سرزمین تیزهوش ها

  • ۰
  • ۰

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد جواد محسنی نیا ، اقتصاد را بخش مغفول مانده نظام آموزشی کشور دانست و ادامه داد: تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش به درجه اهمیت این موضوع توجه نکند، طبیعی است که موضوعات این حوزه هم مورد غفلت قرار می گیرد.

وی یادآور شد: عده ای بر این باورند که سیستم آموزشی،‌ صرفا به برنامه درسی، حوزه معلمان و یا فضای آموزشی خلاصه می شود، حال آنکه اینگونه نیست و یک بخش مهم آموزش، مساله استفاده از منابع و مدیریت آن است.

محسنی نیا تصریح کرد: مدیریت منابع اعم از مالی و انسانی و حتی عنصر زمان نیز بر اقتصاد نظام آموزشی تاثیرگذار است، مساله ای که در 40 سال اخیر هیچ کس وارد این مقوله نشده و در این زمینه نه کسی را تربیت کرده ایم، نه آموزش داده ایم و نه واحدی را در سیستم آموزشی تعبیه کرده ایم که روی این مسایل مطالعه و تحقیق کند.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از دستگاه های بزرگ کشور است و منابع آن تحت تاثیر این حجم از گستردگی قرار می گیرد و هر نوع تغییر بدون برنامه در استفاده از این منابع، اثرات مالی به همراه داشته و این وزارتخانه را دچار تنگناهای اساسی کرده و همه جنبه های آموزشی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

این کارشناس مسایل آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز سیستم آموزشی به دلیل فقدان مدیریت درست منابع و نپرداختن به اقتصاد آموزش، از کمبود اعتبارات برای کیفیت آموزشی و اجرای برنامه های خاص و فراهم کردن امکانات و تجهیزات برای دانش آموزان رنج می برد، افزود: این مساله همچنین در آموزش عالی و آموزش های فنی و حرفه ای نیز کاملا مشهود است.

محسنی نیا ادامه داد: یکی از اشکالات این است که تاکنون به مقوله اقتصاد در آموزش و پرورش پرداخته نشده و بودجه ریزی درستی برای آموزش و پرورش کشور نداریم و بودجه شفافی از آموزش کشور و هزینه هایی که در سیستم آموزشی صرف می شود، وجود ندارد.

وی افزود: تا زمانی که بودجه ریزی در آموزش و پرورش در سطح کلان انجام می شود و جزییات آن در مرکز آمار، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه مشخص نیست، نمی توانیم وضعیت اقتصاد آموزش کشور را در زمینه تامین، تخصیص و توزیع منابع بین سطوح، استان ها و مناطق پیدا کنیم.

محسنی نیا گفت:‌ برای ارایه یک تحلیل کارشناسی و درست از حوزه منابع مالی و وضعیت اقتصاد آموزش، به داده های گسترده تری نیاز است و در این میان همچنین باید منابع انسانی،‌ ویژگی شیوه های آموزشی، برنامه های درسی و ساختار آموزشی نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: باید توجه داشت که هرگونه تغییر و تحول در بودجه دولت، بر حوزه های آموزشی تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین مساله اقتصاد آموزش و پرورش باید به طور مستمر مورد مطالعه قرار گیرد.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا


  • ۹۵/۱۰/۲۰
  • سرزمین تیزهوش ها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی