سرزمین تیزهوش ها

۹۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

باورتان می شود، در این روزهای گرم، یک خبر داغ هم می تواند به اندازه خوردن یک لیوان آب میوه خنک حال آدم را خوب کند؟!

فروشگاه اینترنتی «کتابم کو» از اول تیر ماه طرح «فروش ویژه» گذاشته است. یعنی هر روز پیشنهاد یک کتاب خوب با  15 درصد تخفیف ویژه دارد! قراراست این طرح به مدت یک ماه برقرار باشد.

پس پیشنهاد می کنیم هر روز به این فروشگاه  اینترنتی سر بزنید و از این طرح ویژه و داغ استفاده کنید.

چه تابستانی می شود این تابستان با این طرح ویژه ی سایت کتابم کو ketabamkoo.ir


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

اما باید بدانید که برخورد غلط شما می‌تواند فرزندتان را ناامید و یا از آن طرف، آن‌قدر مغرور کند که در هر دو صورت، شما را به دردسر بیندازد. پس چه باید کرد؟ ...

دریافت کارنامه تحصیلی معمولا برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها با اضطراب و دلهره همراه است و این استرس در میان دانش‌آموزانی که به هردلیل امتحان خود را باموفقیت برگزار نکردند، بیشتر دیده می‌شود.

در مرحله اول دانش‌آموزان را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:

گروه دانش‌آموزان موفق و گروهی که در امتحانات موفق نبوده‌اند. با شما رفتاری که باید پیش بگیریم را دوره می‌کنیم:

● برخورد با دانش‌آموز موفق

در برخورد با دانش‌آموز موفق باید این نکته‌ها را حتما به خاطر بسپاریم:

▪ نتایج امتحانات را در درجه اول ناشی از تلاش و کوشش خودشان بدانیم و اگر در رسیدن به موفقیت با او همکاری و کمک کرده‌ایم به آ‌ن اعتنایی نکنیم و صراحتا گوشزد کنیم که فعالیت، توکل و تلاش او به نتیجه خوب امتحان منجر شده است.

▪ در پیروزی‌ها باید سعی کنیم که علل موفقیت او را مشخص کنیم تا بداند اسباب‌ و علل پیروزی او چه چیزهایی بوده و سپس با تاکید بر آنها زمینه رشد شخصیتی وی را در تمام ابعاد فراهم کنیم.

▪ والدین باید طوری عمل کنند تا دانش‌آموزان بدانند که با گرفتن نمرات درخشان و کارنامه قبولی کار تمام نشده بلکه باید خود را برای مراحل بعدی آماده کنند بنابراین بعد از دریافت کارنامه قبولی و استراحت و تفریح مختصر، باید به آنان کمک کنیم تا برنامه‌ای برای خود تنظیم کنند و به فعالیت‌های خود در زمینه دانش‌افزایی ادامه دهند.

▪ اگر فرزندان متعددی دارید و یکی از آنان با نمرات بالایی درخشیده است نباید آنان را با یکدیگر مقایسه کنیم و از همه مهم‌تر نباید طوری رفتار کنیم که فرزند موفق احساس خودبزرگ بینی و غرور کند و فرزندان دیگر احساس حقارت کنند بلکه رفتار ما باید به نحوی باشد که سایر فرزندان تشویق شوند که در حد توان‌شان تلاش و کوشش کنند.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

برخلاف کودکان معمولی که با شنیدن و به کارگیری آواها، خواندن را می آموزند، کودکان ناشنوا میان واژه ها و شکل مربوط به هر کدام ارتباط برقرار می کنند. پیش از این که کودک ناشنوا بتواند خواندن بیاموزد، باید بتواند زبان اشاره و لب خوانی مربوط به هر آوا را یادبگیرد. آموختن این مهارت ها برای یادگیری خواندن بسیار ضروری است .

منابع مورد نیاز :

کتاب های تصویری

کارت واژ گان

مواد آموزش زبان اشاره

گام نخست

هرچه زودتر آموزش های پیش- خواندن را که کودک ناشنوا برای یادگیری مهارت خواندن در آینده به آن ها نیاز خواهد داشت آغاز کنید، نوپای شنوا، مفاهیم را با بهره گیری از شنیدن تلفظ آواها و واژه ها زودترشناسایی می کند. به کودک‌تان کمک کنید تا همان مفاهیم و واژه ها را با کمک زبان اشاره و لب خوانی بیاموزد. این اولین گام آموزش مهارت خواندن به کودکان ناشنوا است.

گام دوم

مهارت زبان اشاره ی خودتان را نیز در روند آموزش به کودک ناشنوایتان، تقویت کنید و گسترش دهید. زبان اشاره اشکال استانداردی از اشاره ها را به صورت برنامه های استاندارد اشاره با دست، ارائه داده که یادگیری آن برای کودکان ناشنوا بسیار آسان است. زبان اشاره تان را کامل کنید تا هم به کودکتان آموزش دهید و هم بتوانید با دیگر کودکان ناشنوا که فرزندتان بعدها در مدرسه با آن ها دوست یا همبازی خواهد شد، ارتباط برقرار کنید.

گام سوم

از کتاب های تصویری استفاده کنید تا کودک بتواند میان تصویر و شکل نوشتاری واژه ها ارتباط برقرار کند. کتاب هایی با موضوع جانوران، رنگ ها و شکل ها که دارای شکل نوشتاری هر واژه است، برای خردسالان بسیار مناسب است. از کودک بخواهید نخست به تصویر نگاه کند، بعد به شکل نوشتار کلمه و سپس به لبان شما که آن واژه را آرام و مشخص بیان می کنید.

گام چهارم

از زبان اشاره برای آموزش نوشتن واژگان کمک بگیرید. کودک ناشنوا باید بتواند میان زبان اشاره ی یک پدیده و شکل نوشتاری آن ارتباط برقرار کند.

گام پنجم

برای نشان دادن این که هر حرف دارای شکلی منحصر به فرد است، کارت واژه بسیار مناسب است. کودک ناشنوا به سرعت می آموزد چگونه حرف ها را سر جای خود قرار دهد.

گام ششم

تفاوت میان حرف های بی صدا و صدادار را با دسته بندی هر حرف در گروه بی صدا یا صدادار مشخص کنید و نشان دهید که یک حرف صدادار به دنبال یک یا دوحرف بی صدا می آید. در این مرحله، کودک ناشنوا باید با واژگانی همچون"خواهر"، "خواندن"، "خواهش" که در نوشتن و بیان، خاص هستند، آشنا شود. می توانید هر روز کودک را با یکی از این گروه های خاص آشنا کنید.

گام هفتم

توانایی نوشتن واژگان را با افزایش روزانه ی گنجینه ی لغات کودک، بالا ببرید. تکرار و تاکید روی واژه های کلیدی و به خاطر سپردن آن ها، رمز یادگیری مهارت خواندن برای هر کودک شنوا و ناشنواست. هنگام یاد دادن کلمه های جدید، زمانی را هم برای مرور و یادآوری آموزه های گذشته اختصاص دهید و گنجینه ای از کلمات نوشتاری درست کنید.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

روز جهانی موسیقی

امروز 21 ژوئن و روز جهانی موسیقی است. این رویداد از سال 1982 در فرانسه آغاز شد و با عنوان فستیوال موسیقی فرانسوی‌ها به شهرت رسید. پس از آن، وزیر فرهنگ وقت این کشور Jack Lang رخدادی بین المللی را بر همین اساس پایه‌گذاری کرد.

در حال حاضر روز 21 ژوئن در کشور فرانسه تعطیل رسمی است، از طرف دیگر این تاریخ مصادف است با بلندترین روز سال و تخمین زده می‌‌شود که حدود 35 ملیون نفر در این جشن موسیقی رایگان شرکت کنند.در این رویداد بین‌المللی موسیقیدانانی از سراسر دنیا کنسرت‌های رایگان برگزار می‌کنند. محل اجرای آنها پارک‌ها، موزه‌ها و حتی ایستگاه‌های قطار است. هدف از این کار ترویج صلح و آرامش و اجرای موسیقی با کیفیت برای همه مردم است. امسال نیز آهنگسازان و تنظیم کنندگان از 120 کشور جهان، در بیش از 700 شهر، کنسرت رایگان برگزار خواهند کرد.

