سرزمین تیزهوش ها

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بازدیدکننده عزیز، از یک نظر، بسیاری از ما نکات زیادی را از مدرسه کودکانمان درمورد در معرض شپش سر قرار گرفتن دریافت کرده ایم مراکز کنترل بیماری و پیشگیری (CDC) تخمین می زند که هر ساله بین 6 میلیون و 12 میلیون تعداد از بچه ها در ایالات متحده آلوده می شوند.

اما وقتی چنین چیزی را می شنوید، دقیقا دنبال چه می گردید؟ این یک راهنمایی است.

ظاهر

شپش سر سه فرم دارد: تخم رشک (تخم شپش)، نیمف و بالغ. در اینجا شکل آنها در هر مرحله توضیح داده شده است:

- تخم رشک: آنها بیضی شکل و به اندازه یک گره در نخ هستند. به سختی دیده می شوند، اما اگر ناخنتان را از پوست سر جمجمه به سمت پایین  روی ساقه ی مو بکشید، می توانید آنها را احساس کنید. تخم رشک می تواند خاکستری روشن، قهوهای مایل به زرد، زرد یا سفید باشند. پارادی میرمیرانی، دکتر متخصص پوست هیئت مدیره آکادمی آمریکایی پوست، می گوید: "آنها می توانند درست شبیه به دانه های ماسه باشند، و به راحتی از مو جدا نشوند ". پس از تخم گذاری، پوسته زرد کمرنگی در ساقه ی مو باقی می ماند.

- نیمف: این شپش نابالغ شبیه به بالغ است اما اندازه یک سر سوزن است. آنها در بزرگسالی در حدود یک هفته رشد می کنند.

-بالغ: شپش سر بزرگسالان حدودا اندازه ای شبیه به دانه کنجد با شش پای پنجه ای دارد. آنها رنگ خاکستری مایل به سفید دارند اما سی دی  سی می گوید ممکن است آنها در افراد با موهای تیره، تیره تر باشند.

کجا زندگی می کنند

بازدید کننده گرامی، شپش سر و تخم های آن تقریبا به طور انحصاری در پوست سر، به ویژه پشت گوش ها، بالای سر و در نزدیکی گردن یافت می شوند. آنها گاهی اوقات در مژه و ابرو هم ظاهر می شوند، اما این مورد نادر است. شپش سر با پنجه های قلاب شکل، بعه ساقه ی مو می چسبد. آنها نور را دوست ندارند و سریع هستند، بنابراین ممکن است تخم ها را فقط هنگامی که از نزدیک موی کودکتان را بررسی میکنید، مشاهده و یا احساس کنید.

یک چراغ قوه بردارید و این دانه های کوچک را که در فاصله ای حدود یک چهارم اینچ از پوست سر ، محکم به ساقه ی مو چسبیده اند را ببینید. ممکن است آنها شبیه قطرات کوچک اسپری مو و یا شوره سر باشند. حتی بعد از بیرون آمدن از تخم، وقتی تنها پوشش های خالی باقی مانده باشند، به سختی می توانند جدا شوند.

اگر در حال بررسی موهای کودکتان تخم رشک یا شپش سر پیدا کردید، خونسرد باشید. مشکل ناراحت کننده ولی قابل حلی است. دکتر میرمیرانی می گوید "به یاد داشته باشید: شپش، بیماری حمل نمی کند. بله، آنها نفرت انگیز هستند. اما آنها هیچ آسیبی به سلامت کودک شما نمی رسانند."

 

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

پاسخ: به محض اینکه شما فرزندتان نسبت به حفظ حریم خصوصی خود علاقه نشان داد و مطمئن شدید که او می تواند خودش را کاملا تمیز بشوید،  که این شامل شستشوی مو و قسمت های خصوصی میشود، می توانید به به او اجازه دهید که به تنهایی به حمام برود.

همچنین باید مطمئن شوید که او در امان خواهد بود. بعضی از بچه ها در همان اوایل 5 یا 6 سالگی می خواهند آنها را تنها بگذارید؛ بقیه تا زمانی که به دوران بلوغ نزدیک میشوند، یعنی حدود 9 یا 10 سالگی، از همراهی شما راضی هستند. با این حال، حمام کردن به تنهایی، به دلیل خطرات غرق شدن، می تواند مخاطره آمیز باشد و ممکن است فقط چند ثانیه طول بکشد تا حتی بچه های بزرگ  تر لیز بخورند و تنها در چند اینچ آب غرق شوند.

به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان پیشنهاد میدهند که قبل از اینکه به کودکتان اجازه بدهید که به تنهایی درون وان آب برود، تا 8 سالگی او منتظر بمانید. وقتی کودکتان آماده شد تا تنهایی به حمام برود و یا دوش بگیرد، یک پادری غیر لیز بخرید و به فرزندتان یادآوری کنید که این یک امتیاز بزرگ است و اینکه سر به هوایی و بازی کردن در آنجا خیلی خطرناک است و ممکن است باعث آسیب دیدن او شود..

 

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، آغاز ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی سال آینده از 19 فروردین لیدا نیک‌روش، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش، ؛ در خصوص زمان ثبت نام کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده گفت: ثبت سفارش کتاب‌های درسی مقطع پیش‌دانشگاهی و ابتدایی از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com از تاریخ 199 فروردین آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال ثبت نام کتاب‌های فنی و حرفه‌ای هم از طریق سامانه انجام می‌شود ادامه داد: ثبت سفارش این کتاب‌ها هم از تیر ماه آغاز به کار می‌کند.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تیم پشتیبانی برای رسیدگی به شرایط و پاسخگویی از 19 فروردین ماه جوابگوی متقاضیان هستند.

نیک‌روش افزود: شماره تماس‌های 66838460، 88490220، 88823140 و 88301481 برای انعکاس نظرات و سوالات دانش‌آموزان در فرآیند ثبت  سفارش کتاب در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: چاپ کتاب‌های ابتدایی و متوسطه اول تکمیل شده و قریب به 70 درصد کتاب‌های ابتدایی در سیستم توزیع قرار گرفته‌اند.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: چاپ کتاب‌های دهم در حال اتمام بوده و کتاب‌های پایه یازدهم  نیز قبل از سال تحصیلی بدون هیچ مشکلی در اختیار دانش‌آموزان این پایه قرار می‌گیرد.

نیک‌روش با اشاره به تغییرات روند ثبت نام کتاب های درسی امسال، بیان کرد: اینکه امسال تعداد کتاب‌های جدید التالیف افزایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان نسبت به ثبت نام به موقع کتاب‌های درسی که به شکل انفرادی و گروهی امکان‌‌پذیر است اقدام کرده و برای انجام این کار به کافی نت‌ها مراجعه نشود.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰


اعلام تغییرات هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهمبه گزارش تیزلند، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در  گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اشاره به موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: موضوعات مربوط به آماده سازی و ورود اطلاعات در سامانه‌های مورد نظر هدایت تحصیلی آغاز شده است.

وی به آغاز فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بعد از اعلام نتایج امتحانات خردادماه  اشاره و خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پایه نهم تحصیلی پس از اتمام امتحانات و اعلام نتایج می‌توانند نسبت به هدایت تحصیلی خود اقدام کنند که عملکرد تحصیلی و نمرات پایه‌های هفتم، هشتم و نهم در این امر مهم است.

زرافشان افزود: آشناسازی دانش‌آموزان با رشته‌ها و آشناسازی اولیا و دریافت نظرات آنها آغاز شده است و تا پایان تیرماه هم ادامه خواهد  داشت.

وی با اشاره به اینکه با جمع‌بندی امتیازات فرم‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان آماده می‌شود، گفت: سال گذشته 12 اولویت را برای بچه‌ها تعیین کردیم و بر اساس آن دانش‌آموزان 100 امتیاز کسب می‌کردند. این فرم‌ها امسال هم با همان 100 امتیاز است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اولویت‌های مندرج در فرم هدایت تحصیلی جنبه تجویزی ندارد بلکه توصیه‌ای است، عنوان کرد: آزمون‌های تحصیلی و موارد دیگر در طول تحصیل نشان می‌دهد علایق دانش‌آموزان به ترتیب از یک تا 12 خواهد بود.

وی با بیان اینکه فرم‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان امسال بر اساس عملکرد تحصیلی آنهاست، تصریح کرد: در این فرم‌ها، اولویت ثبت نام برای دانش‌آموزان پیش بینی شده است و برای 12 رشته امتیازات دانش‌آموزان تهیه و چگونگی اولویت بندی مشخص می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس آن اولویت‌های تعیین شده به مدارس مراجعه و کار ثبت‌نام خود را انجام دهند، اگر ظرفیت مدارس تکمیل نشود، بر اساس اولویت دوم مراجعه و ثبت‌نام می‌کنند.

زرافشان با اشاره به اینکه سیاست امسال در هدایت تحصیلی، پاسخگویی حداکثری بر اساس امتیاز عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان خواهد بود،  اظهار کرد: دانش‌آموزان باید حداقل نمره برای ورود به رشته‌های تحصیلی مورد نظر را کسب کنند.

وی ادامه داد: اگر دانش‌آموزی بخواهد در رشته ریاضی فیزیک ادامه تحصیل دهد، عملکرد تحصیلی او باید این موضوع را نشان دهد که در رشته ریاضی موفق بوده است. بدان معنا که اگر دانش‌آموزی در 3 سال درس ریاضی را با حداقل نمره قبول شده است نشان می‌دهد توانمندی خوبی در رشته ریاضی نخواهد داشت.

وی با اشاره به حداقل نمره برای ورود به رشته‌های تحصیلی، تصریح کرد: به عنوان نمونه برای ورود به رشته علوم تجربی، حداقل نمره ریاضی 13 و حداقل نمره تجربی 14 است و برای رشته ریاضی فیزیک این دو نمره جا به جا می‌شود. همچنین این نمرات برای دروس مختلف متفاوت است.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

به گزارش تیزلند، به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی‌دانش‌آموزی ابن سینا محمد رضا انبیائی درباره ویژگی های اجرایی دومین دوره جشنواره ابن سینا تشریح کرد: اولین گردهمایی بیش از 3000 نفری دانش آموزان از 25 استان کشور 17 و 188 فروردین ماه امسال در پردیس شمالی دانشگاه تهران محقق شد.

وی افزود: از جمله اقدامات اجرایی این دوره از جشنواره ملی ابن سینا اعطای 10 دیپلم افتخار به برگزیدگان از سوی فدراسیون جهانی مخترعین و اعطای گواهینامه رسمی و معتبر از سوی موسسه عالی مدیریت دانش IDCORPPو مالزی به تمامی شرکت کنندگان در دومین جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا است.

دبیر اجرایی جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا اذان کرد: در این دوره، نفراتی که ایده‌های برتری در حوزه محتوای دیجیتال دارند شرایطی ویژه‌ای  در راستای نزدیک‌تر شدن ایده‌های خود به عرصه کار و صنعت بدست خواهند آورد.

محمد رضا انبیائی اعلام کرد: در بخش محتوای دیجیتال به نفراتی که ایده های برتر را ارائه دهند مجوز کسب و کار و همین‌طور تسهیلات کم بهره  برای توسعه ایده‌هایشان اعطا خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از دیگر ویژگی‌های دومین دوره از جشنواره ملی ابن سینا که وجه تمایز آن را با دیگر رقابت‌های دانش آموزی نمایان‌تر  کرده می‌توان به پوشش خبری رسانه ملی و تمام خبرگزاری های مطرح داخلی و همین‌طور شبکه‌های کشورهای خارجی مختلف از جمله فرانسه، چین، آذربایجان، ترکیه،کویت و روسیه اشاره کرد.

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

به گزارش تیزلند، به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا مهدی رشیدی جهان افزود: از آنجایی که دانش آموزان بعنوان نیروهای بالقوه علمی وفنی، آینده سازان کشور و عناصر تعیین کننده در رشد و بالندگی جامعه شناخته می‌شوند و در آینده با ورود به رشته‌های تحصیلی دانشگاهی نقش عمده‌ای در پیشرفت‌های علمی –پژوهشی کشور خواهند داشت، شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی، سازماندهی، پرورش و هدایت آنها در این مسیر می‌تواند سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در جهت ساخت میهن عزیزمان باشد.

