بعضی از دانشآموزان دچار این مشکل هستند که چگونه میتوانند برای خود، یک برنامهی مطالعاتی منظم داشته باشند یا اگر مشاور برای آنها برنامهریزی کند فقط چند روز اول، آن را اجرا میکنند. یکی از دلایل عدم موفقیت در این زمینه غیر واقعبینانه بودن برنامهی مطالعاتی است. برای اینکه یک برنامهی عملی قابل اجرا باشد، در مرحلهی اول از دانشآموز بخواهید هدف اصلی و واقعبینانهی خود را در ابتدای سال مشخص کند. مثلاً اهدافی مانند قبولی در آزمون تیزهوشان، معدل 20، قبولی در مدارس نمونه و... . در مرحلهی دوم اهداف فرعی که او را به هدف اصلی میرساند، مشخص کنید. به طور مثال برای قبولی در آزمون تیزهوشان در ابتدا باید به چه موقعیتهایی دست پیدا کرد تا به هدف اصلی رسید؟
مرحلهی سوم شروع برنامهریزی است به این شکل که:
1. بازدیدکننده عزیز، از دانشآموز خواسته شود تا امکانات و محتوایی را که در اختیار دارد مشخص کند. (کتابهای درسی، 5 حلقهی یادگیری و...). برای این منظور که چه محتواهایی مطالعه خواهد شد.
2. کارهای ثابت روزمره را مشخص کند. مثل ساعت رفت و برگشت به مدرسه، وقت ناهار و نماز، کلاسهای فوق برنامه که ساعت مشخصی دارند، تماشای تلویزیون، ساعت خواب میان روز و خواب شب، ساعت بیداری و...
3. برنامه را بر اساس اولویتبندی مطالعه و انجام کارها تنظیم کند. برنامه باید متناسب و بر اساس برنامهی هفتگی مدرسه باشد. اولویتبندی مطالعهی درسها برای دانشآموزان متفاوت است؛ ولی در هر صورت باید درسهایی که مطالعهی آنها ضروری و مهمترند در اولویت قرار داده شود.
میتوان به این صورت برنامهریزی کرد:
هنگام شروع مطالعه در روز: مطالعهی درسهای همان روز، مطالعهی درسهای فردا، مطالعهی درس آزمون، مشاهدهی CD و مراجعه به سایت، البته (مطالعهی درسها بر اساس برنامهی هفتگی الزامی است). همچنین توصیه میشود مطالعهی درسهای سنگین پشت سر هم نباشد، بلکه یک درس عمومی، یک درس اختصاصی در برنامه گنجانده شود.
بازدید کننده گرامی، دانشآموزان در برنامهی مطالعاتی خود، ساعاتی را به مراجعه به سایت اختصاص میدهند که میتواند یک یا دو بار در هفته باشد. ممکن است بعضی از دانشآموزان هر روز به سایت مراجعه کنند.
مهمترین عامل در برنامهی مطالعاتی مشخص کردن زمانهایی برای استراحت است. مطالعهی مداوم و پشت سر هم میزان یادگیری را کاهش میدهد.
توصیههایی در خصوص زمان استراحت:
کارهای متفرقه و فعالیتهای مورد علاقه را حتماً در برنامهی خود یادداشت کنند تا برنامهی مطالعاتی روزانه خستهکننده نشود. حتی اگر در ساعت خاصی به تماشای فیلمی میپردازید آن را در برنامهی هفتگی خود بنویسید.
ممکن است دانشآموز در یک درس ضعیف باشد یا به دلیل اینکه درسهایی مثل ریاضی و علوم برای دانشآموزان مشکل است و احتیاج به تمرین بیشتری دارد، توصیه میشود در برنامه، زمان خاصی مثلاً 45 دقیقه فقط به مطالعهی آن درسها اختصاص داده شود.
آخر هفته زمان مناسبی برای مرور درسهای هفتگی یا جبران عقبافتادگیها در طول هفته است. همیشه در برنامه، یک ساعت برای کارها و امور غیر منتظره در نظر بگیرید؛ زیرا بعضی اتفاقات قابل پیشبینی نیستند.
منبع دریافت این مطلب : قلم چی
- ۹۵/۰۹/۱۳