 


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، متقاضیان شرکت در این آزمون باید علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی (اعم از داشتن حداقل 20 سال سن و حداکثر 35 سال سن برای دارندگان مدرک فوق دیپلم و لیسانس و حداکثر 40 سال برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیساسن و بالاتر) از شرایط و ضوابط اختصاصی شرکت در آزمون استخدامی نیز برخوردار باشند:

شرایط اختصاصی جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش

1- داشتن سلامت جسمانی، روانی و توانایی حسن انجام وظایف محوله برای حرفه معلمی در رشته‌ای که استخدام می‌شوند (به استناد بند (ز) ماده (42) قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه اجرایی ماده مزبور که طبق ضوابط و مقررات آموزش و پرورش در مرحله مصاحبه استخدامی و انجام معاینات پزشکی با در نظر گرفتن موارد ذیل با هدف ارزیابی صلاحیت، توانایی جسمانی، روحی و روانی داوطلبان جهت احراز شغل معلمی مورد سنجش قرار می‌گیرد).

قد، وزن: با توجه به مقتضیات هر استان و متناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط، طبق ضوابط و مقررات که در مرحله مصاحبه استخدامی و انجام معاینات پزشکی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

بیماری‌های چشم:

-نداشتن دید کمتر از 10.10 در یک چشم، پس از اصلاح با عینک و نداشتن دید کمتر از 10+ 16.10 در دو چشم، پس از اصلاح با عینک

- هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو چشم

- دوربینی غیرقابل درمان و نیستاگموس شدید هر دو چشم

- ضایعات وسیع، شدید و غیرقابل درمان در هر دو قرنیه

-کوررنگی (برای رشته‌های آموزش ابتدایی و رشته‌های هنر و رشته‌هایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آنها ضروری می‌باشد، ممنوع است و در بقیه رشته‌ها بلامانع است)

-نابینایی در یک چشم

سایر موارد: بیماری‌های پوست و مو/بیماری‌های سر و صورت (گوش، گلو، بینی، گردن، فک و دندان‌ها)/بیماری‌های ریه‌ها و قفسه سینه/بیماری‌های قلب و عروق/بیماری‌های سیستم ادراری، کلیه و تناسلی/بیماری‌های مغز و اعصاب/بیماری‌های اعصاب و روان/بیماری‌های اندام‌ها، استخوان‌ها و مفاصل/بیماری‌های غدد و هورمون‌ها و متابولیک/بیماری‌های خون و غدد لنفاوی و بدخیمی‌های آنها/بیماری‌های دستگاه گوارش و جراحی عمومی/بیماری‌های خود ایمنی و رماتولوژی/بیماری‌های عفونی/بیماری‌های زنان/ کلیه ناهنجاری‌های ژنتیکی و مادرزادی که منجر به اختلال عملکرد عادی فردی شود.

2- قدرت شنوایی: کمی شنوایی داوطلب نباید بیش از 40 دسی بل باشد داوطلب باید صدای نجوا را از فاصله 6 متری به خوبی بشنود.

3- برخورداری از مدرک فوق دیپلم برای استادکاری : متقاضیان شرکت در مشاغل هنرآموزی (استادکاری)، می‌بایست دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم پیوسته بوده یا در صورت دارا بودن فوق دیپلم ناپیوسته، مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان داشته باشند.

4- برخورداری از حسن شهرت و عامل بودن به اخلاق و شئونات معلمی براساس شرایط احراز شغل در طرح طبقه بندی مشاغل معلمان.

5- گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی و موفقیت در آزمون جامع براساس ضوابط مربوط

6- تغییر منطقه محل خدمت بعد از قبولی و قبل از استخدام و اشتغال به کار تحت هر شرایطی (تاهل، تجرد، تکفل، فوت والدین، تبعیت از همسر، همسر کارمند ارگان و یا نهاد خاص، استفاده سهمیه خاص و...) ممنوع بوده و بعد از اشتغال به کار نیز تابع ضوابط و مقررات نقل و انتقال فرهنگیان می‌باشد.

7- پذیرفته‌شدگان آزمون نهایی آزمون استخدامی مکلفند، تعهد کتبی مبنی بر 10 سال خدمت (به شراط تمدید استخدام) در محل جغرافیایی مورد تقاضا به آموزش و پرورش بسپارند. (استخدام و اشتغال آنان منوط به سپردن تعه محضری خواهد بود.)

تذکر مهم: رعایت کلیه شرایط اخصاصی جداول رشته‌های تحصیلی مجاز الزامی است. فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم (سابق)، دانشگاه فرهنگیان و فارغ‌التحصیلان متعهد خدمت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، حق ثبت نام در آزمون استخدامی را ندارند.

8-افرادی که در زمان ثبت نام دارای مدارک تحصیلی بالاتر می‌باشند (استادکاری بالاتر از فوق دیپلم – دبیری، هنرآموزی و... بالاتر از فوق لیسانس) نمی‌توانند در آزمون فوق شرکت کنند و در صورت شرکت و قبولی در هر یک از مراحل (قبل از استخدام و یا بعد از استخدام) حذف خواهند شد.

امتیازات و سهمیه‌های قانونی

بومی بودن: صددرصد سهمیه‌های استخدامی در استان‌های ایلام، آذربایجان غربی (به استثنای مناطق 1 و 2 شهرستان ارومیه)، بوشهر، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، شهرستان جیرفت و کهنوج در استان کرمان به نیروهای بومی محل مورد تقاضا (صرفا براساس دامنه پذیرش اختصاص می‌یابد.

در سایر استان‌ها و مناطق امتیاز داوطلبان بومی/ بخش/ شهر/ شهرستان (صرفا براساس دامنه پذیرش) با اعمال ضریب یک و چهار دهم (1.4) و برای افراد بومی استان با ضریب یک و دو دهم (1.2) و برای افراد غیربومی استان با ضریب (1) در آزمون کتبی محاسبه می‌گردد.

شرایط و ضوابط دوره یک ساله مهارت آموزی

1-به استناد مجوز اردیبهشت 96 سازمان اداری و استخدامی کشور و مفاد ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، پذیرفته شدگان استخدام پیمانی مشغل آموزشی در آموزش و پرورش ملزم به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان (رشته‌های غشلی دبیر، آموزگار، مربی امور تببقیتی، مراقب سلامت و..) و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (رشته‌های شغلی هنرآموز و استاد کار) می‌باشند.

2-کلیه پذیرفته شدگان ملزم به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی و موفقیت در آزمون جامع، بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور می‌باشد.

3- بخشی از هزینه‌های برگزاری دوره یک ساله مهارت آموزی (خدمات آموزشی و رفاهی) برعهده داوطلبان خواهد بود و چنانچه هر یک از پذیرفته شدگان در طول برگزاری دوره یک ساله مهارت آموزی از ادامه تحصیل و اشتغال منصرف شوند و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به تشخیص خود نسبت به محاسبه و اخذ هزینه آزمون مصاحبه استخدامی و برگزاری دوره اقدام نماید.

4- شرایط و ضوابط دوره یک ساله مهارت آموزی بعد از قبلی، در زمان ثبت نام از سوی دانشگاه‌های مجری دوره یک ساله مهارت آموزی اعلام خواهد شد. رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی دانشگاه مجری دوره مزبور الزامی می‌باشد.

5- مدت دوره یک ساله مهارت آموزی جزو سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد و صرفا به عنوان شرط استخدامی پیمانی در آموزش و پرورش می‌باشد. گواهی مزبور دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نمی‌باشد.

6- در صورت موفقیت در دوره یک ساله مهارت آموزی و ارائه اصل گواهی مربوط و اشتغال به کار، احکام کارگزینی با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه از جمله تایید گزینش از تاریخ 1.7.1397 به بعد صادر خواهد شد.

7- محل مهارت آموزی دوره یک ساله، براساس شغل محل، پس از اعلام نتایج قطعی تعیین خواهد شد.

8- تغییر محل تحصیل با موافقت مبداء و مقصد و صرفا در صورت وجود رشته شغلی با رعایت جنسیت از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

9-مهارت آموزان در زمان ثبت نام در مراکز مجری دوره یک ساله مهارت آموزی ملزم به ارائه مدرک روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و مدرک icdl می‌باشند در غیر صورت باید تعهد نمایند که قبل از آزمون جامع دوره یک ساله مهارت آموزی مدارک مزبور را ارائه نمایند.

10-دانشگاه‌های مجری دوره مهارت آموزی، مسوولیتی در قبال اسکان و تغذیه قبول شدگان آزمون ندارند. در صورت تقاضای افراد و وجود امکانات، امکان ارائه خدمت با اخذ هزینه مربوط وجود دارد.