دبیر علمی جشنواره ابن سینا اذعان داشت: در همین راستا کارشناسان ما با هدف ایجاد علاقه و انگیزه و فراهم آوردن بستری مناسب به منظور  پرورش خلاقیت ، نوآوری و ابتکار عمل دانش آموزان در زمینه های مختلف پژوهشی و همچنین کاربردی نمودن مباحث تئوریک علمی، در نظر دارد، همانند سال گذشته دومین جشنواره دانش آموزی علوم و فناوری ابن سینا را در سال تحصیلی 96-955 برگزار نماید.

وی تشریح کرد: از اهداف این جشنواره می‌توان به ترویج روحیه و فرهنگ پژوهش در دانش آموزان وآشناسازی دانش آموزان با فضای کسب و کار و روش های کاربردی ساختن علوم مختلف و همینطور ارتقاء سواد اقتصادی در دانش آموزان و آشنا ساختن آنها با اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد.

مهدی رشیدی جهان خاطر نشان کرد: دانش آموزان پس از یک سال تلاش و طراحی و آماده سازی پروژه‌های مختلف در محورهای 4 گانه جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا در این رویداد جذاب علمی شرکت کردند تا علاوه بر حضور در یک رقابت علمی و جذاب ،تجربه‌های گرانقدری را در  موضوعات مختلف علمی کسب کنند.

وی در پایان افزود: از همه عزیزان کمیته علمی و اجرایی و کارگروه‌های تخصصی مختلف که در یک فرآیند4 ماهه زحمات بسیاری کشیده اند قدردانی و تشکر می‌نمایم و در راستای فرمایش رهبری در سال اقتصاد مقاوتی تولید و اشتغال دانش آموزان را از این سنین برای این مهم آماده نماییم و امیدوارهستم بتوان گامی هر چند کوچک در راستای آبادانی کشور و رشد علمی فرزندان این مرز و بوم برداشته شود و زمینه‌های کارآفرینی را در نوجوانان فراهم آورد .

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

بازدیدکننده عزیز، مقطع ابتدایی زیربنای مقاطع دیگر تحصیلی است و در مقطع ابتدایی نیز پایه‌ی اول اساس پایه‌های دیگر است. هر چه دانش‌آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه‌های دیگر راحت‌تر هستند. در پایه‌ی اول درس ریاضی و فارسی (قرائت فارسی و املای فارسی) کلیدی هستند و بیش‌ترین ساعات به این دو درس اختصاص می‌یابد و از بین این دو درس، فارسی از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ به طوری که بدون یادگیری درس فارسی، یادگیری درس‌های دیگر تقریباً غیر ممکن است.

در انتخاب متن املا به موارد زیر توجه کنید:

1- متن مورد نظر حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به‌تنهایی خودداری شود.

2- کلمات سازنده‌ی جملات متن از حروفی تشکیل شده باشند که قبلاً تدریس شده‌اند.

3- کلمات خارج از متن کتاب‌های درسی از 20 درصد کل کلمات بیش‌تر نباشد.

4- علاوه بر جملات موجود در کتاب‌های درسی با استفاده از کلمات خوانده‌شده، جملات دیگری هم در نظر گرفته شوند.

5- در هر جلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش‌آموزان مشکل بوده نیز استفاده شود تا بتوان درجه‌ی پیشرفت شاگردان را اندازه‌گیری کرد.

منبع دریافت این مطلب : قلم چی


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

بازدیدکننده عزیز، برای اینکه هر کاری را خوب و درست انجام بدیم باید اون رو اصولی انجام داد. در مورد تندخوانی یا سریع حفظ کردن درس هم باید روی اصول اون را بلد باشیم و انجام بدیم . ما شما را راهنمائی می کنیم .

1-تندخوانی خودتون رو زمان بندی کنید.

پیشرفت هایی که در این زمینه به دست آوردید رو با محاسبه ی زمانی که برای این کار میذارید مقایسه کنید. بهترین راه ایجاد انگیزه ایجاد رقابت با خودتون هست. اینجا روش هایی برای زمان بندی مطالعه تون بر حسب کلمه بر دقیقه ذکر میشه :

تعداد کلمات موجود تو یه صفحه رو بشمرید یا تعداد کلمات یه خط رو بشمرید و اونو دز تعداد خطوط یه صفحه ضرب کنید.

با استفاده از یه ساعت یا تایمر 10 دقیقه زمان بگیرید و ببینید توی اون تایم چه مقدار می تونید مطالعه کنید.

تعداد کلمات موجود در هر صفحه رو در تعداد صفحاتی که مطالعه کردید ضرب کنید، عدد به دست اومده رو بر 10 تقسیم کنید تا بر حسب کلمه بر دقیقه به دست بیاد.

هم چنین می تونید از سرعت سنج های مطالعه ی آنلاین استفاده کنید، اما توجه کنید که سرعت مطالعه روی صفحه نمایش با سرعت مطالعه روی کاغذ فرق می کنه.

بازدید کننده گرامی، برای خودتون هدف گذاری کنید. معمولا با تمرین توصیه های گفته شده تو این مقاله به صورت روزانه، باید سرعت مطالعه تون بهبود پیدا کنه. خیلی از مردم با تمرین چند هفته ای تونستن سرعت مطالعه شون رو دو برابر کنن. برای خودتون هدف هایی تعیین کنید و سعی کنید در خودتون انگیزه ایجاد کنید که به اون اهداف برسید:

200 تا 250 کلمه بر دقیقه سرعت مورد انتظار مطالعه برای افراد 12 سال و بالاتره.

300 کلمه بر دقیقه برای یه دانشجوی متوسط مناسبه.

سرعت 450 کلمه بر دقیقه می تونه نشون دهنده ی سرعت مطالعه ی دانشجویی باشه که در حال مرور سریع و گذرای مطالب درسی ـه. به طور ایده آل شما می تونید با این سرعت 100 درصد مطلب رو درک کنید.

با سرعت 600 تا 700 کلمه بر دقیقه شما سرعت دانشجویی رو دارید که در حال مرور متن برای پیدا کردن یه کلمه ی خاصه. بیشتر مردم با این سرعت چیزی حدود 75 درصد مطلب رو درک می کنن.

با رسیدن به سرعت های 1000 کلمه بر دقیقه و بالاتر شما وارد رقابت با افراد تندخوان حرفه ای شده اید. رسیدن به این هدف نیازمند تکنیک های خاص و ویژه ای ـه که البته بخش زیادی از متن هم خونده نمیشه با این سرعت. بیشتر مردم با خوندن با چنین سرعتی چیز زیادی در ذهنشون نخواهد موند.

منبع دریافت این مطلب : نوجوان شاد


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص جهش تحصیلی اظهار داشت: جهش تحصیلی از پایه‌های «دوم به چهارم»، «سوم به پنجم» و «چهارم به ششم» انجام می‌شود البته «پایه اول به سوم»  هم هست که از این قاعده خارج است ضمن اینکه جهش‌های چند پایه هم داریم.

وی افزود: مسیر جهش این است که مدیر مدرسه اطلاع رسانی می‌کند و ما سعی می کنیم در اوایل سال یعنی در اردیبهشت ماه انجام دهیم که با سنجش‌های معمول‌مان که اول خرداد ماه آغاز می‌شود، تداخل پیدا نکند.

عظیم عراقی اضافه کرد: دانش‌آموز باید در همه دروس نمرات خیلی خوب داشته باشد و یک آمادگی تحصیلی و تست هوش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی از او می گیرند.

وی به تعداد دانش‌آموزانی که در سال 95 برای جهش تحصیلی ثبت‌نام کردند، اشاره کرد و گفت: 8714 نوبت‌گیری کردند اما 7319 نفر مراجعه کرده و سنجش شدند.

معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: از این تعداد 4141 نفر معادل 56.6 درصد صلاحیت جهش تحصیلی‌شان تایید شد و 3178 نفر معادل 43.4 درصد نیز صلاحیت جهش تحصیلی را نداشتند.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

اضطراب شب های امتحان

بازدیدکننده عزیز،اضطراب امتحان یکی از رایج ترین مشکلات دانش آموزان به شمار می رود و 50 درصد از کودکان و نوجوانان به آن مبتلا می شوند. چون اضطراب امتحان معمولا عملکرد امتحان را مختل می کند، جای تعجب نیست که پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که دچار اضطراب امتحان می شوند، به طور چشمگیری پایین تر از همسالانی است که اضطراب امتحان ندارند. افزون بر این، دانش آموزانی که امتحان دارند از لحاظ شناختی و اجتماعی خودشان را بی کفایت می دانند، احساس خود ارزشمندی کمتری می کنند و در مقایسه با سایر دانش آموزان، نگرانی ها و ترس های بیشتری را که به امتحان ربطی ندارند، گزارش می کنند. در واقع اضطراب امتحان نوعی اشتغال فکری است که به وسیله خودآگاهی، شک به  خود و کم ارزش  شمردن خود مشخص می شود. این اعمال هم روی رفتار آشکار و هم روی واکنش های فیزیولوژیک اثر می گذارد.

