سرزمین تیزهوش ها

  • ۰
  • ۰

به گزارش تیزلند، به نقل از همشهری آنلاین، به استناد آخرین گزارش‌های دریافتی تا روز بیست و هشتم مهرماه، اطلاعات ثبت‌نامی 885هزار و 975نفر به‌عنوان دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم نظری در سامانه سناد به ثبت رسیده است. مدیرکل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در توضیح جزئیات انتخاب رشته دانش‌آموزان شاخه نظری گفت: در مجموع 17.8درصد در رشته ریاضی فیزیک، 46.1درصد در رشته علوم تجربی، 35.5درصد در رشته علوم انسانی و 0.75درصد در رشته علوم و معارف اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند. اگرچه به‌گفته قربانعلی افشانی سال گذشته آمار دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی 46.37درصد بوده و به این ترتیب با کاهش 0.27درصدی دانش‌آموزان در این رشته مواجه بوده‌ایم اما این ریزش کمتر از نیم درصد در تحلیل علاقه دانش‌آموزان ایرانی به رشته تجربی معنا دار نیست و همچنان باید نگران هشدارها درباره گرایش نامتعادل به این رشته، بر هم خوردن آمایش تحصیلی و تورم در رشته‌های دانشگاهی مرتبط با پزشکی در سال‌های آینده بود.

همه به‌دنبال دکتر شدن

مشابه این اظهارات را معاون متوسطه آموزش و پرورش یک‌ماه قبل هم داشت و گفت: «از 880هزار داوطلب کنکور امسال، 520 هزار داوطلب رشته تجربی و 360 هزار داوطلب 2 رشته انسانی و ریاضی بودند.» آماری که علی زرافشان اعلام کرده بود هم نزدیک به همین اعداد اعلام شده از سوی افشانی است و این در حالی است که وی جزئیات این اتفاق را اینطور توضیح داد: «این درحالی است که کل ظرفیت رشته تجربی، 200هزار نفر است.» زرافشان در همان مقطع هم هشدار داد: «این تمایل برای رشته تجربی تا چند سال آینده که چندان هم دور نیست میزان داوطلبان کنکور در رشته تجربی را به‌شدت افزایش خواهد داد و تجربه تلخ پشت‌کنکوری‌ها برای فارغ‌التحصیلان رشته تجربی و دیپلم‌های تجربی تکرار می‌شود.» پیش از این البته عده زیادی درباره تورم در رشته‌های تجربی و تمایل بالا برای دکتر شدن هشدار داده بودند.

در یک نمونه سال گذشته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صراحت گفت: «در ایران همه به‌دنبال دکتر شدن هستند که این امر در حال آسیب زدن به خروجی دانشگاه‌هاست.» مخاطب این هشدار البته هم دانشگاه‌ها و هم مدارس بودند و حالا آمار هم تایید‌کننده نگرانی کارشناسان است. حالا فقط چند سالی تا تحقق کامل نظام آموزشی جدید باقی نمانده است. امسال برای نخستین‌بار پایه دهم در مدارس مستقر شد و مقطع پیش دانشگاهی هم تا 2سال دیگر حذف خواهد شد.آموزش و پرورش هم برای نخستین بار هدایت تحصیلی را در پایه نهم اجرا کرد که البته تجربه موفقی نبود.

منبع دریافت این مطلب : همشهری آنلاین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی