سرزمین تیزهوش ها

۵۵ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با دیدن این ویدیو ، با مفهوم خودباوری و راه های رسیدن به آن آشنا می شوید.

 

 

 

 

کلمات کلیدی: افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان | پرورش اعتماد به نفس | تعریف اعتماد به نفس | ویدیو آموزشی |خودباوری خودباوری در کودکان

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

شپش (پدیکلوزیس)

از حشره های خون خوار می توان شپش را نام برد.این حشره کوچک و بدون بال است که فرد در هر سن و جنسی و با هر سطح اجتماعی و اقتصادی ممکن است به آن مبتلا شود و حتی در دوران قبل از تاریخ نیز افراد به شپش مبتلا می شده اند!

از شپش‌ها به عنوان یک معضل بزرگ برای بشر از گذشته‌های دور یاد می شود. شپش‌ها به خصوص شپش‌های سر در موهای افراد و نزدیک به جمجمه زندگی می‌کنند. منطقه تی که شامل گردن تا قسمت بالای سر و شقیقه‌ها می باشد بهترین محل‌ها برای زندگی شپش‌ها است. شپش‌ها تنها از خون انسان تغذیه می کنند. شپش بالغ برای تخم ریزی و تکثیر باید روزی دو بار از خون انسان تغذیه کند.

شپش‌های سر بدون بال هستند توانایی پرواز ندارند و نمی‌توانند بپرند. طول آن 3-2 میلی‌متر می باشد و از رنگ صورتی نیمه‌شفاف تا سیاه‌رنگ تنوع رنگ دارد. شپش‌های سر دارای سه جفت پا هستند که این پاها از ناخن‌های خاصی برای خزیدن و حرکت در امتداد موها تشکیل شده است. اصولا شپش‌ها در موهای خشک بسیار سریعتر می کنند. افراد مشکوک به ابتلای شپش اگر عدم از شانه مخصوصی که برای تشخیص شپش است استفاده نکنند، می توان گفت دیدن شپش‌ها تقریبا غیرممکن است.

از مهم‌ترین محل‌های بروز این بیماری مدارس ومهدهای کودک می‌باشند. علاوه بر ایجاد مشکلات روانی برای دانش آموزان و خانواده آنها آلودگی به شپش می‌تواندباعث ایجاد اختلالات جسمی و بیماری‌های ثانویه ای شود که از طریق شپش منتقل می شوند.

احتمال ابتلا به شپش در تمامی افراد فارغ از رنگ پوست، رنگ مو و مذهب وجود دارد. همه افرادی که سرشان مو دارد و پوست سرشان هم می تواند منبع تامین خون برای شپش باشد، کاندیدی مناسب برای انتقال شپش‌ها هستند. تمام سر و یا موها عامل انتقال و سرایت شپش‌ها می باشد. بیشتر کودکان دارای سن 3 تا 12 سال مورد حمله شپش قرار می‌گیرند. جالب است بدانیم شپش‌های سر انسان نمی توانند در موهای حیوانات خانگی ادامه زندگی دهند.

هر شپش بالغ ماده روزانه حداکثر هشت تخم می تواند بگذارد.بعد از جفت‌گیری توانایی تخم گذاری به 56 تخم در روز هم می‌رسد. اندازه تخم‌ها در حدود 8/0 در3/0 میلیمتر می باشدکه بیشتر شبیه به دانه‌های شن هستند. تخم ها با کمک ترشح شپش‌های ماده به رشته‌های مو متصل می‌شوند و بدین گونه تخم‌ها به موها "چسبیده"می‌شوند.

شپش ها معمولا در حدود چند سانتیمتری پوست سر تخم‌گذاری میکنند و بعد از گذشت 6 تا 8 روز آماده می‌شوند. شپش‌های متولد شده از تخم‌ها بعد از حدود سه هفته از زمان تخم‌گذاری خود قادر به تخم‌گذاری می باشند. شپش‌ها حدود 6 هفته می توانند به زندگی خود ادامه دهند. هنگامی که زمان مرگ شپش ها فرا می رسد معمولا خودشان از موها می افتند.

رشک

به تخم شپش که بیضی شکل هست و دارای رنگ سفید می باشد و اندازه آن حدود ته سنجاق می باشد رشک اطلاق می گردد.منبع تغذیه شپش خون انسان می باشد، بزاق شپش دارای مواد ضدانعقادی می باشد که جلوی لخته شدن خون را می گیرد وباعث ایجاد خارش شدیدی می شود،شپش تن علاوه برایجاد ناراحتی هایی که به علت گزش شپش ایجاد میشود ،انتقال دهنده بیماری تیفوس وتب ناشی از گزش شپش نیز می باشد.

انواع شپش

1. شپش سر

2. شپش تن یا بدن

3. شپش عانه

1. شپش سر

شپش های سر دارای رنگ سفید خاکستری هستند و بدن آنها کشیده است. شپش و رشک آن در لابه‌لای موها و بر روی پوست سر مخصوصا در نواحی پشت گوش و در شرایطی که آلودگی شدید باشد در تمام سر و حتی در محاسن فرد دیده می‌شود.

رشک به محل خروج ساقه مو از فولیکول می‌چسبد و در صورتیکه شرایط برای زندگی مناسب باشد مانند وجود دمای 36- 22 درجه سانتی‌گراد در مدت 7 روز به لارو که حشره ای بالغ ولی نارس می‌باشد، تبدیل می‌شود. خون خواری لاروها پس از خروج از تخم آغاز می‌ شود. لاروها پس از گذشت 2 هفته به شپش بالغ تبدیل می شوند و بلافاصله جفت‌گیری می‌نمایند .شپش سر نسبت به شپش تن قدرت تحرک کمتری دارد،پس گاهی میتواند ساعت‌ها در یک محل ساکن بوده و خون‌خواری نماید.

میزان آلودگی به شپش سر،درمدارس دخترانه به خصوص مدارس ابتدایی ومهد کودک ها بسیار زیاد بوده است،بنابراین باید در این مراکز کنترل بیشتری صورت گیرد.

2. شپش تن

این شپش مشابه شپش سر می باشد تنها تفاوت کوچکی که وجود دارد این است که که اندازه آن کوچک‌تر و دارای رنگ شفاف‌تری است. درز ها و چین های لباس‌های زیر و نزدیک به بدن زیستگاه اصلی این حشره می‌باشد. تحرک آن نسبت به شپش سر زیادتر بوده و اگر آلودگی شـدیـد باشد تخـم ‌ها به مـوهای ریز بـدن پسبیده باقی مـی‌مانند . اگر شــرایط محیطی منـاسب باشد مثلا دمای هوا 36-22 درجه سانتی‌گراد باشد پس از 7-5 روز تبدیل به لارو می شود و بعد از 14 روز به شپش بالغ تبدیل می‌گردند. اگر شپش تن به مدت 10 روز از بدن میزبان دور باشد دیگر قادر به زیستن نیست.

3. شپش عانه

این شپش معمولا در محل‌های مرطوب بدن میماند و خاکستری رنگ است. این شپش بسیار کم تحرک و تنبل می باشد و هنگام خون‌خواری حتی بیش از یک روز به محل ثابتی چسبیده باقی می ماند. انتقال این شپش بیشتر از طریق تماس های جنسی می باشد و در کودکان و مدارس به نئرت دیده می شود.این شپش در مردان دارای شیوع، شدت و علائم بیشتری است. از عوامل اصلی شناسایی این شپش بروز نقاط آبی بر روی پوست در محل گزش می باشد.

راههای انتقال

1- تماس مستقیم افراد سالم با افراد آلوده به شپش.

2-استفاده کردن از وسایل شخصی فرد آلوده به شپش مثل لباسها ، کلاه، روسری ، برس، شانه، حوله ،ملحفه،پتوو....

تشخیص

قطعی ترین راه تشخیص شپش، مشاهده رشک یا تخم یا خود شپش در قسمت های مودار بـدن است. اگر فرد آلوده به شپش در هنگام شانه زدن موها با شانه ی مخصوص تشخیص شپش سر را روی یک حوله سفید خم کند، تشخیص شپش‌ها بسیار آسانتر خواهد بود. بهتر است سر روی سینک دستشویی، وان حمام، حوله و یا چیزهای مشابه خم شود تا پس از مشاهده توسط آب شسته شود. جاهای تاریک‌ و گرم‌ محل مناسبی برای رشد شپش ها می‌باشد.

راههای پیشگیری

1. هر فردی با رعایت بهداشت می تواند شخصا از درگیری با شپش پیشگیری کند.