متخصصان، اضطراب امتحان را مرکب از دو جزء نگرانی و هیجان پذیری دانسته اند که جزء نگرانی را مسوول کاهش عملکرد و اشتغالات فکری فرد می دانند. کودکان و نوجوانان مبتلا به اضطراب امتحان، همواره هنگام گذراندن امتحان می ترسند که به طور منفی ارزشیابی شوند. ترس از ارزیابی منفی، در بسیاری از این کودکان، منحصر به موقعیت امتحان نمی شود بلکه در محیط هایی غیر از مدرسه نیز به وقوع می پیوندد. تقریبا 50 درصد کودکان دارای اضطراب امتحان از این که زیر ذره بین دیگران قرار گیرند، در رنج هستند. اضطراب امتحان برای تعدادی از کودکان، نشانگر فوبی (ترس) خاص از موقعیت های امتحان یا واکنش اضطراب نسبت به جدایی از والدین است.

اضطراب امتحان خوب یا بد؟

در مورد اضطراب امتحان باید گفت درصدی از اضطراب که طبیعی تلقی می شود، باعث پویایی سیستم شخصیت دانش آموز می گردد و موجب می شود که دانش آموز بخوبی از عهده امتحان برآید و اما در شکل غیرطبیعی، اضطراب (اضطراب خیلی بالا) مانع تحرک و پویایی در دانش آموز می گردد چرا که این اضطراب که یکی از اضطراب های موقعیتی محسوب می شود با عملکرد و پیشرفت دانش آموز رابطه تنگاتنگ دارد.

بازدید کننده گرامی،دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا در مقایسه با همکلاسی های خود که دارای اضطراب امتحان در سطح پایین می باشند حواس پرتی بیشتری دارند و از خودشان ناراضی ترند. همچنین این دانش آموزان در طی امتحان دائما نگران و دلواپس هستند.

در مورد اثرات منفی اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در تحقیقات، تاکید زیادی شده است. علت عمده این افت، عملکرد این است که این دسته از دانش آموزان نمی توانند به بخش های مرتبط با تکلیف توجه کنند و افکار نامربوطی به ذهنشان خطور می کند که مانع از پیشرفت آنان می شود.

عوامل فردی و شخصیتی موثر در ایجاد اضطراب امتحان

عزت نفس:

عزت نفس میزان ارزش و اعتباری است که یک فرد در زمینه های مختلف زندگی، بویژه خانوادگی، تحصیلی، اجتماعی و جسمانی برای خود قائل است. دانش آموزان دارای عزت نفس بالا توانایی برخورد شایسته با امتحان و مشکلات آن را در خود می بینند. در مقابل دانش آموزان دارای عزت نفس پایین به دلیل عدم اعتماد و اطمینان به توانایی های خود در موقعیت های اجتماعی، عملکرد ضعیفی را ارائه می دهند. دانش آموزانی که خود را دست کم بگیرند و به توانایی های خود اعتماد نکنند، در آنها اضطراب به وجود می آید. آنان فکر می کنند که از عهده حل مسائل برنمی آیند، با کوچک ترین دگرگونی در موقعیت امتحان، خود را می بازند و نمی توانند سازگاری حاصل کنند.

هوش:

شواهد نشان می دهد که بین هوش و اضطراب امتحان رابطه معناداری وجود دارد. کودکان دارای بهره هوشی متوسط در مقایسه با کودکان دارای بهره هوشی بالا و پایین از اضطراب بیشتری رنج می برند.

عدم آمادگی:

در واقع دانش آموز برای این که بتواند مطلبی را یاد بگیرد، باید آمادگی کافی داشته باشد و گاه اضطراب امتحان به خاطر نداشتن آمادگی کافی امتحان دهنده است. به طوری که هر اندازه میزان آمادگی پایین تر باشد، اضطراب، شدیدتر خواهد بود. آمادگی کافی برای دادن امتحان بسیار مهم است. خوب آماده شدن برای امتحان یعنی اطلاع کافی از مطالبی که در جلسه امتحان لازم است.

