سرزمین تیزهوش ها

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

جیمز وات 280 سال پیش در اسکاتلند به دنیا آمد. در زمان کودکی او بسیار ضعیف و لاغر بود. به همین دلیل آموزش های اولیه را در خانه دید. جیمز وات دارای قدرت تخیل قوی بود و علاقه به اختراع کردن را از همان کودکی خودش را نشان داد و وقت زیادی را برای کارهای فنی و مشاهده طبیعت صرف می کرد. او به ستاره شناسی و ریاضیات علاقه داشت و ساعت‌ها به ستاره‌ها نگاه می‌کرد. پدر وات، نجار بود و وضعیت مالی بدی نداشت.

موتور بخار چیه؟

موتور بخار وسیله ای است که از نیروی بخار برای به گردش در آوردن یا حرکت چرخ یا پیستون استفاده می کند. ” اولین موتور بخار را یک مرد یونانی به اسم هرو حدودا در سال 5٠ ‏میلادی اختراع کرد هرو چیزهای زیادی اختراع کرد که با نیروی بخار کار می کردند؟ از پرنده های آوازخوان گرفته تا شیپورهای بوق زن! این موتور عبارت بود از یک کره که به وسیله فواره های بخار می چرخید.”

موتورهای بخار اولیه

در حدود 300 سال پیش توماس نیوکامن یک جور موتور بخار خیلی خوب ساخت. از این دستگاه هم فقط برای کشیدن آب استفاده می شد، اما خداییش خیلی خوب کار می کرد و همه تقریبا از آن راضی بودند اما موتورهای نیوکامن یک خروار سوخت مصرف می کردند و قدرتشان آن قدر ها زیاد نبود. مردم متوجه نمی شدند که این موتورها چقدر انرژی به هدر می دهند. طراح های موتور بخار فقط سعی می کردند ماشین هایشان را بزرگتر کنند، نه کارآمدتر و هوشمندانه تر.

باید بدونیم که درواقع جیمز وات موتور بخار را اختراع نکرد بلکه او اولین موتور بخار تجاری را که عملاً میشد در صنعت ازش استفاده کرد را ساخت و موتور ساخته‌شده توسط او در کارخانجات بسیار مورد استفاده قرار گرفت و مشهور شد.

بیست و چهار سال بعد از ساخته شدن موتور بخار نیوکاین، جیمز وات در اسکاتلند دنیا آمد. جمیز وات مدتی در خانه از مادرش خواندن و نوشتن را یاد گرفت. بعد، در دوران مدرسه دستور زبان لاتین، یونانی، و ریاضیات را یاد گرفت اما جایی که وات نوجوان چیزهای مهمی یاد گرفت کارگاه پدرش بود، که در آن، با ابزار های او، نیمکت، مدل چیزهایی مثل جرثقیل و بشکه می ساخت. جمیز علاقه زیادی به پزشکی داشت ولی بعلت اینکه خانواده اش نتونستند هزینه تحصیل او را تامین کنند به آرزویش نرسید. در سن 17 سالگی ، وات برای اولین بار به گلاسکو، جایی که یکی از بستگان مادرش در دانشگاه تدریس می کرد رفت و ابزارساز شد، پس از آن، در سال 1755، به لندن، رفت و در اونجا شروع به کارآموزی پیش یک استاد کرد. اگر چه سلامت طی یک سال از دست داد ولی او به اندازه کافی در آن زمان چیز یاد گرفته بود. چند سال بعد او با دختر دایی خود مارگارت میلر ازدواج کرد ، مارگارت 6 فرزند به دنیا آورد و 9 سال بعد از دنیا رفت.

یک روز یکی از دوستان جیمز یک موتور بخار را برای تعمیر آورد پیش او. درست حدس زدی، یکی از آن موتورهای نیوکاین بود. جیمز موقع تعمیر موتور از طرز کارش سر درآورد و فهمید دقیقا چطوری کار می کند و خیلی زود دست به کار شد و از اونجایی که مخ این کار بود سعی کرد تا طراحی موتور را عوض کند جیمز که یک دانشمند یه تمام معنی بود، خیلی زود فهمید موتور نیوکامن یک عیب اساسی دارد: سوخت زیاد مصرف می کند، و تلفاتش هم زیاده ، دلیلش هم این بود:باید مدام به مخزن آب حرارت داده ‏می شد تا آب را تا مرحله بالاترازنقطه جوش داغ، و آن را تبدیل به بخارکند و به کمک بخار، میل پیستون را به سمت بالا و بیرون هل بدهد؟ بعد مخزن دوباره سرد بشود و بخار را تبدیل به آب کند تا فشار هوا، آب را برگرداند به مخزن. این فرآیند تکراری سرد کردن مخزن، باعث می شد بیشتر حرارتی که آب را جوش می آورد،هدربشود.

موتور بخار وات با دو مخزن گرم و سرد

طرح جیمز شامل یه مخزن تولید بخار بود بطوریکه بخار در یک بخش جداگانه تولید و به دور از پیستون فشرده شود. وات دست بکار شد، اول یه مدل از موتور بخارش ساخت و بعد اختراعش را ثبت کرد.

جیمز وات چطور ثروتمند شد؟

بعد از 11 سال بلاخره جیمز شریک خودش را پیدا کرد: یک تاجر به نام ماتیو. چند سال بعد از آشنایی اولیه، جیمز و ماتیو با هم وارد معامله شدند و جیمز بالاخره یک موتور بخار درست و حسابی ساخت و سال 1776آن را جلو عده زیادی مهندس، معدنچی، تاجر و یک خبرنگار نمایش داد.

جیمز وات

ماشین معرکه ای بود. فش فش می کرد و گرمپ گرمپ بالا می رفت و پایین می آمد و تو می رفت و بیرون می آمد و همه کارهایی را که موتورهای بخار انجام می دادند، می کرد؟ آن هم با یک سوم سوخت موتورهای نیوکامن. همه عاشقش شدند.

 طرز کار موتور بخار

جیمز و ماتیو باهم یک شرکت طراحی موفق داشتند و بعدها ماشین بخارهای جدید را برای اهداف مختلفی ، از کارخانه‌های پارچه و پشم تا معادن گرفته ، ایجاد کردند. در طول 6 سال بعد، او برای بهبود ماشین بخار تغییراتی را در آن ایجاد کرد و آن دو به سود هنگفتی از طریق ساختن انواع ماشین های بخار رسیدند.

ثروتمند شدن جیمز وات

موتورهای بخار جیمز دنیا را متحول کردند چون خیلی، خیلی بهتر از موتورهای نیوکامن کار می کردند، اما اگر جیمز فقط یک مکانیک خوب بود، هیچ وقت تو کارش موفق نمی شد. او علاوه ‏براینکه دست به آچارش خوب بود، دانشمند هم بود و مسائل را خوب تجزیه و تحلیل می کرد و بلد بود با عقل و منطق مشکلات عملی را حل کند؛ یکی از مشکلات روش اندازه گیری نیروی موتور بود. ‏قبل ازاختراع موتوربخار، تومعدن ها برای به کارانداختن تلمبه ها ازاسب استفاده می کردند، برای همین قدرت یک اسب، مقیاس اندازه گیری قابل فهمی بود. ولی حالا که ماشین کار اسب را انجام می داد، جیمز فکر کرد خوب است قدرت این دوتا را با هم مقایسه کند. اما چطوری؟ بعد از کلی مطالعه روی قدرت اسب، جیمز یک اسب فرضی را به عنوان معیار تعیین کرد و از این معیار به عنوان واحد نیرو استفاده کرد. امروزه بیشتر از واحدی استفاده می کنیم که به نام جیمز نام گذاری شده: وات.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

ضریب هوشی پایین:

دانش آموزی که ضریب هوشی (آی کیو) او 70 به پایین است طبیعتا در آموزش مشکل خواهد داشت. نباید دانش آموز را با دیگری مقایسه کرد بلکه باید کاری کرد که از استعدادهای حاضر بهترین استفاده را ببریم. احترام به هوش فرزندان، پذیرش آن از سوی خانواده و معلم و تلاش برای فعال کردن آن از ضروریات امور تربیتی است. دانش آموز با داشتن ضریب هوشی متوسط ( 100 ) می تواند به درجات علمی خوبی برسد به شرطی آنکه امکانات روانی، محیطی و آموزشی مناسب هم فراهم باشد.

افت تحصیلی چیست و عوامل موثر بر آن کدام است؟

بیسواد بودن والدین و عدم رفع اشکالات درسی دانش آموز:

بیسواد بودن والدین و ناتوانی آنها در هدایت تحصیلی فرزندان و رفع اشکالات درسی آنها یکی از عوامل مهم افت تحصیلی دانس آموز است. هوش و توان تحصیلی در این خانواده ها آسیب می بیند و فرزند روزبروز از نظر اعتماد بنفس به تحلیل می رود. بهتر است والدین به سوی با سواد شدن قدم بردارند و آموزش ببینند تا بتوانند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و به آنها در یادگیری کمک کنند.

مدرسه هراسی و ترس از معلم:

گاهی مدرسه هراسی و ترس دانش آموز از معلم آنقدر بالاست که تعادل روانی و رفتاری او را بهم می ریزد. اضطراب در احساس دانش آموزان اثر می گذارد، تمرکز ذهن را مختل می کند و هیجانات فرد از تعادل خارج می شود. دانش آموز در کلاس باید بتواند از معلم سوال کند و پاسخ بشنود. نباید دانش آموز پیش دیگران مسخره شود. تنبیهات شدید معلم هم باعث مدرسه گریزی دانش آموز می شود.

نداشتن ارتباط بین والدین و مدرسه:

نبودن رابطه بین اولیاء و مدرسه باعث فراموش شدن معلم و دانش آموز می شود. ضعفهای او پنهان می ماند، اشکالات رفتاری و درسی رفع نمی شود. داشتن نمرات پایین و تکرار آنها بی کفایتی دانش آموز را تقویت می کند و ادامه این روند افت تحصیلی را بدنبال خواهد داشت. در مدرسه باید شرایطی فراهم شود که والدین بتوانند با آرامش و عزت نفس با مدیر، معلم و فرزند خود ارتباط برقرار کرده و درباره اخلاق، رفتار، درس و تلاش او جویا شوند.

نبودن آرامش روانی و عاطفی در منزل:

عدم امنیت روانی در منزل، انداختن ترس و لرز بر جان فرزندان، کتک کاری بین زن و مرد، طلاق و جدایی، اعتیاد والدین، فقر و نداری، مهاجرت های تحصیلی و… از جمله عواملی هستند که در افت تحصیلی فرزندان بسیار موثرند. نمی توان بد زندگی کرد اما خوب تربیت نمود، بلکه در منزل باید زمینه های آرامش روانی، عزت نفس، پذیرش فرزندان، احترام به آنها، کنترل واژه ها و گرامی داشتن تلاش فرزندان در نظر گرفته شود تا دانش آموز با راحتی خیال، احساس ارزشمندی و احساس امنیت روانی به تلاش و تحصیل خود ادامه دهد.

بکار بردن واژه های تحقیر آمیز در منزل:

نوع واژه هایی را که والدین در منزل بکار می برند اگر تحقیر آمیز و همراه با توهین باشد و این روند ادامه یابد آثار سوء روانی در فرزندان و حتی خود والدین می گذارد. واژه های منفی احساس بی کفایتی را در فرزندان تقویت می کند. دانش آموز خود را شایسته آموختن نمی داند و می گوید: من توان خواندن این درس را ندارم و یا من هرگز به جایی نمیرسم. این نگرش و خودپنداره دانش آموز درباره خود، ریشه در دوران کودکی و خانواده دارد. توهین به هوش دانش آموز و مسخره کردن نمره دریافتی او و مقایسه کردن فرزند با دیگران و همچنین بد گویی پشت سر معلم دانش آموز و به استهزاء گرفتن آموزش و پرورش از سوی “والدین ناوارد” از عوامل مهم افت تحصیلی فرزندان است. والدین اگر فرزندان سالم، نیکوکار و درسخوان می خواهند اولین کار این است که باید در منزل واژه های خود را کنترل نمایند. کلماتی را بکار ببرند که شادابی، خودارزشمندی، تلاش و “خودپنداره مثبت” را تقویت کند.

روش مطالعه غلط و معنی دار نبودن آموخته ها:

خوابیده درس خواندن، قدم زنان درس خواندن، در جای بسیار نرم نشستن، نزدیکی زیاد چشم به کتاب، رعایت نکردن استراحت در طول مطالعه، نداشتن تمرکز و دقت، شلوغ بودن روی میز مطالعه و… باعث می شود یادگیری به نحو مطلوب اتفاق نیافتد و ما نتوانیم در امتحان نمره مناسب بگیریم.

کارا نبودن معلم در تدریس:

معلم باید با علم روانشناسی و تدریس روز آشنا باشد. از دانش آموزان درباره شیوه تدریسش نظرخواهی کند و با همکاران موفقش مشورت کند.

اختلات شخصیتی و مشکلات جسمانی کودک:

گاهی علت افت تحصیلی دانش آموز به ویژگی های روانی و شخصیتی فرد برمی گردد. بیش فعال بودن کودک، اختلال سلوکی، افسردگی های خفیف، نگرانی از خانواده، مهاجرت از مدرسه قبلی، آزار و اذیت دانش آموزان، طلاق و جدایی، بی سرپرست بودن یا بد سرپرست بودن دانش آموزان و مشکلات شخصیتی دیگر می تواند افت تحصیلی رابرای فرزند فراهم کند. گاهی علت مشکلات تحصیلی و یادگیری دانش آموز مشکلات فیزیولوژیکی و بدنی است. کم خونی، بیماری قند، داشتن انگل، اختلال در غده تیروئید، صرع خفیف و ناشناخته و… از جمله عواملی هستند که می تواند در تحصیل دانش آموز اثر گذاشته و افت تحصیلی را بوجود آورند.

اضطراب در امتحان و اضطراب در امتحان:

اضطراب در امتحان اگر شدید باشد تمرکز فرد، مختل شده و پردازش مطالب در ذهن بهم می ریزد و باعث افت تحصیلی می شود.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

برای پشت سر گذاشتن امتحانات نیز باید به این عوامل توجه نمود تا بتوانیم به راحتی به اهداف مد نظر خود دست یابیم. ذیلآ به چند مورد اساسی اشاره می گردد:

چگونه امتحانی موفق داشته باشیم؟

1-در شروع کار اگر به مطالعه بی میل هستید سعی کنید اشتیاق به آن را در خود تقویت کنید برای این کار کتابتان را به چند بخش تقسیم نموده و هر روز بخشی را مطالعه کنید انباشته نمودن درسها برای شب امتحان باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما شده و نتیجه دلخواه عاید نخواهد شد.

2-در روزهای امتحان بیشتر مواظب سلامت جسمانی خود بوده و تغذیه مناسب نیز داشته باشیدچون عقل سالم در بدن سالم است خوردن خرما با شیر ، میوه جات تازه و.... بسیار مفید است.

3-به اندازه نیاز بخوابید و مطالعه را صبح زود و بعد از صرف صبحانه آغاز کنید چون بدن و ذهن شما کاملآ آماده یاد گیری است.

4- محیطی مناسب ، سالم ، آرام برای مطالعه داشته باشید تا قدرت تمرکز و یاد گیریتان افزایش یابد.

5- ساعات مطالعه خود را روزانه و به مرور افزایش دهید.

6-حین مطالعه فرصتی را برای استراحت به ذهن بدهید معمولآ هر یک ساعت یک ربع استراحت کافی است.

7-عوامل مخل در یادگیری از قبیل تلویزیون، بازیهای کامپیوتری، و... را به حد اقل رسانده یا کلآ حذف کنید .

8- از شیوه بحث گروهی( پرسش و پاسخ)در یادگیری استفاده کنید .

9- اگر حین امتحانات وقت اضافی برای یک درس دارید کتب سخت دیگر را نیز مطالعه کنید.

10- از مطالب مشکل و سخت یادداشت بردارید و آنها را چند ساعت قبل از امتحان مطالعه کنید.

11- یک ساعت قبل از امتحان مطالعه را رها کنید تا با ذهنی آرام و آسوده وارد جلسه شوید ضمنآ بحث های بی مورد در شما استرس ایجاد می نماید.