2. باید به طور مرتب و منظم استحمام کرد، و در روز به دفعات زیاد موهای سر را شانه کرد.

3. اگر آلودگی شدید باشد بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت 30 دقیقه جوشانده شود و از اطو و خشک کن برای خشک کردن لباس ها استفاده شود.

4. از لوازم شخصی و لباس های افراد آلوده به هیچ عنوان نباید استفاده کرد.

5. پس از هر تعطیلات باید دانش آموزان پس از بازگشت به محیط آموزشی معاینه شوند .

6. دانش آمـوزان در زنگ‌هـای ورزش باید لباس های خود را بـه صورت جداگانه و در کیف‌های دستی جداگانه نگهداری کنند.

7. معاینه کلیه افراد خانواده در صورتی که یکی از اعضای آن‌ها مبتلا شده باشد.

درمان

الف) درمان شپش سر:

اصول بهداشت فردی به دقت رعایت شود.

لباس فرد آلوده به طور منظم و صحیح باید تعویض شود و همچنین بدن فرد مرتبا شسته شود .

استفاده کردن از شامپوی پرمترین.

روش استفاده از شامپوی پرمترین:

ابتـدا باید موهـا را بـا آب مـرطوب نمـود، سپس موها را با شامپـوی پرمترین کاملا آغشته کرد تا شامپو، به سر و سـاقه مـوها بـرسد ،پس از 10 دقیـقه باید سر را با آب فــراوان شست تا شامپو کاملا از بین برود. بهتر است بعد از یک هفته دوباره تکرار گردد تا نتیجه بهنری دریافت شود.

ب) درمان شپش تن:

لباس‌ها باید مرتبا تعویض و با آب داغ شسته شود و پس از شستشو اطو کردن لباس ها توصیه می شود.

استفاده ازشامپوی پرمترین و درصورت در دسترس نبودن از لوسیون گامابنزین استفاده شود.

روش استفاده از پرمترین و لوسیون گامابنزن :

مرطوب کردن بدن با آب، سپس آغشته نمودن شامپو یا لوسیون مذکور به بدن و شستشو با آب فراوان پس از 10 دقیقه جهت نتیجه‌گیری بهتر، یک هفته بعد تکرار گردد.

راههای مبارزه

1- درمان صحیح و مناسب فردآلوده وسایرافرادخانواده که بهتر است پس ازمشاهده آلودگی دریکی ازاعضای خانواده سایر افراد نیزمعاینه شوند.

2- اطوکردن لباسها پس ازشستشو .

3- کلیه وسایل شخصی فردآلوده درآب جوش به مدت نیم ساعت جوشانده شود.

4- شستشوی منظم وسایل و پودرپاشی مانند پودرکوپکس طبق دستورالعمل شرکت سازنده برای وسایل خواب و باقی وسایلی که قابل شستشو نیستند.

منبع دریافت این مطلب : بیتوته

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد بچه‌هایی که با سر بزرگ متولد می‌شوند، در آینده انسان‌های باهوش‌تر و موفق‌تری هستند.

پژوهش اخیر که بر روی نیم میلیون بریتانیایی انجام شده نشان دهنده ارتباط بین ژن‌های آنها، سلامت جسمی و روانی و مسیری است که در طول زندگی طی می‌کنند.

ارتباط بسیار معنی داری بین نمرات آزمون شناختی این پژوهش و مشخصات پلی ژنیک، از جمله حجم داخل جمجمه، دور سر نوزاد و توانایی شناختی دوران کودکی وجود دارد.

پروفسور یان دیری، از دانشگاه ادینبرو، که رهبری این پژوهش را بر عهده دارد اظهار کرد: یکی از فاکتورهای مهمی که با هوش بسیار زیاد و موفقیت ارتباط دارد ژن است.

شواهد جدید به دست آمده به قدری دقیق است که کارشناسان ادعا می کنند که با واسطه آنها و براساس دی‌.ان‌.ای می‌توان دانشگاه رفتن یک فرد را در زمان کودکی پیش‌بینی کرد.

نتایج این پژوهش در Molecular Psychiatry journal به چاپ رسیده است.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

توماس ادیسون به سه دلیل توانست روی لامپ حبابی کار کند: 1 - برای این‌که بتواند منطقی فکر کند؛ آموزش دیده بود.2 - در مورد مهندسی برق اطلاعات زیادی داشت. 3 - روی حل این مشکل تمرکز داشت.

حال اگر دوست دارید ذهن خود را طوری پرورش دهید که هوشمندانه‌تر فکر کنید به نکات زیر عمل کنید:

1 - از زمانی‌که از خواب بلند می‌شوید تا 30 دقیقه بعد آن؛ دو لیوان آب بنوشید

خواب شب معممولا 6 تا 9 ساعت طول می‌کشد و در این مدت آب کافی به بدن نمی‌رسد. مصرف دو لیوان بزرگ آب می‌تواند این کمبود ناشی از خواب را برطرف کند. بر اساس تحقیقاتی که روی کودکان انجام شده مصرف بیشتر آب توانایی آن‌‌ها را در انجام وظایف ذهنی افزایش می‌دهد. حتما به این مسئله توجه کنید که روز خود را با کمبود آب شروع نکنید.

2 - هنگام صبحانه سعی کنید خلاصه کتاب بخوانید

کتاب خواندن همیشه مفید است؛ ولی در هنگام صبحانه بهتر است مطالبی بخوانید که کوتاه‌تر است. به جای خواندن اخبار که تاثیر بسیار کمی روی زندگی و هوشمندی دارد به دنبال خواندن خلاصه‌ کتاب‌های پرفروش باشید. برای پیدا کردن خلاصه‌ کتاب‌ها می‌توانید یا در گوگل نام کتاب را به همراه کلمه Summary جستجو کنید و یا این‌که از سرویس‌‌هایی مانند Blinkist یا getAbstract استفاده کنید. اکنون در ایران سایت‌ها و کانال‌های تلگرام زیادی وجود دارند که خلاصه کتاب‌های معروف و مفید را برای شما آماده کردند و فقط کافی است سری به آن‌ها بزنید.

3 - در مسیر کار خود تا محل کار یا در بازگشت به فایل‌های صوتی یا پادکست گوش کنید

اگر حتی 10 دقیقه در روز دوچرخه‌سواری می‌کنید بهتر است که روی گوشی خود فایل‌های صوتی کپی کنید. از جمله منابع خوبی که برای این کار وجود دارد می‌توان از سایت TED و سخنرانی‌های آن نام برد. اپ سایت TED به این‌صورت عمل می‌کند که فایل‌ها را از قبل دانلود می‌کند پس نگران از دست رفتن حجم دیتای خط خود نباشید. از دیگر منابع موجود سایت Blickist است که بعضی از خلاصه‌ها را به‌صورت صوتی قرار می‌دهد؛ هم‌چنین کتاب‌های صوتی و پادکست نویسنده‌های محبوب شما از دیگر موارد بسیار خوب در این زمینه است.

4 - در حین کار چای سبز بنوشید

در حالی‌که کافئین باعث ایجاد اضطراب در افراد می‌شود؛ چای سبز حاوی ال‌تیانین است. التیانین یک آمینواسید است که باعث افزایش فرکانس‌های آلفا در مغز می‌شود. در واقع می‌توان گفت قهوه باعث بروز اضطراب می‌شود؛ ولی چای سبز با کیفیت بدون این‌‌که خواب‌آور باشد احساس آرامش و آسایش ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که از ال‌تیانین به‌عنوان یک ماده مکمل در تمدد اعصاب و افزایش سلامت قلب و عروق استفاده می‌شود.

17 نکته ساده روزانه برای هوشمند تر شدن

5 - حتما خواب نیمروزی داشته باشید

خواب نیمروزی به ذهن شما کمک می‌کند تا خود را بازیابی کند. ثابت شده کسانی که در حین دوران آموزش خواب نیمروزی دارند سرعت بیشتری در یادگیری دارند. ذهن انسان از ریتمی برخوردار است که تصمیم می‌گیرد که چه زمانی احساس خواب‌آلودگی داشته باشد و چه زمانی به خواب.

همان‌طور که آمار نشان می‌دهد افراد در زمان‌های بین ظهر تا ساعت 4 بعدازظهر بیش از حد معمول احساس خواب‌آلودگی دارند. این درست همان زمانی است که بدن به خواب نیمروزی نیاز دارد در نتبیجه برای بقیه روز آگاه‌تر و خلاق‌تر می‌شود.