روش های مطالعه نادرست:

مطالعات بسیاری نشان داده است که دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا در مقایسه با دانش آموزان دارای اضطراب امتحان پایین یا اندک به طور معناداری کمتر از روش های علمی و درست مطالعه استفاده می کنند و در این زمینه مهارت بسیار پایینی دارند. لازم است که برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان روش های مطالعه دانش آموزان دارای اضطراب امتحان اصلاح گردد.

نقش والدین در اضطراب امتحان

روش های تربیتی والدین و چگونگی محیط خانواده نقش بسزایی در اضطراب دانش آموزان هنگام امتحان دارد. روش های تربیتی آمرانه و مستبدانه با ایجاد اضطراب عمومی در فرزندان به صورت کلی و اضطراب امتحان به صورت خاص همراه است. چنانچه گاهی سختگیری بیش از حد والدین و شیوه انضباطی خشک و انعطاف ناپذیر آنها علت اساسی ایجاد اضطراب در دانش آموزان است. در مقابل والدینی که به شیوه ای آزادمنشانه و متعادل زندگی می کنند، سعی دارند در برخورد با فرزندانشان از یک نوع روش مطلوب تربیتی بهره گیرند و از ابزار ایجاد انگیزه، ترغیب مناسب و تشویق بیشتر در نحوه فعالیت و تلاش فرزندانشان استفاده کنند. طبیعی است که این روش درست تربیتی نه تنها موجب افزایش اضطراب امتحان نمی گردد بلکه یک نوع جو عاطفی را در خانواده حاکم می سازد و موجبات اعتماد به نفس را برای دانش آموزان فراهم می نماید.

از دیگر عوامل موثر بر اضطراب امتحان را می توان جو و فضای عاطفی حاکم و خانواده نام برد. زمانی که فضای خانه متشنج و مسموم باشد، ذهن و جسم دانش آموز را مضطرب و آشفته می کند. وقتی بین پدر و مادر یا دیگر اعضای خانواده دائما نزاع و مشاجره حاکم باشد، دانش آموز در کلاس درس یا جلسه امتحان نمی تواند آرام و به دور از اضطراب باشد، چرا که صحنه های این مشاجرات و دعواها اجازه آرامش سر جلسه امتحان را به وی نمی دهد. گاه افزایش اضطراب امتحان به دلیل انتظارات نادرست والدین از فرزندانشان می باشد که این امر ممکن است ریشه در شکست هایی داشته باشد که خود والدین در گذشته به آن مبتلا شده اند و اکنون جبران تمام این شکست ها و ناکامی ها را از فرزندانشان انتظار دارند. این انتظارات نادرست و نابجا به مرور، سبب اضطراب دانش آموز می شود زیرا جبران ناکامی های والدین از طرف وی به هیچ وجه منطقی و نتیجه بخش نمی باشد. همچنین تقویت حس برتری جویی در دانش آموز و حساسیت بیش از اندازه والدین به کسب نمرات عالی باعث ایجاد تنش در دانش آموز می گردد.

والدین باید به این مهم توجه داشته باشند که فرزندان خود را با دیگر همسالانشان مقایسه نکنند چرا که این مقایسه های بی مورد و نابجا باعث احساس حقارت در دانش آموز می شود و در حقیقت والدین از طریق این مقایسه های نامعقول احساس حقارت و ضعف و زبونی را در فرزندانشان پرورش می دهند که این خود یکی از علل عمده اضطراب دانش آموزان است. والدین باید شرایط روحی، جسمی و محیطی مناسبی برای دانش آموز فراهم آورند و از انتقال اضطراب و نگرانی خویش به آنان و ایجاد جو هیجان زدگی و پرتنش در خانواده بشدت پرهیز نمایند و از بزرگ نمایی «امتحان» دوری کنند.