12- سر جلسه موارد ذیل را رعایت نمایید:

الف: به حرف دانش آموزان تنبل، متقلب، و مزاحم گوش ندهید .

ب:همه سوالات را یکباره نگاه نکنید اگر سخت باشد اضطراب شما افزایش یافته و تمرکز تان به هم می ریزد پس سوالات را به ترتیب خوانده و جواب دهید.

ج: وقت خود را صرف پیدا کردن جواب برای سوالاتی که نمی دانید هدر نکنید پاسخ به آنها را به وقت اضافه بسپارید.

د: دانستن سوال نصف جواب است پس همه سوالات را تا آخر بخوانید خصوصآ در سوالات تستی که موارد مشابه زیاد است.

ه: سعی کنید زمانی را در آخر جلسه برای چک نمودن و مرور نوشته هایتان در نظر بگیرید تا مبادا آنها را اشتباه یا جابجا جواب نداده باشید.

چگونه امتحانی موفق داشته باشیم؟

چگونه مطالعه موفق داشته باشیم ؟

مقدمه

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند. یادگیری(learning) مسئله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.

شاید به افرادی برخورده باشید که می‌گویند: همه کتابها و جزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دور باشیم.

برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوخته‌های پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم. در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.

چگونه امتحانی موفق داشته باشیم؟

برای تغییر عادات مطالعه مراحل زیر را باید در نظر گرفت:

1. آگاهی (درباره موضوع)

2. علاقه

3. ارزیابی (ارزیابی اطلاعات بدست آمده با در نظر گرفتن موقعیتهای موجود)

4. آزمایش (بکار بستن فکر)

5. مطابقت خود با فکر تازه و اختیار و قبول آن

 

انواع روشهای مطالعه

روش پس ختام

این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن (PQ4R) متشکل از حروف اول شش مرحله آن است.

مراحل پیش خوانی

در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها می‌باشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر می‌باشد.

مرحله سوال کردن

پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سوال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد.

مرحله خواندن

در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سوالات مرحله قبل می‌باشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می‌توان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست.

مرحله تفکر

در این مرحله هنگام خواندن، ساختن سوالها، و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد.

مرحله از حفظ گفتنی

در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سوالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم.

مرحله مرور کردن

این مرحله ، که مرحله آزمون نیز می‌باشد، در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود.

یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است:

اجرای این مرحله می‌تواند مقداری از اضطراب را کاهش دهد.

روش دقیق خوانی

هدف از این مرحله این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از:

تکنیک خلاصه برداری

به نوشتن عبارت، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته، بطوری که در مرور مطالب، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.

تکنیک سازماندهی مطالب

این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود.

برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از:

• موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد.

• نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است.

• نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها، نمونه‌ها، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند.

تکنیک علامت گذاری در متن

در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم، حاشیه نویسی و ...، این موارد بسته به سلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی، نکته اصلی ، موارد جزئی) قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید.

در کنار روش مطالعه عوامل محیطی نیز در میزان یادگیری تاثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود.

حذف عوامل مزاحم فکری

مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول می‌دارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و … برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه می‌کاهد.

برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام می‌دهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین می‌برد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال، علاقمند و متمرکز هستید.

فراهم کردن محیط مناسب

محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام می‌شود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می‌شود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است.

  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا پیش از یک مسابقه فوتبال و یا نوشیدن قهوه برای بیدار ماندن شبانه به منظور مطالعه در میان نوجوانان رایج است. اما مصرف بیش از اندازه کافئین می تواند برای سلامت نوجوانان بد باشد.

 آثار منفی کافئین برای نوجوانان

به گزارش عصر ایران به نقل از "وری ول"، مصرف تا 400 میلی گرم کافئین در روز برای بیشتر بزرگسالان سالم امن به نظر می رسد. این در شرایطی است که آکادمی پزشکی کودکان آمریکا محدود کردن مصرف کافئین به 100 میلی گرم در روز برای نوجوانان و عدم مصرف آن برای کودکان زیر 12 سال توصیه می کند.

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

کافئین چیست؟

کافئین ماده مخدری است که به طور طبیعی در برگ ها و دانه های گیاهان بسیاری یافت می شود. همچنین، کافئین به طور مصنوعی تولید می شود و ممکن است به نوشیدنی ها و غذاهایی خاص افزوده شود.

کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و موجب افزایش هوشیاری می شود. بسیاری از مردم کافئین را به واسطه تجربه تقویت موقت انرژی و بهبود خلق و خو مصرف می کنند. تقریبا 80 درصد از جمعیت جهان، از جمله 75 درصد کودکان، هر روز محصولات کافئین‌دار مصرف می کنند.

اگر چه طی دهه گذشته مصرف نوشیدنی های غیر الکلی در میان نوجوانان کاهش داشته است، میزان مصرف کافئین در میان جوانان تغییر خاصی نکرده است. در همین راستا، نوجوانان برای دریافت کافئین مصرف قهوه و نوشیدنی های انرژی‌زا را مد نظر قرار می دهند.

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

آثار کافئین

پژوهش های صورت گرفته روی کافئین نشان داده اند که دوزهای کوچک از این ماده می تواند خلق و خو و هوشیاری را ارتقا دهد، سرعت پردازش اطلاعات، آگاهی، و توجه را افزایش دهد و زمان واکنش را بهبود ببخشد. اما بیشتر مطالعات روی افراد بزرگسال و نه کودکان انجام شده اند.

کافئین می تواند موجب شکل گیری عوارض جانبی ناخواسته هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان شود. برخی افراد نسبت به دیگران حساسیت بیشتری به کافئین دارند و تنها میزان اندکی از آن می تواند عوارض ناخواسته را موجب شود. از جمله رایج‌ترین آثار مصرف کافئین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی خوابی

بی قراری

تحریک پذیری

ضربان قلب سریع

لرزش های عضلانی

عصبانیت

ناراحتی معده

سردرد

اشکال در تمرکز

فشار خون افزایش یافته

آثار کافئین ممکن است تنها چند دقیقه پس از مصرف آن آغاز شوند. کافئین از نیمه عمر تقریبا پنج تا شش ساعت برخوردار است، که به معنای کاهش غلظت آن به نصف در خون طی این مدت زمانی است.

تاثیر متفاوت کافئین بر نوجوانان نسبت به بزرگسالان

کافئین ممکن است بر رشد و تکامل کودک تاثیرگذار باشد. مطالعه ای که در نشریه PLOS One منتشر شد، نشان داد، موش های جوانی که معادل کافئین موجود در سه یا چهار فنجان قهوه را برای اندازه یک موش مصرف کرده بودند با کاهش خواب عمیق و تاخیر در رشد مغز مواجه شدند.

کافئین ممکن است شکل گیری اتصلات کلیدی در مغز را مختل کند. در دوران بلوغ، زمانی که مغز دارای بیشترین میزان اتصلات عصبی است، کافئین ممکن است کارآمدی شبکه را کاهش دهد.

کافئین می تواند به شدت بر خواب نوجوانان تاثیرگذار باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد مصرف هر 10 میلی گرم کافئین توسط پسری 13 ساله کاهش 12 درصدی احتمال تجربه خواب هشت و نیم ساعتی را برای وی به همراه داشت. کمبود خواب در نوجوانان می تواند بر تحصیل، سلامت روانی و سلامت جسمانی آنها تاثیرگذار باشد.

همچنین، کافئین ممکن است موجب از دست دادن کلسیم در بدن شود. با گذشت زمان، مصرف بیش از اندازه کافئین می تواند به کاهش تراکم استخوانی منجر شود. مصرف نوشابه های گازدار یا نوشیدنی های انرژی‌زا به جای شیر ممکن است نوجوان را در معرض خطر بالاتر ابتلا به پوکی استخوان قرار دهد.

کافئین ممکن است مشکلات سلامت زمینه ای را تشدید کند. این ماده ممکن است با داروها و مکمل هایی خاص تداخل ایجاد کند.

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

تاثیر متفاوت کافئین بر نوجوانان پسر و دختر

پژوهشگران دریافتند که کافئین تا پیش از بلوغ اثری مشابه بر پسران و دختران دارد. اما پس از بلوغ، برخی تفاوت های جنسیتی در روشی که کافئین بر بدن تاثیر می گذارد، مشاهده شده است.

به طور کلی، نوجوانان پسر نسبت به نوجوانان دختر واکنش بیشتری به کافئین نشان می دهند. ضربان قلب در پسران در مقایسه با دختران در واکنش به کافئین کاهش بیشتری دارد. دختران نیز نسبت به نوجوانان پسر افزایش بیشتر در فشار خون دیاستولیک را نشان می دهند.

پژوهش ها برای ارزیابی عوامل روانی، تفاوت های هورمونی و عوامل جسمانی که ممکن است در زمینه تفاوت های جنسیتی واکنش به کافئین نقش داشته باشند، ادامه دارد.

آیا نوجوانان می توانند به کافئین وابسته شوند؟

افراد بسیاری احساس اعتیاد به کافئین را گزارش کرده اند زیرا در ترک یا کاهش مصرف آن با مشکل مواجه شده اند. برخی افراد حتی به رغم مواجهه با عوارض جانبی ناخواسته روانی یا جسمانی به مصرف کافئین ادامه می دهند.

مصرف کنندگان منظم کافئین ممکن است زمانی که قصد توقف مصرف آن را داشته باشند، نشانه های ترک را تجربه کنند. پژوهشگران کشف کرده اند که کودکان و نوجوانان ممکن است این شرایط را 12 تا 24 ساعت پس از توقف مصرف کافئین تجربه کنند.

نشانه های ترک از نظر شدت متفاوت هستند. از رایج‌ترین نمونه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردرد

خستگی

خواب آلودگی

اشکال در تمرکز

دشواری در انجام وظایف

تحریک پذیری

افسردگی

اضطراب

نشانه های شبیه آنفلوانزا (تهوع/استفراغ، دردهای عضلانی، احساس گرما و سرما)

اختلال در عملکردهای روانی - حرکتی و شناختی

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

آیا نوجوانان باید نوشیدنی انرژی‌زا مصرف کنند؟

آکادمی پزشکی کودکان آمریکا موضع روشنی در قبال نوشیدنی های‌زا دارد و معتقد است آنها هیچ جایی در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان ندارند. به رغم این هشدار، نوجوانان بسیاری نوشیدنی های انرژی‌زا را مصرف می کنند.

یک قوطی نوشیدنی انرژی‌زا می تواند حاوی 500 میلی گرم کافئین باشد که برابر با 14 قوطی نوشابه گازدار است. نوشیدنی های انرژی‌زا حاوی مواد دیگری نیز هستند که می توانند برای نوجوانان ناسالم محسوب شوند. گوارانا از گیاهی در آمریکای جنوبی به دست می آید و اگرچه حاوی کافئین است، اما اغلب در فهرست شمارش کافئین در نظر گرفته نمی شود.

نوشیدنی های انرژی‌زا حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین ها، و افزودنی ها هستند. آثار این مواد تا حد زیادی ناشناخته هستند. اما بسیاری از نوجوانان به اشتباه بر این باورند که نوشیدنی های انرژی‌زا جایگزین هایی سالم برای نوشابه های گازدار محسوب می شوند.

مصرف بیش از اندازه کافئین و مسمومیت

گزارش هایی درباره مصرف بیش از اندازه کافئین - به طور معمول میان نوجوانان و جوانان - وجود دارند.

گاهی اوقات مسمومیت با کافئین می تواند مرگبار باشد. به عنوان مثال، لوگان استاینر، دانش آموز دبیرستانی از اوهایو، پس از مصرف پودر کافئین با آریتمی قلبی و تشنج مواجه شد. بنابر تشخیص پزشکان، وی بیش از یک قاشق چایخوری از پودر کافئین را مصرف کرده بود که 16 برابر بیشتر از میزان دوز توصیه شده بود.

چندین مرگ دیگر مرتبط با مصرف بیش از اندازه کافئین ثبت شده اند. تحقیق نیویورک تایمز در سال 2012 نشان داد حداقل 13 مرگ با مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا پیوند خورده بودند.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

از سال 2005 تا 2014 شیوع افسردگی در میان نوجوانان 12 تا 17 سال به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. گرایش به افسردگی میان دختران بیشتر از پسران بود. بعلاوه، نظرسنجی‌های انجام‌شده از افراد 18 تا 25 ساله نیز افزایش قابل‌توجهی در شیوع افسردگی را نشان داد. بنابراین به نظر می‌رسد افسردگی در میان افراد 12 تا 20 سال رو به افزایش است.

با افسردگی نوجوانان چه باید کرد؟

دکتر "رامین مجتبایی" روان‌پزشک و استاد مدرسه بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز گفت در فواصل سال‌های 2005 تا 2011 افسردگی افزایش قابل‌توجهی نداشت. اما از سال 2012 تا 2013 روند افزایش افسردگی آغاز شد.

چرا افسردگی افزایش یافت و چرا در میان دختران بیشتر است؟ آیا نوجوانان بیشتر از دیگران از افسردگی رنج می‌برند یا فقط تمایل بیشتری برای صحبت درباره آن دارند؟ به گفته دکتر مجتبایی در طول دو دهه اخیر، نوجوانان نسبت به سایرین راحت‌تر درباره افسردگی صحبت می‌کردند، اما محققان این موضوع را تنها دلیل شیوع افسردگی نمی‌دانند.

محققان عواملی مانند سوءمصرف مواد را بررسی کردند، اما بازهم نتوانستند عامل این شیوع را مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی بدانند. همچنین عواملی مانند ساختار خانواده (حضور پدر و مادر، عدم حضور یکی از والدین، نداشتن پدر و مادر) نیز در این پدیده نقشی نداشت.

خودکشی دومین علت اصلی مرگ در نوجوانان 15 تا 19 ساله است. اولین عامل مرگ حوادث و تصادف اعلام شد. اما برخلاف افسردگی، نرخ خودکشیِ نوجوانان از سال‌های 1990 رو به کاهش بوده است. اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ماه نوامبر گذشته اعلام کرد میزان خودکشی کودکان 10 تا 14 سال، رو به افزایش است و دارد با نرخ مرگ‌ومیر براثر حوادث و تصادف برابر می‌شود.

 با افسردگی نوجوانان چه باید کرد؟

دکتر "بنجامین شین" رئیس بخش روانشناسی کودکان و نوجوانان در بخش بهداشت و درمانِ دانشگاه "نورث شور" می‌گوید: "زمانی که فرزند شما با مشکل روبرو باشد، دیگر آمار و ارقام معنایی ندارند. آنچه اهمیت دارد کودک شما است. پس به نشانه‌های نگران‌کننده دقت کنید."

او گفت معمولاً والدین در مواجهه با این نشانه‌ها از سوی فرزندانشان آن‌ها را نصیحت می‌کنند یا سعی دارند خودشان مشکل را حل کنند. "والدین باید سعی کنند به حرف‌های فرزندانشان گوش دهند. باید حداقل در 90 درصد مکالمه فقط شنونده باشند. در ده درصد باقیمانده نباید به کودکان راه‌حل پیشنهاد دهند. بلکه بهتر است در حل مشکل به فرزندشان کمک کنند." دکتر شین شدیداً نگران تاثیر رسانه‌های الکترونیکی بر نوجوانان است.

دکتر مجتبایی اشاره کرد که این مطالعه به عواملی مانند کودک‌آزاری، بی‌توجهی به کودکان و تاثیر صفحه‌نمایش و دستگاه‌های دیجیتال را بررسی نکرده که برخی محققان آن‌ها را با بروز نشانه‌های افسردگی مرتبط می‌دانند.

دکتر شین گفت: "شواهدی وجود دارد که مزاحمت‌های سایبری به افزایش افسردگی به‌ویژه میان دختران دامن می‌زند و حتی باعث افزایش خودکشی میان آن‌ها می‌شود. در این زمینه بسیاری از والدین نمی‌دانند چگونه فرزندانشان را هدایت کنند. اکثر والدین با رفتاری تکانه‌ای موبایل را از فرزندانشان می‌گیرند که تنها شرایط را بدتر می‌کند.