11-سهیه مربوط به مناطق آموزش و پرورش عشایری بعد از موفقیت در آزمون و گذراندن دوره یک ساله مهارت – آموزی در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط خواهد بود.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

آموزشگاه نخبه پروران افتخار دارد که با همکاری مجرب‌ترین اساتید تهران و روش‌های نوین آموزشی، برنامه‌ریزی منسجم و منظم و هدفدار و کادری با تجربه همگام با والدین محترم طی سال‌های متوالی توانسته استه به افتخارات زیادی دست یابد، شایان ذکر است این مرکز همچون سال‌های گذشته در سال‌ تحصیلی 95ـ94 بیش از 75درصد قبولی در آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی را داشته که به جرات می‌توان گفت بالاترین درصد قبولی را بین آموزشگاه‌های تیزهوشان از آن خود نموده است، تمامی این افتخارات مرهون تلاش اساتید با تجربه و دلسوز، پیگیری‌های مستمرآموزشگاه، پشتکار دانش‌آموزان و کنترل، نظارت و حمایت والدین مهربان می‌باشد. برنامه‌های آموزشی آموزشگاه به گونه‌ای طراحی شده است که دانش‌آموز نسبت به مطالعه ، حضور در کلاس و انجام تکالیف ترغیب و علاقه‌مند می‌گردد و همچنین نقش والدین را به عنوان ناظر و پیگیر آموزشی دانش‌آموز،هدفمند و در راستای اهداف آموزشی آموزشگاه قرار می‌دهد بعضی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این مرکز به اختصار بشرح ذیل می باشد:

1ـ برگزاری کلاس‌های آمادگی ورود به مدارس برتر( تیزهوشان، نمونه دولتی و ....).

2ـ آموزشیار وپشتیبان آموزشی.

3ـ تشکیل کلاس‌های حل تمرین جهت رفع اشکال دانش آموز و تکرار و تمرین بیشتر

4ـ برگزاری آزمون‌های دوره‌ای همراه با ارائه کارنامه تخصصی

5ـ تشویق دانش‌آموز و اهدای جوایز

6ـ دوره های مشاوره گروهی و مشاوره های خصوصی

8ـ برگزاری جلسات هم اندیشی با والدین

9ـ برگزاری اردوهای مطالعاتی، جمع‌بندی پپ

بزرگترین سرمایه ما اعتماد خانواده‌هاست ، احترام به اعتماد خانواده و حفظ آن بزرگترین وظیفه ماست

 

تلگرام آموزشگاه: @teachnokhbeh

 

شعبه پیروزی : خیابان پیروزی ،خیابان بیمارستان فجر، پلاک 14 تلفن : 2-33309001

رسالت: تقاطع رسالت و باقری، پشت درب شمالی مترو باقری، خیابان احدزاده، پلاک21 تلفن: 77700025


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

بسیاری از دانشمندان رابطه‌ی میان ماده خاکستری یک شخص یا حیوان و مهارت های شناختی آنان را مورد بررسی قرار داده‌اند. بر طبق گزارش سازمان ملی سلامت، مغز انسان حاوی بیش از صد میلیارد نورون می باشد.

دانشمندان هنوز بر سر تعریف "هوش" به توافق جمعی نرسیده اند. تعریف IQ هر چه که باشد، چگونه آن را اندازه گیری می کنند؟ علاوه بر این، آیا تفاوت ها در IQ زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد؟ و سرانجام، آیا بافت مغزی بیشتر یا مغز سنگین تر به معنای IQ بالاتر است؟ دانشمندان بر سر این موضوع توافق دارند: مغز بزرگ به تنهایی مساوی با باهوش تر بودن نیست. اگر اینطور بود، فیل ها و وال ها می بایست باهوش ترین موجودات روی زمین باشند. دانشمندان حجم مغز را با توجه به حجم بدن بررسی می کنند تا گمانه پردازی هایی در خصوص قابلیت های شناختی موجود زنده انجام دهند.

مغز یک فیل 4780 گرم است و قطعاً می تواند مغز انسان را در جنگ فیزیکی مغزها شکست دهد. در مقایسه با یک دهم درصد مغز فیل، مغز ما با وزن متوسط 1200 گرم در حدود 2 درصد از وزن بدن ما را تشکیل می دهد. نانسی بریکمن، فارغ التحصیل و پژوهشگر دپارتمان آناتومی و انسان شناسی زیستی دانشگاه دوک خاطر نشان کرد: مطالعات حاکی از آن است که مغزهای نسبتا بزرگ در میان گونه های جانوری فرآهم آورنده ی برخی مهارت های شناختی پیچیده می باشد که از جمله آن مهارت ها می توان به راه حل های مبتکرانه برای مسائل اکولوژیکی، ترسیم پُر بازده منابع، بدست آوردن غذا و راهبردهای اجتماعی بسیار پیچیده اشاره کرد.

مطالعات انجام شده توسط سارا بنسون-امرام از دانشگاه ویومینگ لارامی و همکارانش به یک سری داده های آزمایشی منجر شد که هوش حیوانات را به اندازه نسبی مغز آنها نسبت می دهد. در این مطالعه که به تاریخ 25 ژانویه 2016 میلادی در مجله آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شد، محققان به 140 گوشتخوار پستاندار نگهداری شده در باغ وحش ( از 39 گونه مختلف ) مسئله ای جهت حل ارائه کردند. حیوانات می بایست کشوی L شکلی را باز کرده و محتوای قرار داده شده در جعبه را بردارند. محققان دریافتند که خانواده خرس ها بهترین عملکرد را داشتند، در حالیکه دو گونه ی میمون پوزه دراز هرگز موفق به باز کردن جعبه نشدند. بعد از بررسی سایر عوامل که می توانست به بازکردن موفقیت آمیز جعبه ختم شود، محققان به این نتیجه رسیدند که اندازه‌ی مغز مهمترین عامل موفقیت در انجام این کار بوده است.

تفاوت ها در اندازه مغز میان یک گونه از جانداران مثل انسان ها نسبتا کوچک است و همین باعث دشوار شدن بررسی اثرات اندازه مغز و اثرات سایر عوامل می شود. برای مثال، تفاوت در هوش میان فردی با مغز 1100 گرمی و فردی با مغز 1400 گرمی سایر متغیرها را نیز درگیر می سازد، مثل تفاوت در چگالی نورون ها، سایر تفاوت های مغزی ساختاری و همچنین عوامل فرهنگی و اجتماعی.

آلبرت انیشتین نابغه را در نظر بگیرید که مغزش زیاد بزرگتر از مغز متوسط انسان نبود. اما برخی دانشمندان بر این باورند که توانایی او در درک مفاهیم دشوار و انجام جهش های ذهنی ظاهرا ناممکن فراتر از شگفتی می باشد. احتمالا مغز انیشتین بسیار یکپارچه و منسجم بود، بطوریکه مسیرهای متعدد بعنوان عامل ارتباطی نواحی دور با یکدیگر ایفای نقش می کرد.

بر اساس مطالعات اسکن مغزی کودکان، اندازه‌ی مغز هیچ ارتباطی با امتیازات کسب شده در آزمون های استاندارد هوش سنجی ندارد. مایکل مک دنیل، روانشناس سازمانی در دانشگاه ایالت ویرجینیا مدعی شده است که مغزهای بزرگتر مخصوص انسان های باهوش است. با این حال، بسیاری از دانشمندان با استدلال مک دنیل مخالفت می کنند. تحقیقات وی که در سال 2005 در مجله Intelligence (هوش) به چاپ رسید نشان می دهد که حجم مغز در تمامی گروههای سنی و جنسیتی با هوش ارتباط دارد.

بر طبق تحقیقات انتشار یافته در سال 2006 میلادی، مردان از زنان باهوش ترند و این امر می تواند ناشی از مغز نسبتاً بزرگ مردان باشد، تفاوتی به میزان تقریبی صد گرم. دانشمند دیگری هم یک سری عوامل اجتماعی-فرهنگی را مطرح کرد که نتایج مبنی بر باهوش بودن مردان در مقایسه با زنان را بی اعتبار می سازد.