لازم است والدین بدانند که در حد توانایی های دانش آموز از او توقع داشته باشند و قابلیت های فرزند خود را به دور از هرگونه حس برتری طلبی نسبت به دیگران در نظر داشته باشند. از دیگر نکات مهم این است که فرزندان خود را با دیگر هم سن و سالان آنان مقایسه نکنند چرا که افراد از نظر استعدادها، توانمندی ها، قابلیت ها و... با یکدیگر متفاوتند و بدون در نظر گرفتن این مهم فرزندان احساس حقارت و ناتوانی می کنند و این مساله سبب افت تحصیلی آنان می شود. این گونه مقایسه ها دانش آموز را دچارنوعی سردرگمی می نماید، باید توجه داشت که دانش آموز زمانی خود را برای یادگیری آماده می بیند که خویشتن را با ارزش و مهم بشمارد و احساس کند دیگران برایش اهمیت قائلند.

وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده و اضطراب دانش آموز براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده بین طبقه اجتماعی و اقتصادی خانواده ها و میزان اضطراب امتحان در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. دانش آموزان دارای وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین، در آزمون اضطراب امتحان، نمرات بالایی می گیرند و افت تحصیلی بیشتری از خود نشان می دهند؛ چرا که خانواده هایی که از نظر اجتماعی در طبقه پایین تری قرار دارند به طور طبیعی نمی توانند شیوه های تربیتی مناسبی را در برخورد با فرزند خود اتخاذ نمایند و عدم استفاده از روش های درست و مطلوب چه در جهت مثبت و تشویق و ترغیب و چه در جهت منفی و تنبیه به نوعی در افزایش اضطراب امتحان دانش آموز نقش موثری خواهد داشت. معمولا خانواده هایی که از نظر موقعیت اجتماعی در سطوح پایین قرار دارند به جای استفاده از تشویق مناسب و ایجاد انگیزه برای تلاش و فعالیت فرزندانشان بیشتر از شیوه های تنبیه، انضباط شدید، خشونت و روش های سخت گیرانه استفاده می کنند، در نتیجه خود والدین و فرزندان استرس بیشتری خواهند داشت.

از نظر چگونگی موقعیت اقتصادی خانواده ها و تاثیر آن در پیشرفت و بهبود تحصیلی دانش آموزان می توان گفت معمولا دانش آموزانی که برای تهیه امکانات درسی و کمک آموزشی از نظر اقتصادی در مضیقه باشند دچار افت آموزشی بیشتری خواهند شد. زندگی متعارف و متعادل والدین چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی می تواند زمینه مناسبی برای رشد و پرورش دانش آموزان باشد زیرا در خانواده های فقیر، امکان رشد فرزندان به گونه معقول وجود ندارد یا بسیار اندک است. امام علی (ع) می فرماید: «فقر، آدمی را از صحبت و بیان بازمی دارد و هوش را از کار می اندازد.» پیرو این گفته حکیمانه، فقر اقتصادی در ذهن و زبان دانش آموز اثر سوء خواهد گذاشت. به ویژه دانش آموزانی که به وضع نابسامان مالی والدین خود آگاهند و از دشواری های این گونه زندگی باخبرند و همه فکر و تلاش آنان صرف اینگونه مسائل می شود، نمی توانند بدرستی به درس و اهداف خود بپردازند.

نکات مهم برای موفقیت در امتحان

اعتماد به نفس داشته باشید. حتما لازم نیست ضریب هوشی بالایی داشته باشید تا در امتحان موفق شوید بلکه باید به خودتان و توانایی هایتان در انجام کارها اعتقاد داشته باشید.

قدرت مغزی خود را به نهایت برسانید. تحقیقات نشان داده است که اگر صبح ها مقدار بیشتری از مغز خود کار بکشید و آن را به یادگیری عادت دهید، قدرت یادگیری و حافظه شما در طی روز بیشتر خواهد شد. این بدان معناست که باید مباحث مشکل تر را صبح زود مطالعه کنید.

به شکست فکر نکنید. گاهی تمرکز و توجه بیش از اندازه به عواقب شکست در امتحان باعث نگرانی می شود. پس سعی کنید از فکر کردن به این که در امتحان شکست می خورید یا نمره نمی آورید، دوری کنید.

سعی کنید از خود انتظارات صددرصد و ایده آل نداشته باشید. فکر نکنید که همیشه باید نفر اول باشید چرا که همین انتظارات بی جا شما را نگران و عصبی می سازد.

منبع دریافت این مطلب : میگنا


  • سرزمین تیزهوش ها