به گزارش تیزلند، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، عبدالرضا فولادوند راد ، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، گفت: طبق استاندارد های تعریف شده، آزمون های سلامت روان در 24 مولفه تعریف شده است که بر اساس آن، رفتار دانش آموزان با هدف تشخیص و شناسایی مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد.
وی در ادامه، با اشاره به این امر که اجرای مناسب و صحیح این آزمونها، زمینهای را فراهم میآورد تا با در نظر گرفتن اصل تفاوتهای فردی، مدرسه و منطقهای در جهت ارتقاء سلامت روان، هدایت تحصیلی دانشآموزان و تسهیل رشد حرفهای و شغلی آنان ، گامهای موثرتری برداریم، افزود: آزمون سلامت روانی ـ رفتاری بر اساس الگوهای بومی ، هنجاریابی شده و زمینهی لازم را جهت شناسایی علمی ویژگیهای فرد بر اساس مولفههای 24 گانه فراهم نموده است .
این مقام مسئول، ضمن تاکید بر این امر که اجرای چنین آزمونی از جهت جامعه آماری ومولفههای مورد سنجش، کمنظیر و منحصر به فرد است، ادامه داد: آنچه اجرای این آزمون را در صدر اولویتهای آموزشی و تربیتی استان قرار داده، استفاده از دادههای این آزمون جهت تشخیص نیازهای تربیتی، روانی - اجتماعی ،
تحصیلی دانشآموزان و توانمندسازی مبتنی بریافتههای آزمون در سطوح فرد، کلاس، مدرسه، منطقه و استان است.
فولادوند راد با اشاره به اینکه شناسایی نگرش دانشآموزان 14 تا 19 سال در چهار حیطهی فرد، خانواده، مدرسه و اجتماع، یکی از اهداف اصلی این آزمون هاست یادآور شد : اولویت بندی مشکلات روانی- رفتاری دانشآموزان با هدف برنامهریزیهای تربیتی، ارائه خدمات مشاورهای به دانشآموزان، مسئولین مدرسه و اولیاء بر اساس تحلیل دادههای آزمون سلامت روان، افزایش تعامل مدرسه (مدیر و مشاور) و هستههای مشاوره و تقویت سیستم ارجاع به هستهها و مراکز مشاوره، ارائه و تهیه گزارشهای آماری و محتوای چند رسانهای به مسئولان در زمینه میزان بروز و شیوع آسیبهای روانی و اجتماعی با توجه به جنسیت و مناطق استان، از دیگر اهداف مهم این آزمون ها می باشد .
مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با اشاره به ارائه خدمات مشورتی در سطح خرد و کلان برای سازمانها و نهادهای درون و برونبخشی تصریح کرد : برنامهریزی نظاممند و موثر جهت اقدامات پیشگیرانه، طراحی برنامههای راهنمایی، مشاورهای و تربیتی متناسب با نیاز دانشآموزان جهت ارتقای سطح سلامت روان، شناسایی دقیق دانشآموزان نیازمند، توانمندسازی و دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره نیز از اهداف مهم تعریف شده برای آزمون های سلامت روان است.
منبع دریافت این مطلب : وزارت آموزش و پرورش
- ۹۵/۰۸/۲۴