دکتر شین می‌گوید: " این رفتار والدین برای نوجوانان آسیب‌زاتر از خود حادثه‌ اصلی است. موبایل راه ارتباط نوجوانان با دوستان، گروه‌های اجتماعی و گفتگو با سایرین است. اگر تلفن همراه از آن‌ها گرفته شود، فرزندی بسیار تنها و منزوی خواهید داشت."

دکتر مجتبایی گفت: "بسیاری از کودکان و نوجوانان دچار مشکلات روانی هستند و والدین از این موضوع مطلع نمی‌شوند. درنتیجه بیماری آن‌ها درمان‌نشده باقی می‌ماند."

علائم افسردگی نوجوانان شامل تغییرات خلق‌وخوی، غم و خشم مداوم و تغییرات در سطح عملکرد (مثلاً در مدرسه) است. همچنین دوری و کناره‌گیری از دوستان و خانواده، عدم علاقه به فعالیت‌های گذشته و تغییر در الگوهای خواب و غذا خوردن، کمبود انرژی، مشکل در تمرکز و احساس درد غیرقابل توضیح، از دیگر نشانه‌های افسردگی در نوجوانان است.

تمام والدین باید تفاوت میان تغییرات "عادی" در رفتار و خلق‌وخوی نوجوانان و این نشانه‌های خطرناک را بدانند. والدین باید از خود بپرسند این نشانه‌ها تا چه حد شدید و متداوم است.

وی افزود: "دلیل تغییر رفتار آن‌ها ممکن است افسردگی، مواد مخدر و یا فقط دشواری تکالیف مدرسه باشد. اولین قدم این است که بنشینید و با فرزندتان صحبت کنید. گام بعدی می‌تواند صحبت با معلم‌ها یا مراجعه به مشاور و روان‌پزشک باشد."

بااینکه مصرف مواد مخدر را نمی‌توان عامل افزایش شیوع افسردگی دانست، اما باید به خاطر داشت که مواد مخدر و افسردگی در نوجوانان، همواره دست در دست هم بوده‌اند. یعنی در اکثر موارد گزارش‌شده، فرد افسرده از مواد مخدر یا الکل استفاده کرده است.

البته شناسایی افسردگی مشکل را حل نمی‌کند. درمان این بیماری حتی با خانواده‌های حمایت‌کننده نیز آسان نخواهد بود. طبق گزارش‌های کلینیک A.A.P، "خطر خودکشی کاملاً از بین نمی‌رود، تنها کاهش می‌یابد."

این بیماری سفر طولانی و سختی برای نوجوانان و خانواده‌هایشان خواهد بود. اما پیام مهم برای والدین و متخصصان اطفال این است: از کودکان و نوجوانان سوالات درست و مناسب بپرسید و آن‌ها را دائماً تحت نظر داشته باشید.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

تکنیک یادگیری یک بار برای همیشه

چکیده: این روش که یکی از قویترین روش‌های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد. (SQ3R) مخفف این کلمات است: پیش خوانی (Survey)، سوال سازی (Question)، خواندن (Read)، بازگویی و تعریف (Recite) و مرور (Review).

بهترین روش برای مطالعه ی دروس حفظی

در ادامه به مراحل مختلف این روش اشاره می کنیم:

پیش خوانی:

درسی را که می خواهید بخوانید، ابتدا پیش خوانی کنید. سعی کنید برای پیش خوانی از روش زیر استفاده نمایید:

- نگاهی سریع و گذرا به متن بیاندازید.

- نکات مهم و کلیدی را بیابید.

- سوالات و تمرین‌های آخر درس را مرور کنید.

- پاراگراف اول و آخر و خلاصه درس را به شیوه ای گذرا بخوانید.

سوال سازی:

در ذهن خود سوالاتی راجع به موضوع درس بسازید. برای این کار می توانید:

- عناوین و تیترها را بصورت سوال درآورید.

- از خود بپرسید: "راجع به این موضوع چه می دانم؟"، "معلم راجع به این موضوع چه چیزهایی می گفت؟" و سوالاتی از این قبیل.

بهترین روش برای مطالعه ی دروس حفظی

 

خواندن:

متن درس را بطور کامل بخوانید. در هنگام خواندن:

- به دنبال جواب سوالاتی باشید که در ذهن خود ساخته بودید.

- به سوالات آخر درس جواب بدهید.

- زیر نکات مهم خط بکشید.

- اگر مطلبی را درست نفهمیده‌اید، دوباره آن را بخوانید.

بازگویی و تعریف مطالب:

بعد از آنکه خواندن یک بخش به پایان رسید، به بازگویی مطالب آن بپردازید.

- مطالب درسی را از حفظ برای خود تکرار کنید و یا خلاصه نویسی کنید.

- در تکرار مطالب از روشی که متناسب با تکنیک یادگیری‌تان است، استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر از حواس پنجگانه خود استفاده کنید، مطالب بهتر در حافظه‌تان جای می گیرد.

قدرت یادگیری سه برابر می شود با: دیدن، بیان کردن، شنیدن.

و این قدرت چهار برابر می شود با: دیدن، بیان کردن، شنیدن و نوشتن!

مرور مطالب:بعد از آنکه مطالب را بطور کامل خواندید و برای خود بازگو کردید، نوبت به مرور مطالب می رسد.

- روز اول: بلافاصله بعد از مرحله تعریف و بازگویی، 5 دقیقه سریع مطالب را مرور کنید.

- 24 ساعت بعد: کتاب را ورق بزنید و به نکات مهم نگاهی بیاندازید، به مدت 5 دقیقه این کار را انجام دهید.

- یک هفته بعد: به مدت 5 دقیقه مطالب درسی را مرور کنید. برای مطالبی که به نظرتان سخت تر است بیشتر وقت بگذارید.

- و به همین ترتیب هر چند وقت یک بار مطالب را مرور کنید تا هنگام امتحان به مشکلی برخورد نکنید.

به خاطر داشته باشید:

کسانی که مطلبی را 6 بار پیاپی می خوانند در مقایسه با کسانی که در 6 نوبت و هر بار 5 دقیقه. این کار را می کنند، درصد یادگیری کمتری دارند.

چرا که در فواصل زمانی قدرت پردازش ذهن بالاتر می رود.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

دکتر" MARTIN SELIGMAN" رهنمودهای ارزشمندی را در باره ی مهارت های اجتماعی دانش آموزان ارائه کرده است. او معتقد است دانش آموزانی می توانند به راحتی دوست پیدا کرده و آن ها را حفظ کنند، که از مهارت های اجتماعی برخوردارند و ما می توانیم مهارت های لازم را به آن ها بیاموزیم.

 تفکر سرد، تفکر گرم چیست؟

بچه هایی که از مهارت های اجتماعی کافی برخوردار نیستند، انگیزه ی دانش آموزان دیگر را به خوبی متوجه نمی شوند و به غلط برداشت می کنند، در نتیجه به سرعت و نسنجیده پاسخ می دهند.

دکتر " SELIGMAN" به این گونه پاسخ گویی «تفکر گرم» می گوید. یعنی به جای این که کودک تامل کند، بدون فکر کردن و اندیشیدن، به سرعت تصمیم گیری می کند.

«تفکر سرد» بر عکس نوع اول، به معنای صبر کردن و آرام و کند کردن فرآیند فکر کردن و تصمیم گرفتن است. «تفکر سرد» را می توان به فرزندان آموخت. به مثال زیر توجه کنید:

«تو می خواهی آب بخوری، در صف می ایستی، در مقابل تو 5 کودک دیگر ایستاده اند، صبر می کنی تا نوبت به آن ها برسد و هر کدام آب بخورند و بروند، ولی در انتهای صف، 2 کودک به بازی مشغولند، پشت سر تو سعید ایستاده است. بچه هایی که بازی می کنند به سعید برخورد کرده، او هم با تو برخورد می کند و درست زمانی که نوبت آب خوردن تو رسیده، تو را هل می دهد و باعث می شود که صورت تو خیس شود...»

تو هیچ یک از ماجراهایی را که اتفاق افتاده نمی بینی و تنها سعید را می بینی که تو را هل داده و سبب شده تا صورتت خیس شود. در این شرایط، امکان بروز واکنش نامناسب وجود دارد. در حالی که می توانیم به کودک خود بیاموزیم که مانند یک کارآگاه از وضعیت موجود فهرستی تهیه کند و برای کنترل هر یک از شرایط، راه حلی ارائه دهد و طرز فکر خود را بیان نماید.

ما می توانیم به دانش آموزان خود بیاموزیم که نخستین قدم در حل مسئله، توقف کردن (STOP) و فکر کردن (THINK) است.

سرعت داشتن در تصمیم گیری، بدون اندیشیدن، یا به صورت سطحی برآورد کردن شرایط ،واکنش های مناسبی را به دنبال نخواهد داشت.

 مهارت های اجتماعی و دانش آموزان

جا به جا کردن «تفکر گرم» با «تفکر سرد»

اندیشه های گرم، اندیشه هایی هستند که با سرعت به مغز می رسند. دانش آموزانی که اندیشه های گرم از ذهنشان می گذرد معتقدند که در صورت بروز مشکل بین آن ها و دانش آموزان دیگر، همیشه فرد مقابل مقصر است و از روی عمد کاری را انجام داده است.

این گونه اندیشیدن، کودک را وادار می کند تا بازخوردهای سریع و بی اختیار بروز دهد، پیش از آن که درباره ی اتفاقی که افتاده فکر کرده و آن را برای خود تحلیل کند.

اندیشه های سرد، اندیشه هایی هستند که ما را در جمع آوری همه ی اطلاعات پیرامونمان یاری می دهند و ما می توانیم با تحلیل اطلاعات خود، تشخیص دهیم که چه اتفاقی افتاده است. اندیشه های سرد، ما را آرام می کنند. در حالی که اندیشه ی گرم بر سرعت تصمیم گیری های ما می افزایند. معمولاً پاسخ هایی که از اندیشه های گرم ناشی شده اند وضعیت موجود را وخیم تر می کنند.

برای کسب مهارت در «اندیشیدن سرد» لازم است که فرق بین « تفکر گرم» و « تفکر سرد» را به کودک خود بیاموزیم. نمونه های زیر را برای کودک خود بخوانید و از او بپرسید کدام یک از پاسخ ها از « تفکر سرد» و کدام یکی از « تفکر گرم» ناشی شده اند؟

1- سعید فوتبال بازی می کند. زنگ تفریح است و بچه های دیگر هم در حیاط مدرسه حاضرند. ناگهان ضربه محکمی به توپ می زند و توپ به صورت «تو» برخورد می کند.

تو می اندیشی:

الف) چی ؟ تصادفی بود؟ یا این که سعید می خواهد دعوا را شروع کند؟

ب) او از روی عمد این ضربه را به صورت من زد. من هم به شکلی دیگر و شدیدتر تلافی خواهم کرد؟

2- مریم برای دوست خود 3 بار پیغام تلفنی گذاشته است تا با او تماس بگیرد ولی او این کار را نمی کند.

 مریم چه فکری می کند؟

الف) چرا به من تلفن نمی کند؟ آیا از دست من ناراحت است شاید فراموش کرده که به پیغام گیر گوش دهد؟ شاید مادرش به پیغام گیر تلفن گوش کرده و فراموش کرده که به او بگوید؟

ب) او حتماً منظوری از این کارش داشته، به صورتی رفتار می کند که گویی از تماس من بی خبر است.

3- علی قصد دارد که دوستش را ساعت 3:30 در فروشگاه ببیند. او در فروشگاه حاضر می شود، 30 دقیقه منتظر می شود ولی از دوستش خبری نیست.

او فکر می کند:

الف) عجب آدم بدقولی است. او که بهترین دوست من است حالا می خواهد مرا اذیت کند، من هم او را کنار می گذارم.

ب) چه اتفاقی افتاده؟ اگر او نمی خواست به فروشگاه بیاید پس چرا به من قول داد؟ ممکن است اتفاقی افتاده باشد یا حادثه ای پیش آمده است. بهتر است بار دیگر با او تماس بگیرم و بفهمم که چه شده است...

پس از این که کودک شما توانست فرق بین یک «فکر گرم» و یک «فکر سرد» را بشناسد، با او تمرین کنید تا بتواند پاسخ مناسبی در برخوردهای اجتماعی خود بروز دهد. برای کودک خود نمونه هایی از وقایعی که برای کودکی به سن او ممکن است اتفاق بیفتد تعریف کنید و از او بخواهید که یک «فکر گرم» و یک «فکر سرد» ارائه دهد. او را برای تصمیم گیری آرام و دور از پیش داوری های سریع، یاری کنید.

مثال 1:

قرار است که دوستانت را در جایی ملاقات کنی و با هم به مدرسه بروید. تو در ساعت معین حاضر می شوی ولی هیچ یک از دوستانت در ساعت معین نمی آیند، 5 دقیقه دیگر هم منتظر می شوی ولی از دوستانت خبری نیست.

تفکر گرم: آن ها مرا دست انداخته اند...

مثال 2:

تو در صف یک فروشگاه ایستاده ای، فروشنده با مردی که پشت سر تو ایستاده صحبت می کند و جنس مورد نظرش را می آورد و تو هنوز منتظر ایستاده ای...

تفکر گرم: این مرد (فروشنده) بچه ها را دوست ندارد.

مثال 3:

تو می خواهی فوتبال بازی کنی ولی روز اول که وارد تیم می شوی بچه ها شروع می کنند به خندیدن و شوخی کردن...

تفکر گرم: آن ها به من می خندند و می خواهند مرا مسخره کنند.

مثال 4:

تو به خواهرات اجازه دادی که نوارت را به دوستش قرض بدهد ولی ساعت 3 آن را به شما برگرداند. ساعت 3:15 است و تو می خواهی به منزل دوستت بروی و نوار را به او بدهی اما هنوز نه خواهرت آمده و نه به نوار دسترسی دارد...

تفکر گرم: خواهرم می خواهد مرا اذیت کند.

فراموش نکنید که هنگام پاسخگویی در هر یک از شرایط پیشنهادی، بهتر است خود کودک شما فکر کند و باز خوردهای احتمالی خود را شرح دهد. سپس می توانید به او کمک کنید که فکرهای بهتر و مناسب تری داشته باشد و آن ها را به ذهن خود بسپارد و در موقعیت های بعدی به کار برد.

 مهارت های اجتماعی و دانش آموزان

نتیجه گیری:

برای این که کودک ما در اجتماع بتواند رفتار های مناسبی داشته باشد بهتر است به 3 توصیه زیر برای تکمیل مطالب پیشین توجه نماییم:

مهارت های اجتماعی و دانش آموزان

به کودک خود شرح دهیم که پیش از تصمیم گیری و حل مسئله لازم است بدانیم که فرد مقابل ما به چه چیزی فکر می کرده و چرا چنان رفتاری را بروز داده است؟

آیا می توانیم بفهمیم که فرد مقابل ما چه احساسی داشته و چگونه فکر می کرده است؟

بله، نگاه کردن به چهره افراد بهترین راه شناختن وضعیت احساسی آن هاست.

آیا عصبانی است، ترسیده، نگران است یا مخالفت می کند؟ هر یک از چهره ها دانستنی هایی درباره عملکرد و رفتار فرد به شما می دهند.

دیگر این که می توانیم از فرد مقابل خود سۆال کنیم. به طور مثال اگر دختر شما وارد کتابخانه شده و می بیند که دو نفر از دوستانش به او می خندند، ممکن است فکر کند به او می خندند و پاسخ هایی چون، ناراحت شدن، ترک کردن کتابخانه و ... کناره گیری از آن ها را نشان دهد، در حالی که اگر از آن ها بپرسند به چه چیزی می خندند؟ به طور حتم از پاسخ آن ها نادرست بودن فکر خود تعجب زده خواهد شد.

توصیه سوم اینست که خودمان را به جای فرد مقابل بگذاریم و حدس بزنیم که چگونه احساس می کند و چگونه عمل خواهد کرد. زمانی که کودک شما در باره مشکلی که با دوست یا همکلاسی خود دارد با شما صحبت می کند، از او بخواهید خود را به جای او بگذارد، سپس از او بپرسید چگونه حس می کند و می خواهد چگونه رفتاری داشته باشد؟


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

آیا درس‌هایتان را تلنبار کرده و برای شب امتحان نگه داشته‌اید؟

آیا نگران نمره درسی‌تان هستید؟

آیا فکر می‌کنید فرصت مطالعه ندارید؟

نگران نباشید در این مطلب مهارت‌های مدیریت زمان و نکته‌های طلایی چگونه مطالعه کردن در شب امتحان را فرا خواهید گرفت.

