتی است. پانا

علیرضا کمرئی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ فعالیت‌های آموزشی و تربیتی خودش را در مهرماه آغاز کرد. هنرستان

وی افزود: با توجه به بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور و شتاب گرفتن آن، کاهش نگرانی‌ خانواده‌ها، ضرورت انجام فعالیت‌های آموزشی و تربیتی حضوری، کاهش آسیب‌هایی که گریبانگیر دانش‌آموزان در جریان یادگیری شده بود آموزش و پرورش سیاستش را به سمت بازگشایی حضوری مدارس برده و تلاش دارد به صورت تدرجی، آرام، با تأنَی و رعایت جوانب بهداشتی آموزش‌های حضوری را به تدریج از سر بگیرد. بهترین هنرستان 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با بیان اینکه این وزارتخانه به همین دلیل الگویی را برای آغاز فعالیت‌های حضوری طراحی کرد و در دست اجرا دارد گفت: بر اساس این الگو در اولویت اول مدارس روستایی کشور فعالیت‌های حضوری خود را از سرگرفتند، زیرا از تراکم جمعیت کمتری برخوردار هستند و از طرف دیگر معمولاً در مناطق محروم دسترسی به سایر شیوه‌های آموزشی نیز کمتر است. بهترین هنرستان تهران

کمرئی افزود: حدود 3.5 میلیون جمعیت دانش آموزی در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند که در دو گروه اولویت‌بندی شدند. در نیمه اول مهرماه همه مدارس دارای کلاس‌های ۱۵ نفره مشمول بازگشایی شدند، زیرا نیازی به گروه‌بندی نبود و از اول مهر مجاز بودند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و پرکردن فرمی که آمادگی آنها را ارزیابی می‌کند بازگشایی را انجام دهند که این اتفاق افتاد. بهترین هنرستان های تهران

وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم مهرماه نیز مدارس روستایی و عشایری با جمعیت حدود ۳۰ دانش آموز مجاز به بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند که این اتفاق هم افتاده است گفت: در مجموع مدارس روستایی یا فعالیت‌های حضوری را آغاز کرده‌اند و یا با ارزیابی مناطق آموزشی از وضعیت بهداشتی مجوز را دریافت و در شرف بازگشایی هستند. هنرستان های تهران

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس ادامه داد: در گروه مهرماه دسته دیگری از دانش‌آموزان مجاز به حضور در مدرسه بودند که فنی وحرفه‌ای و کاردانشی ها بودند. این گروه در دروس مهارتی مجاز به فعالیت حضوری شدند. ماهیت دروس مهارتی، عملی است و باید در فضای کارگاهی آموزش ببینند، بنابراین گرایش برای بازگشایی در اینجا بیشتر بود. همچنین تراکم دانش‌آموزان مهارتی کمتری است و فضاهای کارگاهی وسیع هستند. لیست بهترین هنرستان دخترانه

کمرئی با اشاره به اینکه گروه سومی که امکان آموزش حضوری داشتند دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی بودند که می‌توانستند به صورت مدیریت شده در مدرسه حضور داشته باشند و یک روز در هفته با معلم خود، فضای مدرسه و شرایط محیطی آن آشنا شوند تا بعد شرایط بهتری برای آنها ایجاد شود عنوان کرد: دانش آموزان اول ابتدایی هیچ تصوری از مدرسه و معلم ندارند و پیش بردن آموزش آنها در فضای مجازی کار دشواری است. مدارس ابتدایی مجاز بودند این کار را به صورت مدیریت شده انجام دهند. لیست بهترین هنرستان پسرانه

وی تاکید کرد: دو شاخص برای ورود به پروسه بازگشایی ضروری بوده؛ نخست رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دوم تهویه مناسب فضا و رعایت نکات بهداشتی؛ توزیع اقلام بهداشتی نیز انجام شده و نظارت بر بهداشت فردی و آگاهی دادن به خانواده‌ها نیز صورت پذیرفته و در جریان است.