17 نکته ساده روزانه برای هوشمند تر شدن

6 - در طول روز شکر استفاده نکنید

در واقع اگر بطور کل مصرف شکر را قطع کنید که به سلامت خود کمک کرده‌اید. اما اگر به هر دلیلی قادر به انجام این کار نیستید؛ حداقل در طول روز و به‌خصوص زمان‌هایی که به تمرکز زیاد نیاز دارید، به‌هیچ عنوان شکر مصرف نکنید. بالا و پایین‌رفتن میزان قند خون کمکی به عملکرد هوشمندانه مغز نمی‌کند و می‌تواند اثر بدی داشته باشد. برخلاف شکر؛ اسیدهای چرب برای مغز فوق‌العاده هستند. سعی کنید به جای استفاده از مواد شیرین در هنگام نهار از موادی مانند ماهی یا تخم‌مرغ استفاده کنید.

7 - سعی کنید در طول روز کمتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

یکی از قابلیت‌های مغز آن است که خود را با هر‌گونه اطلاعاتی که به آن بدهید سازگار می‌کند. اگر با مسائلی غیر از مسائل کاری و سوئیچ کردن مدام اطلاعات مغز را بمباران کنید در اصل آن را منهدم کرده‌اید. سعی کنید با خوراندن اطلاعات مفیدتر و در رابطه با کار؛ سطح آن را بالا ببرید. اگر احساس می‌کنید که باید چیزی را به تعویق بیاندازید؛ تایمری برای خود ست کنید و در طوماری از بی‌فکری‌ها غوطه‌ور نشوید.

8 - به جای تماشای سریال‌های تلویزیونی، بازی کنید

تماشای تلویزیون یک فعالیت غیرپویا است. مغز شما در حال مصرف اطلاعات است؛ اما هیچ پردازشی روی آن‌‌ها انجام نمی‌دهد یا این‌که هیچ تعاملی با آن ندارد. سعی کنید یا انجام بازی را جایگزین آن کنید یا این‌که در کنار نگاه کردن به تلویزیون؛ بازی هم انجام دهید. تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شد نشان می‌دهد که حتی یک بازی ساده نیز به پویایی و انعطاف‌پذیری مغز کمک می‌کند. موسسه فوربس نیز در مطالعاتی که در این زمینه داشت به نتیجه مشابهی دست پیدا کرد. از توقف مغز جلوگیری کنید و کارهایی انجام دهید که مغز را درگیر می‌کند.

9 - به جای تماشای تلویزیون؛ کتاب بخوانید

در کنار بازی؛ یکی از فعالیت‌های دیگر که موجب می‌شود مغز از حالت سکون خارج شود خواندن کتاب است. بر خلاف تماشای تلویزیون که موجب می‌شود مغز بدون پردازش در حال مصرف کردن اطلاعات باشد؛ در زمان خواندن کتاب؛ مغز دائما در حال ساختن تصویر از مطالبی است که می‌خواند.

10 - کمی برنامه‌نویسی کنید

برنامه‌نویسی یکی از بهترین راه‌‌ها برای منطقی فکر کردن و تفکر بر پایه الگو است. معمولا افراد در یادگیری کدنویسی دچار مشکل بودند و به‌راحتی یاد نمی‌گرفتند ولی با راه‌اندازی سایت‌های رایگانی که به خوبی هم به مخاطبان آموزش می‌دهند کار هم ساده‌تر شده و هم لذت‌بخش‌تر. می‌توان برنامه‌نویسی را فاز بعدی پازل دانست. یکی دیگر از مزیت‌های یادگیری کدنویسی فرصت‌های بیشتر شغلی است که در جامعه وجود دارد.

11 - زمان آشپزی ویدیوی سخنرانی‌های آموزشی را تماشا کنید

زمانی که در حال درست کردن غذا هستید، یکی از زمان‌های مناسب برای آشنا شدن با تازه‌های فناوری؛ تعلیم و طراحی است. این زمان معمولا به‌عنوان زمان مرده یاد می‌شود ولی می‌توان به این ترتیب از آن بهترین استفاده را کرد. درست مانند تماشای اخبار است فقط با این تفاوت که به سخنان کسانی گوش می‌کنید که در کار خود الهام‌بخش سایرین هستند. سخنرانی‌های TED از این نوع ویدیوهای نیرودهنده هستند. فایل‌های ویدیویی و یا صوتی خوبی‌ هم به زبان فارسی یافت می‌شود. فقط کافی است در حوزه علاقه‌مندی خود جست‌وجویی در اینترنت انجام بدهید.

12 - در طول روز حرکات ورزشی ساده انجام دهید

بین بدن و مغز ارتباط بسیار قوی و نزدیکی وجود دارد. تناسب اندام به بهتر کار کردن مغز کمک شایانی می‌کند. البته لازم نیست برای رسیدن به تناسب اندام هر روز باشگاه بروید. انجام یکسری حرکات کششی و بالارفتن از پله تاثیر بسزایی دارد. سعی کنید هر یک ساعت یا چند ساعت یک‌بار این کار را انجام دهید؛ حتی اگر در حد بلند شدن از صندلی و کشیدن عضلات برای 5 تا 10 ثانیه باشد.

13 - اوقات خود را با کسی بگذرانید که از شما باهوش‌تر باشد

عادت‌‌ها در جامعه سرایت می‌کند. مثلا ثابت شده که چاقی از طریق شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا می‌کند. عادت‌ها و الگوهای فکری کسانی که با شما معاشرت می‌کنند روی شما تاثیر می‌گذارد. سعی کنید با کسانی نشست و برخاست داشته باشید که روی شما تاثیرات مثبت بگذارند.

14 - با کسانی که مخالف شما هستند صحبت کنید

با کسانی که روی هرگونه مسئله‌ای نظر مخالف شما دارند بحث‌های دوستانه داشته باشید. بحث کردن با آن‌ها به شما کمک می‌کند که هم دلیل‌های بهتری برای بحث داشته باشید و هم این‌که شما را متقاعد می‌کند که اشتباه می‌کنید. در هر دو حالت این شما هستید که برنده‌اید. در حالت اول با دلایلی که می‌آورید طرف مقابل را متقاعد می‌کنید و در حالت دوم منطق غلطی که داشته‌اید از بین می‌رود.

15 - در طبیعت قدم بزنید

قدم زدن در طبیعت چندین فایده دارد مثل استفاده از اکسیژن بیشتر که گیاهان تولید می‌کنند؛ یا این‌که قدم زدن در بین گیاهان باعث رسیدن به آرامش می‌شود و نکته دیگر این‌که قدم زدن به چرخش خون کمک می‌کند. قدم زدن درپارک در زمانی‌که مربوط به صرف نهار است کمک می‌کند تا در سایر ساعات روز بسیار هوشمندانه‌تر کار کنید.

16 - همیشه با خود دفترچه یادداشت همراه داشته باشید

ذهن‌های برتر مانند لئوناردو داوینچی همیشه با خود دفرچه یادداشت به همراه داشتند و از آن برای نوشتن ایده‌ها؛ طرح‌ها یا نوشتن سئوالاتی که داشتند استفاده می‌کردند. به همراه داشتن این دفترچه به شما کمک می‌کند تا هم حس کنجکاوی خود را تعلیم دهید و این‌که منطقی فکر کنید.

17 - قبل از خواب به مدت 10 دقیقه برای فردای خود برنامه‌ریزی کنید

قبل از این‌که روز جدید را شروع کنید برای آن برنامه‌ریزی کنید. این به شما کمک می‌کند تا خیلی بهتر کار کنید و مثمرثمرتر باشید. خیلی از افراد هستند که همیشه کار دارند و سرشان شلوغ است اما این الزاما به این معنی نیست که خروجی خوبی خواهند داشت. یکی از راه‌های هوشمندانه کار کردن آن است که بدانید کار سخت در مقایسه با کار هوشمندانه در رده دوم اهمیت قرار دارد. از قبل باید خود را آماده مبارزه کنید.

 

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرگزاری ایسنا، بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه مدارس دولتی و همچنین مطابق با شیوه نامه فعالیت‌های فوق برنامه و کلاس‌های آمادگی کنکور سال تحصیلی 96-1395 و به استناد مصوبه شماره 3 شورای آموزش و پرورش تهران، هزینه فوق برنامه آموزشی و پرورشی دبیرستان‌های دولتی متوسطه نظری شهر تهران به این شرح است:

هزینه فوق برنامه و کلاس کنکور دبیرستان های دولتی

هزینه فوق برنامه و کلاس کنکور دبیرستان های دولتی

هزینه فوق برنامه و کلاس کنکور دبیرستان های دولتی

به گزارش تیزلند، فوق برنامه آموزشی و پرورشی دبیرستان‌های دولتی متوسطه نظری شهر تهران در مدارس دولتی عادی به صورت غیراجباری و با تمایل و درخواست اولیاء و دانش آموزان ارائه خواهد شد.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

با خدمتی دیگر در خدمت مدارس کشور هستیم. مدارس محترم می توانند اخبار مهم داخلی خود را (مانند برگزاری اردو های برون استانی، موفقیت های استانی و کشوری و مانند آن) برای سرزمین تیزهوش ها ارسال کنند. این مطالب به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه در سایت معرفی درج و به مخاطبان سایت ارائه می شود. 

گزارش خبری، تصویری یا ویدئویی از فعالیت ها و موفقیت های علمی و فرهنگی مدرسه تهیه و آن را با 10 تا 30 هزار بازدیدکننده روزانه سایت سرزمین تیزهوش ها به اشتراک بگذارید.

 

برای ارسال اخبار، پس از تنظیم، متن خبر و فایل های ضمیمه را به ایمیل ما (در صفحه تماس با ما) ارسال کنید. همچنین می توانید از طریق @iTizland در تلگرام با ما در ارتباط باشید و اخبار خود را ارسال فرمایید. 

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

یه گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره آخرین وضعیت طرح استیضاح علی اصغر فانی اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح استیضاح فانی روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، بر همین اساس مقرر شد جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در نشست علنی روز سه‌شنبه (4 آبان ماه 95) برگزار شود.

گفتنی است طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش روز گذشته (سه‌شنبه 27 مهرماه 95) با 45 امضای نمایندگان از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

دکتر سکینه مهرابی با بیان این مطلب که بیماری شپشک بیماری انگلی است و عمدتا در داخل مو ی سر عامل عفونی شروع به تکثیر می کند، گفت: عامل بیماری شپشک حشره ای به نام شپش است .

وی با بیان اینکه شپش انواع مختلفی دارد شپش موهای زیر بغل ،موهای ناحیه زهار و روی سر ،شایع ترین نوع شپش، را از جمله آنها بر شمرد.

مهرابی عمده ترین علامت این بیماری را خارش سر عنوان کرد و گفت: راه تشخیص این بیماری رشک های سفید رنگ حالت خاکستری است که به ساقه مو می چسبد.

وی با بیان اینکه این بیماری معمولا بدون علامت بوده و در معاینات دوره ای مدارس و کودکستان ها تشخیص داده می شود تصریح کرد:در صورتیکه بیمار خود به پزشک مراجعه کند، بیشتر به دلیل خارش سر است.

مهرابی با اشاره به اینکه شپشک بیماری واگیر دار است بر رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ملحفه، شانه و روسری شخصی تاکید کرد و افزود: از آنجائیکه این بیماری واگیر دار بوده معاینه سایر اعضای خانواده فرد مبتلا، برای درمان در صورت نیاز ضروری است.

به گفته وی مهم ترین اصل در درمان این بیماری ،پذیرفتن این بیماری از سوی فرد بیمار است.

مهرابی استفاده از شامپوهای مخصوص را درمان این بیماری عنوان کرده و گفت:بیمار این شامپو را به مدت 20 دقیقه روی موهای سر زده و برای اصمینان از تکمیل درمان این کار را در هفته بعد نیز تکرار می کند.

شستشو مو توسط سرکه با استفاده از شانه های چوبی از روش هایی بود که مهرابی به آن در کنار درمان ها دارویی اشاره کردو خاطر نشان کرد : رعایت نکات بهداشتی و استحمام مرتب به پیشگیری و درمان این بیماری کمک می کند.

منبع دریافت این مطلب : دانش روز

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

مطالعه محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند نشان می دهد هرچقدر فرد زبان خارجی بیشتری بیاموزد، مغز به شکل موثرتری داده های انباشته در طول دوره یادگیری را پردازش می کند.

بازدیدکننده عزیز، محققان آزمایشات خود را بر روی 22 دانشجو (10 پسر و 12 دختر) که از قبل فعالیت الکتریکی مغزشان با استفاده از نوار مغزی اندازه گیری شده بود، انجام دادند. به سر شرکت کنندگان، الکترودهایی وصل شده و سپس آنها به کلمات متفاوت ضبط شده به زبان مادری خود و همچنین زبان های خارجی گوش دادند.

هنگامیکه کلمات شناخته شده یا ناشناخته پخش می شدند، تغییر در فعالیت مغز افراد پیگیری می شد و محققان مخصوصا بر سرعت مغز در تطبیق مجدد فعالیتش در برخورد با کلمات ناشناخته تمرکز و توجه داشتند.

بازدید کننده گرامی، آزمایش نشان داد فعالیت الکتریکی مغز شرکت کنندگانی که با برخی زبان های خارجی آشنا بودند، بیشتر بود. به گفته محققان، هر چقدر فرد زبان های خارجی بیشتری بداند شبکه نورون ها در کدگذاری اطلاعات مربوط به کلمات جدید سریع تر عمل می کند.

بدین ترتیب داده های جدید موجب تحریک فیزیولوژی مغز شده و در نتیجه خاصیت ارتجاعی مغز بیشتر می شود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

در سه سال اخیر سوالات تیزهوشان به 4 سبک زیر طبقه‌بندی شدند:

1) محاسبات 2) هندسه 3) الگویابی 4) خلاقیت

سخنی با دانش آموزان درباره ی آزمون تیزهوشان

تعداد سوالات درس ریاضی در آزمون تیزهوشان 93 و 94 برابر 20 سوال است. جالب است بدانید که پس از طبقه‌بندی سوالات آزمون تیزهوشان ورودی هفتم در این دو سال، تعداد سوالات از مبحث‌های محاسبات، هندسه، الگویابی و خلاقیت یکسان است؛ اما در سال 95 تعداد سوالات ریاضی به 15 عدد کاهش یافت ولی 15 سوال به نام استعداد تحلیلی (هوش غیر کلامی) اضافه شد.

سخنی با دانش آموزان درباره ی آزمون تیزهوشان

سه‌ توصیه به دانش‌آموزان عزیز جهت مطالعه‌ی صحیح درس ریاضی:

اول) تحت هیچ‌ شرایطی به سرعت به پاسخ‌ سوالات ریاضی مراجعه نکنید.

حتی اگر می‌توانید تا چندین ساعت (حتی چندین روز، روزی چند دقیقه) بر روی مسائل فکر کنید ولی به حل سوال مراجعه نکنید؛ چون زمانی که یک سوال را خودتان حل می‌کنید به احتمال زیاد در آینده هم قادر به حل آن هستید. البته این فکر کردن مداوم، تاثیرات مثبت زیادی بر روی توانایی فردی و ذهنی شما در آینده خواهد داشت.

چند روز × چند دقیقه = ساعت

دوم) همیشه سعی کنید مسائل را از چندین روش حل کنید.

این کار باعث می‌شود در شرایط جلسه‌ی آزمون کوتاه‌ترین راه‌حل را پیدا کنید و برای حل سوال، حداقل یک روش را در ذهن داشته باشید. این مسئله (حل سوالات از چندین روش) باعث می‌شود تا شما در هر سه توانایی کلامی، تصویری و دست‌ورزی قدرتمند ظاهر شوید. اگر شما 10 مسئله را از سه یا چهار روش حل کنید، بسیار بهتر است تا این‌که 100 مسئله را از یک روش حل کنید. حل مسئله از چندین روش باعث پیشرفت شما در حل مسائل ریاضی، افزایش خلاقیت و سرعت عمل شما خواهد شد.

سوم) خودتان طراح سوال باشید.

زمانی دانش‌آموزی در درس ریاضی به بالاترین سطح خود خواهد رسید که بتواند سوال طراحی کند. این روش به یادگیری ریاضی و درک مسائل کمک بسیاری می‌کند و هم‌چنین باعث افزایش توانایی‌های فردی و ذهنی شما خواهد شد. سعی کنید بعد از حل مسئله به این فکر کنید که اگر تغییراتی را خودتان در سوال ایجاد کنید، چه تغییری در جواب مسئله ایجاد می‌شود.

منبع دریافت این مطلب : قلم چی

  • سرزمین تیزهوش ها