وزن متوسط مغز پریمات ها:

شامپانزه (میمون غارنشین) : 0٫77 پوند (350 گرم)، گوریل کوهی 0٫95 پوند (430 گرم) ، میمون پوزه دار ماداگاسکار0٫004 پوند (2 گرم)، 

اندازه مغز سایر جانوران: نهنگ عنبر 17 پوند (7٫800 گرم)، والروس ( فیل دریایی ) 2٫4 پوند (1100 گرم)، گربه اهلی 0٫06 پوند (30 گرم)، 

اگر اندازه مغز ارتباطی با ابتکار، نوآوری و خلاقیت داشته باشد، باید پیوندی هم میان بیگ بنگ ذهن( پیدایش ابزارهای استخوانی و نقاشی های درون غارها که 50 هزار تا 70 هزار سال پیش روی دادند) و ظهور مغزهای امروزی وجود داشته باشد.

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، مهدی فیض در نشست کمیسیون اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان گفت: موضوع اوقات فراغت دانش آموزان با بخش های مختلف آموزش وپرورش در ارتباط است و برای عملیاتی کردن آن باید هماهنگی های بیشتری در درون آموزش وپرورش صورت گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که با اشاره به این مطلب که برای عملیاتی کردن هر موضوع باید یک محور وجود داشته باشد تا همه از آن یک برداشت معین داشته باشند، ادامه داد: فعالیت‌های پراکنده برای اوقات فراغت دانش آموزان نمی‌تواند به نتیجه برسد، لذا باید بین بخش‌های مختلف وزارتخانه ارتباط هماهنگی وجود داشته باشد.

فیض افزود: شعار امسال اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان، «هر دانش آموز یک مهارت» است و سامانه اوقات فراغت باید به گونه‌ای راه اندازی شود که تسهیل کننده امر تصمیم گیری دانش آموزان و اولیای آن ها در باره اوقات فراغت باشد.

شایان ذکر است؛ در این نشست در باره راه اندازی سامانه اوقات فراغت و نحوه واردشدن دانش آموزان به آن توضیحاتی ارائه شده و نمایندگان بخش های مختلف وزارتخانه نیز نظرات خود را بیان کردند.

گفتنی است؛ سامانه اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان به آدرس از اول tabestan96.medu.ir تیرماه به مدت یک هفته برای ثبت نام قابل دسترس است.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، عبدالرسول عمادی با اشاره به شروع امتحانات نهایی دانش آموزان از سوم خرداد ماه گفت: باتوجه به اتمام امتحانات نهایی در تاریخ 25 خرداد ماه، نتایج این امتحانات در10 روز آینده اعلام می شود.

وی ادامه داد: دانش آموزان می‌توانند تا یک هفته پس از اعلام نتایج در صورت اعتراض به نمره یک امتحان به مدرسه خود مراجعه کنند تا به اعتراض آن ها رسیدگی شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درخواست تصحیح مجدد به حوزه تصحیح اوراق ارسال می‌شود گفت: برگه‌های امتحانی که به آنها اعتراض شده باشد، مورد بازبینی قرار می‌گیرند و در صورت دارابودن اعتراض، مراحل بعدی کار انجام خواهد شد.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

دنیای بزرگسالی پر از رقابت و تلاش و بالا و پایین و برد و باخت است. شاید برای همین است که بعضی از پدر و مادرها تصور می‌کنند اگر فرزندشان را از دوران کودکی همیشه برنده بار بیاورند، آینده‌ای بدون شکست در انتظارش خواهدبود. غافل از این‌که آشنا بودن با طعم شکست به‌اندازه اعتمادبه‌نفسِ ناشی از موفقیت ضروری است.

دختر دانشجویی را می‌شناسم که هر ناکامی کوچکی می‌تواند او را از پا در آورد، از آن کسانی که نمره نوزده می‌تواند تا مدت‌ها زندگی را به کامشان تلخ کند! کودکیِ این دختر را خوب یادم هست؛ مادرش در همه بازی‌های کودکانه او حاضر و مراقب بود، مبادا دخترش بازنده شود. حتی اگر لازم بود به او تقلب می‌رساند، بچه‌های دیگر را دعوا می‌کرد و خلاصه این‌که او هیچ‌وقت اجازه نداشت شکست بخورد. مادر آن دختر حالا عمیقا نگران او، آینده پر از ناکامی‌های کوچک و بزرگ و ناتوانی‌اش برای مقابله با آن‌هاست.

تمرین‌هایی برای خوب باختن!