منبع: ایسنا

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

تداوم «کمبود معلم» در خراسان‌جنوبی
خراسان‌جنوبی مانند دیگر استان‌های کشور با شرایط کمبود معلم روبه‌رو است به نوعی که در سال تحصیلی 1400-1401 این رقم به 1900 نفر رسیده است و تدابیر جایگزین هم چندان فایده‌ای نداشته است.

تداوم «کمبود معلم» در خراسان‌جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، براساس آمار وزارت آموزش و پرورش، کمبود معلم در مدارس ایران به رقم ۲۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ رسیده و براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه «تحلیل و بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش و پیش‌بینی مشمولین بازنشستگی تا سال ۱۴۰۶»، بیشترین میزان بازنشستگی معلمان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صورت خواهد پذیرفت و طی آن ۱۱۱.۵۴۵ نفر معلم از آموزش و پرورش خارج می‌شوند. علاوه بر این، آمارها می‌گوید بیشترین کمبود معلم در دوره ابتدایی است. هنرستان

روش‌های جایگزین برای کمبود معلم

«محمدعلی واقعی» مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: به دلیل مشکل کمبود معلم راه‌های جایگزینی ارائه شده است تا بتوان برای کوتاه مدت و موقت آن را برطرف کرد. بهترین هنرستان 

وی اظهار داشت: از طریق دانشگاه فرهنگیان ۲۸۷ نفر و استخدام پیمانی نیز ۲۱۹ نفر در سال جاری جذب شده‌اند که در مجموع ۵۰۶ نفر هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی درباره طرح سرباز معلم نیز عنوان کرد: میزان ورودی و خروجی با سال قبل برابر بوده چرا که ۶۵ نفر خارج و ۵۹ نفر به عنوان سرباز معلم در سال تحصیلی جاری مشغول شده‌اند. بهترین هنرستان تهران 

واقعی افزود: با توجه به اجرای تمام این طرح‌ها و ورودی و خروجی‌های انجام شده باز هم با کمبود معلم در سال جاری روبه‌رو هستم که حدود یک هزار و ۹۰۰ نفر است.

افزایش ۲۵۰ درصدی بازنشستگان

وی با اشاره به کارگیری دوباره بازنشستگان هم عنوان کرد: تا تاریخ یکم مهرماه ۱۴۰۰ بیشترین نیروی بازنشسته در ادوار گذشته را داشته‌ایم که افزایش ۲۵۰ درصدی را نشان می‌دهد و تا آخر سال این رقم افزایش خواهد یافت. بهترین هنرستان های تهران

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین به کارگیری شاغلین به صورت حق‌التدرسی را داریم و مدارسی که تعداد دانش‌آموزان آن‌ها کم بوده است را باهم ادغام کرده‌ایم که یعنی به ازای هر ۳۲ نفر دانش‌آموز یک معلم باشد تا بتوانیم این مشکل را به صورت موقت رفع کنیم.

واقعی خاطرنشان کرد: با وجود تمام این مشکلات مدارسی که در مناطق مرزی و عشایری هستند حتی با ۳ نفر دانش‌آموز نیز برگزار می‌شود و به هیچ وجه تعطیل نخواهند شد. هنرستان های تهران 

 وی مطرح کرد: برای رفع مشکلات و جذب معلمان به دنبال تعدیل نیروهای اداری بوده‌ایم به نحوی که مدیر و معلم در اولویت بوده‌اند و برای کیفیت‌بخشی معاون در درجه دوم قرار گرفته است، حتی در برخی مدارس معاونین تدریس هم می‌کنند.

بیش از ۹۰ کلاس خالی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اعلام کرد: با توجه به اجرای تمام راهکارها بیش از ۹۰ کلاس خالی داریم که با سهمیه خرید خدمات آموزشی پر خواهد شد. بهترین هنرستان دخترانه 

واقعی در این زمینه تصریح کرد: طرح خرید خدمات آموزشی در استان در حال برگزاری است و فراخوان آن به صورت قانونی اعلام و ثبت‌نام‌ها انجام شده است.

وی عنوان کرد: مشکل اینجا است که با توجه به تعداد بازنشسته‌ها استخدامی وجود ندارد و در خراسان‌جنوبی نیز به دلیل نُرم جمعیت که کمتر از دیگر استان‌ها است، شاهد سهیمه اندک در استخدامی‌ها هستیم.پانا

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی افزود: خراسان‌جنوبی درست است که مانند برخی از استان‌های دیگر از جمعیت کمتری برخوردار است اما پراکندگی جمعیت و مرزی بودن مناطق استان، نیاز به نگاه ویژه‌تری دارد که وزارت آموزش و پرورش به این نکات توجه کند. بهترین هنرستان پسرانه

استخدام ۳۷۰ نفر در ماده ۲۸

واقعی مسئول اظهار داشت: برای استخدامی پیمانی براساس ماده ۲۸ در ابتدا سهمیه خراسان‌جنوبی فقط ۲۰۸ نفر بود که با رایزنی‌های انجام شده به ۳۷۰ نفر رسید و به دنبال این هستیم که این سهمیه را برای سال بعد افزایش دهیم.

وی اعلام کرد: برای استخدامی از طریق ماده ۲۸ هیچگونه مشکلی نیست و اگر به تعویق افتاده است به دلیل شیوع کرونا بوده که براساس اطلاعات واصله در چند ماه دیگر برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی درخواست کرد: در این مسیر برای رفع کمبود معلم، استفاده از پتانسیل نماینده‌ها، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز است که حمایت کنند و رایزنی‌هایی داشته باشند.

واقعی افزود: تاکنون مسئولان به‌ویژه نماینده‌های استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار رایزنی‌های خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشته‌اند که این حمایت‌ها باعث دیده شدن استان  و توجه به آن می‌شود.

با توجه به مشکل کمبود معلم در استان خراسان‌جنوبی مسئولان باید به دنبال راهکارهایی برای طولانی‌مدت باشند چرا که طرح‌های جایگزین به صورت موقت پاسخگو است و هر سال باعث می‌شود برای سال تحصیلی بعد با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شویم، در همین راستا استخدام به صورت رسمی می‌تواند برای همیشه به این مشکلات پایان دهد چرا که مدارس پایگاه اصلی فرهنگ و تربیت هستند که با بی توجهی به آن شاهد مشکلات دیگری در آینده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری فارس

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

آغاز آموزش حضوری برای سه گروه از دانش‌آموزان


معاون وزارت آموزش و پرورش از آغاز آموزش‌ حضوری برای سه گروه از دانش‌آموزان از روز شنبه سوم مهر خبر داد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کمرئی درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد:  19 ماه از وقفه در آموزش حضوری می‌گذرد و در سال تحصیلی جدید نگرش مثبت برای بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه ایجاد شده است.

وی افزود: اول مهر آغاز سال تحصیلی بود و فعالیت آموزشی از روز شنبه سوم مهر در بستر فضای مجازی آغاز می‌شود و آموزش تلویزیونی در قالب 22 برنامه روزانه در 4 شبکه پخش می‌شود. لیست هنرستای های تهران 

بازگشایی مدارس روستایی از سوم مهر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش حضوری به صورت تدریجی با توجه به تفاوت در شرایط مناطق و مدارس آغاز خواهد شد و در سه گام اصلی آموزش حضوری را پیگیری خواهیم کرد، در گام نخست همه مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌های درس آنها کمتر از 15 دانش‌آموز دارد از شنبه سوم مهر وارد فرایند بازگشایی حضوری می‌شوند و استراتژی این است از روستاها و شهرستان‌های دورتر به مرکز بیاییم چون این مناطق دسترسی کمتر به آموزش مجازی دارند.  بهترین هنرستان های تهران