 نکته هایی طلایی برای شب امتحان

نخستین گام

اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که شب قبل از امتحان درس می‌خوانید بهتر است به ساعات فکر کنید نه به دقایق. فکر کنید چه مطالبی را می‌توانید در زمان کوتاه یاد بگیرید.

قبل از این که مطالعه را شروع کنید به موارد زیر توجه کنید :

مواد مغذی برای تقویت ذهن مصرف کنید

قطعاً مواد مغذی شامل پفک، چیپس و پاپکورن نمی شود. تخم‌مرغ و چند تکه شکلات تلخ در وعده شام بسیار موثر است. شکلات تلخ کارایی مغز را افزایش می‌دهد.

اگر احساس خستگی می‌کنید، دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد به احساس تازگی و طراوت و بیدار ماندن کمک می‌کند. خوردن یک دسر سبک مانند سیب کارایی را چند برابر افزایش می‌دهد و استرس امتحان را دور می‌کند. غذاهای سنگین نخورید، این غذاها باعث احساس خواب‌آلودگی می‌شوند. درحالی که این چیزی است که قصد دارید از آن جلوگیری کنید. اگر در طول مطالعه آدامس بجوید، حواستان پرت شده و نمی‌توانید چیزی را که مطالعه کردید، به خاطر بیاورید.

تغذیه سالم قبل از مطالعه باعث می‌شود احساس گرسنگی نکرده و برای خوردن تنقلات وسوسه نشوید

مطالعه را با یک نوشیدنی یا آبمیوه خنک شروع و احساس کنید سر جلسه امتحان نشسته‌اید پس جدی باشید. در این حالت هیچ بهانه‌ای ندارید که از جا بلند شوید.

همه لوازم مورد نیاز را که برای آزمون نیاز دارید در کنار دست‌تان قرار دهید.

جزوات، کتاب‌های درسی، سوالات آزمون‌های قبلی، یادداشت‌ها و... را روی میز کار بگذارید.

ساعت را برای 45 دقیقه تنظیم کنید، در بازه‌های زمانی 45 دقیقه مطالعه کنید و 5 دقیقه بعد از این مدت استراحت کوتاهی کرده و دوباره مطالعه را ادامه دهید. چنانچه بخواهید برای ساعات نامحدود مطالعه کنید، مغز بیش از حد خسته شده و مجبور می‌شوید برای حفظ تمرکز زمان طولانی‌تری را صرف کنید.

بهتر است اهداف‌تان را با پاداش‌های کوچک ( زنگ تفریح ) دنبال کنید در این حالت می‌توانید تا زمانی که لازم است به مطالعه ادامه دهید فقط کافی است زمان‌سنج را برای 45 دقیقه تنظیم کنید.

راهنمای درسی و مواد امتحانی را دنبال کنید:

به یادداشت‌ها، جزوات، کتاب‌ها و آزمون‌های قبلی که احتمال می‌دهید در امتحان مورد توجه باشد، مراجعه کنید. معلم‌ها سوال‌ها را از درس‌هایی که در کلاس ارائه شده، طرح می‌کنند بنابر این یادداشت‌ها و جزوات منابع باارزشی به شمار می‌روند. یادداشت‌ها را هرگز برای مطالعه در شب قبل از آزمون فراموش نکنید. به سوالاتی که آخر هر فصل وجود دارد توجه کنید و خود را با بررسی این سوالات بیازمایید. علاوه بر آن به دو صفحه اول هر بخش که خلاصه‌ای از مطالب فصل مربوطه است توجه کنید تا اطلاعات اساسی و اولیه را درباره هر فصل یاد بگیرید.

مسابقه پرسش و پاسخ با یک دوست یا اعضای خانواده سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد

از مادر، برادر، پدر و خواهر یا یک دوست صمیمی بخواهید به تعدادی از سوالات شما خیلی سریع پاسخ دهد. لیستی از مطالبی که شما را درگیر کرده و نمی‌توانید آن‌ها را به خاطر بسپارید تهیه کنید و در قالب سوال آن‌ها را از اطرافیان بپرسید و بخواهید خیلی سریع به سوال‌تان پاسخ دهند. تکرار پرسش و پاسخ باعث می‌شود آن‌ها ملکه ذهن شوند. علاوه بر آن مسابقه پرسش و پاسخ کمک می‌کند تا نقاط ضعف موجود را جبران کنید.

تهیه یک لیست برای بررسی سریع، همه نکات درسی، مطالب حفظی، تاریخ‌های مهم و معادلات پیچیده را روی یک ورق کاغذ بنویسید. این لیست را قبل از آزمون و صبح روز بعد مطالعه کنید.

هیچ چیز بدتر از آن نیست که شب قبل از آزمون به اندازه کافی نخوابیده باشید. ممکن است وسوسه شوید و همه شب را بیدار بمانید و خود را برای امتحان آماده کنید اما هنگامی که زمان امتحان فرامی‌رسد قادر نخواهید بود همه اطلاعاتی را که یاد گرفته‌اید به خاطر بیاورید. مغز در این حالت فقط برای بیدار ماندن تلاش می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد نخوابیدن در شب امتحان عملکرد حافظه را نابود کرده و به شدت پایین می‌آورد.

نگاهی کوتاه به لیست مرور:

سعی کنید صبح روز امتحان حدود 45- 30 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. نگاهی کوتاه به لیست مرور و فلش‌کارت بیندازید. زمانی که منتظر هستید تا جلسه آزمون شروع شود، صفحات مرور را کنار بگذارید.

 نکته هایی طلایی برای شب امتحان

نکته‌های خوب برای مطالعه و یادگیری مطالب مهم

آرام باشید، ممکن است کمی سخت باشد ولی کافی است یک نفس عمیق بکشید. سعی کنید افکارتان را متمرکز کنید. یک مکان خوب و ‌آرام برای مطالعه پیدا کنید. تختخواب و مبل راحتی انتخاب خوبی نیستند. دراز کشیدن روی تختخواب یا مبل راحتی به این معنی است که شانس خود را برای موفقیت در آزمون فردا به خطر می‌اندازید.

کتاب‌های درسی و یادداشت‌هایتان را باز کنید و از ابتدا شروع کنید روی جزییات کوچک چندان تمرکز نکنید. به مطالب مهم و برجسته که احتمال می‌دهید در آزمون فردا از آن‌ها سوال مطرح شود، تمرکز کنید.

اطلاعات مهم را در کاغذهای کوچک یادداشت بنویسید و با صدای بلند بخوانید. این فرآیند به مغز و قدرت یادگیری کمک می‌کند.

فلش‌ کارت درست کنید. تهیه فلش کارت روش خوبی است تا خود را بیازمایید. فلش کارت کمک می‌کند تا اطلاعات را پردازش کنید. نکات مهم را در فلش کارت‌ها مرتب نوشته و با صدای بلند بخوانید.

اطلاعات و نکات را در راه مدرسه در ذهن مرور کنید. هرگز قبل از شروع آزمون سراغ جزوات و کتاب‌های درسی نروید. این کار اشتباه بزرگی است و اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد.

سعی کنید مطالبی را که می‌خوانید درک کنید. با این کار هیچ مشکلی برای به خاطر آوردن آن‌ها سر جلسه امتحان نخواهید داشت. به خاطر داشته باشید فرار از درس‌های تلنبار شده به راحتی ممکن نیست. شاید تلنبار کردن برای یک درس چندان کار نادرستی نباشد اما این موضوع برای همه درس‌ها بویژه درس‌های با حجم سنگین صدق نمی‌کند.

صبحانه کامل

قطعاً صبحانه کامل معده درد یا دل درد را از شما دور می‌کند. قبل از آزمون آب کافی بنوشید. توجه کنید اگر نمی‌توانید بیدار بمانید قهوه بنوشید اما اگر احساس می‌کنید قهوه شما را خیلی عصبی و مضطرب می‌کند سعی کنید برای این‌که بیدار بمانید و خواب‌آلودگی سراغ‌تان نیاید، مقداری ورزش کنید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا علاوه بر این‌که سلامتی را به خطر می‌اندازند باعث افزایش استرس و اضطراب می‌شوند پس هرگز شب قبل از آزمون از این نوشیدنی‌ها استفاده نکنید.