لازم نیست برای فرزندتان یک سخنرانی مفصل درباره ضرورتِ باخت و ظرفیت شکست، ترتیب بدهید؛ درواقع نه لازم است نه تاثیرگذار. درعوض بهتر است مراقب پیام‎هایی باشید که فرزندتان درباره برد و باخت در خانه دریافت می‌کند. برخورد خودتان و بزرگسالانِ مهم دیگری که بر فرزندتان تاثیر دارند، را بررسی کنید. آیا وقتی برنده می‌شوید، شور و هیجان بیش از اندازه‌ای دارید و وقتی بازنده می‌شوید، بداخلاق و بی‌حوصله‎اید؟ آیا وقتی تیم مورد علاقه‌تان برنده می‌شود، بیش از حد خوشحال می‌شوید و وقتی می‌بازد، به شدت ناامید می‌شوید؟ غیر از این‌ها باید حواستان به پیام‌های کلامی مستقیمتان هم باشد. هر رفتار و گفتاری شامل پیامِ «بازنده‌ها به هیچ دردی نمی‌خورند»، بچه‌ها را از باختن به شدت متنفر می‌کند.

مهارت پذیرشِ شکست را می‌توانید درقالبِ بازی به فرزندتان یاد بدهید:

1-اگر زمان بازی با فرزندتان همیشه اجازه بدهید که برنده شود، او را بیش از اندازه حمایت کرده‌اید. باختن در محیط امن خانواده باعث می‌شود فرزندتان بفهمد حتی وقتی برنده نیست، شما او را دوست دارید و برایتان ارزشمند است؛ بنابراین در بازی‌های رقابتی با فرزندتان گاهی ببرید، گاهی ببازید و گاهی هم مساوی کنید.

2- فرزند شما احتمالا مثل همه دوست دارد همیشه برنده باشد، حتی اگر از طرف شما تحت فشار قرار نگیرد؛ بنابراین برای غمگین شدن او در زمان باخت، ارزش قائل شوید: «می‌دونم از باختت ناراحتی!». درباره جنبه‌های جالب بازی با هم صحبت کنید. به او کمک کنید به کارهای درستی فکر کند که می‌توانست برای برنده شدن انجام بدهد و برای بازی بعدی برنامه‌ریزی کند. زمان‌هایی را که برنده شده به‌یادش بیاورید و بگویید باز هم می‌تواند برنده شود.

3-مطمئن هستم درباره اثرات منفی مقایسه‌ کردن بچه‌ها با دیگران، بسیار شنیده‌اید. می‌خواهم بگویم این مقایسه به هر شکلی مخرب است؛ چه بگویید: «دوستت فوتبالیست فوق‌العاده‌ایه، خوش‌ به‌حالِ پدر و مادرش!»؛ چه بگویید: «اشکالی نداره که برنده نشدی. بقیه تجربه زیادی داشتن و تو تا حالا این بازی رو انجام نداده بودی»؛ یا «تو توی این بازی از همه کوچیک‌تر بودی». این جملات ممکن است برای داشتن احساسی بهتر بیان شوند، ولی درواقع نتیجه عکس دارند.

4- وقتی خودتان بازنده می‌شوید، به‌عنوان الگو، رفتار مناسبی داشته ‌باشید. نشان بدهید که باختن به‌معنای تمام شدن دنیا نیست: «خب من باختم اما بازی جالبی بود».

5-اگر فرزندتان در بازی تقلب می‌کند، نه مچ‌گیری کنید نه تقلبش را نادیده بگیرید. اول مطمئن شوید که قوانین بازی را درست فهمیده‌است. از او سوالاتی درباره بازی بپرسید. مراحل را به‌گونه‌ای توضیح بدهید که قوانین را کاملا درک کند. با این روش به‌صورتی محترمانه باعث می‌شوید تا او بفهمد شما متوجه شده‌اید در بازی اشکالی وجود دارد.

6-هیچ کس دوست ندارد شکست بخورد. شما هم با این تمرین‌ها قرار نیست از فرزندتان یک بازنده بسازید، فقط لازم است به او نحوه مواجهه با ناکامی و شکست را به‌طور عملی آموزش دهید. نکته مهم دیگر این است که یادگرفتنِ شکست خوردن به زمان، تمرین و بلوغ نیاز دارد، پس خیلی هم عجول نباشید.


  • سرزمین تیزهوش ها