برگزاری کلاس‌های مهارتی هنرستان‌ها از سوم مهر

وی ادامه داد: در نیمه دوم مهر مدارس روستایی و عشایری با کلاس‌های درس 30 نفر بازگشایی حضوری دارند و کار را به تدریج پیش خواهیم برد تا آمادگی بهداشتی مدارس را ارزیابی کنیم همچنین دانش‌آموزان هنرستانی برای دروس مهارتی از اول مهر کلاس‌های حضوری دارند. بهترین هنرستان دخترانه

آبان ماه بازگشایی مدارس شهری

کمرئی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان اول دبستان هفته‌ای یک بار به صورت کنترل شده و نظارت شده از سوی مدیر و معلم در گروه بندی‌های مختلف به مدرسه می‌آیند، متذکر شد: در گام دوم در نیمه اول آبان مدارس شهری که کمتر از 300 دانش‌آموز دارند فعالیت حضوری را آغاز می‌کنند و اگر جمعیت کلاس‌های درس بالای 30 نفر است آنها را به دو گروه تقسیم می‌کنند. بهترین هنرستان پسرانه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:  در نیمه دوم آبان ماه مدارس بالای 300 نفر دانش‌آموز بازگشایی حضوری خواهند داشت، مدارس با توجه به آمادگی بهداشتی و امکان فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی می‌شوند و مدیران مدارس فرم خود ارزیابی را تکمیل و در سامانه ثبت می‌کنند، این فرم توسط مناطق ارزیابی می‌شود تا مشخص شود مدارس آمادگی لازم را برای بازگشایی دارند یا خیر. هنرستان

وی با تاکید بر اینکه مدارس باید الگوی خود را برای گروه بندی کلاس‌های درس مشخص و فاصله یک و نیم متری بین دانش‌آموزان را رعایت کنند، گفت: دانش‌آموزان در کلاس‌های 30 تا 40 نفری حتماً باید گروه بندی شوند تا در روزهای مختلف به مدرسه بیایند. بهترین هنرستان

پنجره‌ها 6 بار در یک ساعت باز شوند

کمرئی متذکر شد: اصلی‌ترین موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه کلاس‌های درس است، در بحث تهویه اگر دانش‌آموزان به مدت یک ساعت در کلاس درس حضور دارند باید 6 بار درها و پنجره‌ها باز شود تا هوا در کلاس جریان داشته باشد. بهترین هنرستان تهران

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هر دو هفته یکبار ارزیابی بیرونی توسط وزارت بهداشت درباره اینکه آیا دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مدارس رعایت می‌شود، انجام خواهد شد و در صورت نیاز وضعیت اصلاح می‌شود یا به طور موقت مدرسه را تعطیل می‌کنیم تا آمادگی ایجاد شود. پانا

وی در شبکه خبر درباره واکسیناسیون دانش آموزان بیان کرد: بازگشایی با موضوع واکسیناسیون ارتباط دارد و سرعت دادن به واکسیناسیون در جامعه باعث تسریع در بازگشایی مدارس می‌شود، واکسیناسیون دانش‌آموزان امتیاز برای بازگشایی مدارس است اما پیش شرط بازگشایی نیست.

کمرئی در پایان یادآور شد: مدرسه کانون تصمیم‌گیری است و فرض بر این است مدرسه آگاهترین بخش در آموزش و پرورش بوده و نسبت به معلم، دانش‌آموز و اولیا شناخت دارد بنابراین با توجه به اقتضائات و شرایط خود درباره بازگشایی تصمیم‌گیری می‌کند و منطقه آموزشی نیز کنترل کننده و تنظیم‌گر است.

منبع: تسنیم

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

خبر خوش مجلس برای فرهنگیان

اقتصاد نیوز : معلمین حق التدریس، به افرادی اطلاق می شود که در بازه زمانی سال ۹۱ تا قبل از مهر ماه ۹۹ با داشتن کد پرسنلی در مدارس دولتی به عنوان نیروی حق التدریس آزاد همکاری داشته و حقوق و مزایای خود را از اعتبارات دولتی دریافت کرده اند. بهترین هنرستان
خبر خوش مجلس برای فرهنگیان
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، طبق طرح در دستور بررسی مجلس، کلیه معلمان حق التدریس، نیروهای دارای شناسه نیروی انسانی و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان، استخدام رسمی می شوند. بهترین هنرستان تهران 

اخیرا طرحی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است که با تصویب نهایی آن کلیه معلمان حق التدریس، معلمان مدارس زیر ترم، نیروهای دارای شناسه نیروی انسانی (کد پرسنلی) و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان، مربیان پیش دبستانی غیردولتی، نیروهای خرید خدمات (برون سپار در هنرستان ها)، آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که از تاریخ 1391/1/1 تا 1399/۷/1 به صورت مستقیم با آموزش و پرورش و یا شرکتهای عمومی و خصوصی (معرفی شده توسط آموزش و پرورش) و یا هیأت امنای مدرسه بصورت مستمر یا غیر مستمر قرارداد داشته و حقوق و مزایای خود را از آنان دریافت کرده اند، در هر گروه با اولویت میزان سابقه همکاری، پس از طی دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون پایان دوره حداکثر تا پایان سال 1404 هجری شمسی استخدام رسمی می شوند. بهترین هنرستان های تهران 

متن این طرح به شرح زیر است:

مقدمه (دلایل توجیهی):

قانون در مورد نحوه به کارگیری نیروهای نیل سکوت مانده است. با توجه به همکاری ، تب تجربه و مهارت کافی این گروه ها در مدارس مناطق محروم و صعب العبور کشور که با تعلق کم ترین مزایا و محمدم امنیت شغلی همراه بوده است و همچنین در جهت رفع تمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش ، استخدام گروه های ذیل در راستای بٹ عدالت می باشد. هنرستان های تهران 

* معرفی نیروهای مشمول مطرح:

- معلمین حق التدریس:

به افرادی اطلاق می شود که در بازه زمانی سال ۹۱ تا قبل از مهر ماه ۹۹ با داشتن کد پرسنلی در مدارس دولتی به عنوان نیروی حق التدریس آزاد همکاری داشته و حقوق و مزایای خود را از اعتبارات دولتی دریافت کرده اند. 

- مربیان پیش دبستانی غیر دولتی:

به کلیه نیروهای اطلاق می شود که از مهر ماه ۹۱ تا قبل از مهر ماه ۹۹ با داشتن تأییدیه از هسته گزینش آموزش و پرورش با یکی از مراکز پیش دبستان غیر دولتی که محل تشکیل کلاسهای آنها در مدارس دولتی و یا فضای مازاد مدارس دولتی بوده همکاری داشته اند و حقوق و مزایای خود را از موسس یا مشارکت‌های مردمی و یا وزارت آموزش و پرورش با مدیر و یا از طریق شهریه نوآموزان دریافت کرده اند و در سوابق آنها حداقل یکسال تحصیلی همکاری ثبت شده است.

- نیرو های دارای کد پرسنلی و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان:

به کلیه نیروهای درگیر با آموزش و پرورش از هر نوع اطلاق می شود که با دارا بودن کد پرسنلی ، تأییدیه هسته گزینش و مدرک دانشگاهی مورد تأیید وزارت علوم، در دوره های بدو خدمت دانشگاه فرهنگیان و یا دوره هایی که مستیما زیر نظر آن دانشگاه برگزار شده ، شرکت کرده اند و در بازه زمانی 91/1/1 لغایت 99/7/1 با داشتن ابلاغ رسمی در مدارس دولتی تدریس کرده اند و در سوابق آنها حداقل یک سال تحصیلی همکاری ثبت شده است و همچنین کلیه حقوق و مزایای خود را از وزارت آموزش و پرورش دریافت کرده اند.

- معلمین مدارس زیر نرُم:

به کلیه افرادی گفته می شود که در بازه زمانی ۹۱/۱/۱ تا ۹۹/۱/۷ با انتخاب و معرفی آموزش و پرورش در یکی از مدارسی که دانش آموزان آنان از نظر تعداد به حد نرم قانونی نرسیده اند ، تدریس نموده‌اند و حقوق خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از آموزش و پرورش دریافت کرده اند.

- نیروهای خرید خدمات (برون سپار در هنرستان ها):

به کلیه نیروهایی اطلاق می شود که از ۹۱/۱/۱ تا قبل ۹۹/۱/۷ با دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی لیسانس و بالاتر و پس از گزینش، از طریق موسس شرکت واسط با اداره کل آموزش و پرورش قرار داد غیر مستقیم داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی توسط شرکت (قرار داد دوطرفه) دریافت کرده اند و در هنرستان های دولتی تدریس داشته اند و در سوابق آن ها حداقل یک سال تحصیلی همکاری ثبت شده است.

- آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی:

کلیه نیروهایی که در بازه زمانی 92/۱/1 لغایت ۹۹/۱/۷ با نهضت سواد آموزی همکاری کرده و حداقل یک دوره از دوره های سه گانه سواد آموزی (سواد، تحکیم، انتقال کلاس گذاری برای آنها ثبت شده است. بهترین هنرستان پسرانه

- نیروهای خرید خدمات آموزشی:

به کلیه نیروهایی اطلاق می شود که از اول مهرماه ۹۲ تا قبل از مهر ماه ۹۹ با دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی لیسانس و بالاتر و پس از گزینش ، از طریق موسس با اداره کل آموزش و پرورش قرار داد مستقیم داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی دریافت کرده اند.

لذا طرح ذیل به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود:

عنوان طرح:

طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمین


ماده واحده - کلیه معلمان حق التدریس، معلمان مدارس زیر ترم، نیروهای دارای شناسه نیروی انسانی (کد پرسنلی) و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان، مربیان پیش دبستانی غیردولتی، نیروهای خرید خدمات (برون سپار در هنرستان ها)، آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که از تاریخ 1391/1/1 تا 1399/۷/1 به صورت مستقیم با آموزش و پرورش و یا شرکتهای عمومی و خصوصی (معرفی شده توسط آموزش و پرورش) و یا هیأت امنای مدرسه بصورت مستمر یا غیر مستمر قرارداد داشته و حقوق و مزایای خود را از آنان دریافت کرده اند، در هر گروه با اولویت میزان سابقه همکاری، پس از طی دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون پایان دوره حداکثر تا پایان سال 1404 هجری شمسی استخدام رسمی می شوند. بهترین هنرستان دخترانه

بار مالی ناشی از تصویب این قانون در حد سقف حق التدریس سالانه و از محل حق التدریس پرداختی به کارکنان بازنشسته که مجدد به کار گرفته شده اند و از محل بودجه طرح بسته حمایتی و خروج بازنشستگان و حذف طرح معلم تمام وقت و با پیش بینی ردیف های اعتباری لازم در قوانین بودجه 1401 تا 1404 کل کشور تأمین می شود. پانا

تبصره – آیین نامه اجرائی این قانون مشتمل بر زمان بندی استخدام، احتساب سوابق بیمه ای افراد مشمول، نحوه آموزش گروهها در دانشگاه فرهنگیان و پذیرش آنان حداکثر ظرف مدت سه ماه توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی کشور با نظارت کمیسیون های آموزش تحقیقات و فناوری و اجتماعی مجلس شورای اسلامی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

منبع: اقتصادنیوز

  • سرزمین تیزهوش ها