 نکته هایی طلایی برای شب امتحان

تصور کنید شب قبل از امتحان است و می‌خواهید برای روز بعد خود را آماده کنید. پیشنهادات زیر را دنبال کنید.

شب قبل از امتحان

یادداشت‌برداری کنید

اگر زمان کوتاهی برای مطالعه جهت آزمون روز بعد دارید، یادداشت‌برداری کنید. البته مهارت یادداشت‌برداری خیلی مهم است تا بیشترین بهره را شب قبل از امتحان ببرید. اگر معلم قبل از امتحان یک جلسه مرور گذاشت حتماً در آن شرکت کنید. معلم‌ها در جلسات مرور نکات ریز و مهم که برای امتحان ضروری هستند را یادآوری می‌کنند. یادداشت‌های سر کلاس را جدی بگیرید به طور منظم سر کلاس حاضر شوید و یادداشت‌برداری کنید. چنانچه یادداشت‌برداری نکردید، یادداشت‌های همکلاسی‌هایتان را کپی‌برداری کنید.

نکات سر کلاس و یادداشت‌ها گنج قابل دسترس هستند

مفاهیم، تعاریف و معادلات مهم را در کارت‌های سه در پنج سانتیمتری بنویسید و مجموعه‌ای مفید از فلش کارت‌های دستی تهیه کنید. عمل بازنویسی به یادگیری و حفظ مطالب کمک می‌کند. اگر یادگیری بصری شما خوب است پس این عمل قطعاً کمک خواهد کرد.

اگر یادگیری شنوایی خوبی دارید به این معنی که با شنیدن، مطالب را یاد می‌گیرید، کلماتی را که در فلش‌کارت‌ها نوشته‌اید بلند بخوانید

شاید در ابتدا تصور کنید این بازنویسی در فلش کارت‌ها به درد نمی‌خورد اما اگر قصد دارید اطلاعات مهم را یاد بگیرید، بسیار مفید است. یادگیری معادلات و مسائل کاربردی و عملی از طریق تکرار، عمل مفیدی نیست.

نکات کلیدی را شناسایی کنید

نخستین صفحه از هر فصل اغلب نکات کلیدی که هدف اصلی درس است را شامل می‌شود، این صفحات را حتماً نگاه کنید.

خود را بیازمایید

اگر معلم‌تان نمونه سوال داده آن را حل کنید. برای سوالات زمان زیادی صرف نکنید اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید از فلش‌کارت کمک بگیرید. ممکن است به بازخوانی مجدد فلش‌کارت‌ها نیاز داشته باشید. برخی از استراتژی‌های حفظ را یاد بگیرید. سعی کنید با استفاده از گیره، یادداشت‌ها و فلش‌کارت‌ها را آویزان کنید. برقرار کردن ارتباط تصویری با اطلاعات نتیجه خوبی خواهد داد.

مطالعه را با مهمترین اطلاعات درسی شروع کنید

ابتدا مفاهیم کلی را یاد بگیرید و درباره یادگیری جزییات نگران نباشید زیرا هدف یادگیری ایده‌های اصلی در زمان کوتاه است.

حافظه، اطلاعاتی را که شما در شروع و پایان مطالعه، یاد گرفته‌اید بهتر از موضوعاتی که در وسط مطالعه یاد گرفته‌اید، به خاطر می‌سپارد.

با مطالعه روزانه، مفاهیم به مدت طولانی در حافظه بلندمدت باقی می‌ماند اما اگر وضعیتی پیش آمده و مطالعه را به لحظات پایانی موکول کرده‌اید مفاهیم در حافظه کوتاه مدت باقی می‌ماند و زود فراموش می‌شوند. پس سعی کنید مفاهیم را درک کنید.

به یک موسیقی آرامبخش مانند موسیقی کلاسیک با صدای کم گوش کنید

موسیقی برخی از خستگی‌های مطالعه را کم می‌کند. هرگز بعد از زمانی که معمولاً می‌خوابید مطالعه نکنید در بعدازظهر یا ساعات اولیه عصر مطالعه کنید. اگر فرد سحرخیزی هستید مطالعه اوایل صبح نتیجه خوبی خواهد داشت.

نگرش مثبت و برنامه ریزی برای مطالعه راهی به سوی موفقیت است. برنامه‌ریزی زمان انجام کار را برای فرد برجسته و مهم می‌کند.

هنگامی که تلاش می‌کنید درس تاریخ را حفظ کنید اسامی و سایر اطلاعات واقعی را در ذهن بسپارید. اگرچه این عمل مقداری طول می‌کشد اما روش بازنویسی و تکرار و تلاوت موثر است. در مورد مسائل ریاضی و علم معادلات به مسائلی که معلم سرکلاس تاکید کرده، توجه کنید. در اینجا تکنیک یادداشت‌برداری به کمک خواهد آمد.

 نکته هایی طلایی برای شب امتحان

قسمت دوم : روز امتحان

پس صبحانه روز آزمون را فراموش نکنید. کمی زود بیدار شوید، صبحانه کامل بخورید و حداقل یک ساعت زودتر قبل از امتحان در جلسه حاضر شوید از این‌که تنها از کربوهیدرات‌ها استفاده کنید، بپرهیزید. حداقل 10 دقیقه قبل از آزمون سریع یادداشت‌ها و لیست مرور را مرور کنید تا مغزتان به‌صورت خودکار مفاهیم را تنظیم کند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که خیلی پریشان و مضطرب هستند مطالعه گروهی مانند شکستن طلسم برای این فاجعه عمل می‌کند. مطالعه با یک گروه از همکلاسی‌ها کمک می‌کند تا آرامش و تمرکز را حفظ کرده و وقت کمتری را تلف کنید.

دانش‌آموزان معمولاً حین مطالعه گروهی نکات کلیدی را یاد می‌گیرند و از اشکالات آگاه می‌شوند.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

به گزارش تیزلند به نقل از خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس تحقیقات 98 درصد از معلمان نشانه‌های وجود اختلالات روحی و روانی را در دانش آموزانشان دیده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات خانوداگی و استرس می‌توانند یکی از بزرگ‌ترین دلایل این اختلالات باشند.

 معلمان کودکان را از امتحان نترسانند

تعداد جوانانی که مبتلا به این نوع بیماری روانی هستند رو به افزایش است و از علائم این بیماری می‌توان به اختلالات در خوردن، اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

91 درصد از معلمان اعتقاد دارند که مشکلات خانوادگی می‌تواند این اختلالات را در کودکان ایجاد کند، اما 84 درصد از آن‌ها معتقدند که استرس‌های ناشی از آزمون و امتحانات نیز می‌تواند مشکلات روحی را برای کودکان به وجود آورد.

بر اساس تحقیقات 58 درصد از معلمان تصور می‌کنند، نوجوانانی که در بازه سنی 15 تا 16 سال قرار دارند بیشتر مبتلا به این اختلالات می‌شوند.

در این میان 55 درصد از معلمان معتقدند که ابتلا به اختلالات روحی در بین نوجوانان 13 تا 14 سال بیشتر است.

چه نوع بیماری‌های روانی بر کودک تاثیر دارد؟

اختلالاتی که کودکان ممکن است به آن‌ها مبتلا شوند شامل اختلالات اضطرابی، بیش فعالی، اوتیسم، اختلالات غذا خوردن، اختلالات خلقی و اسکیزوفرنی است.

این موارد با علائم خاصی در بدن کودک بروز پیدا می‌کند که می‌توان به تغییرات رفتاری، احساسات افراطی، کاهش وزن بی دلیل، آسیب جسمی و مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

چگونه والدین باید به کودک خود کمک کنند؟

در این بازه‌ی زمانی که کودکان مبتلا به این نوع از اختلالات شده‌اند والدین باید از روان پزشک کمک بخواهند تا آن‌ها را در این زمینه کمک کند و نباید بدون آگاهی اقدام به درمان کودک کنند.

والدین باید از توانایی‌های کودک خود تعریف کنند و راه‌هایی برای حفظ آرامش او پیدا کنند و باید سعی کنند تا هر گونه حس ترس و یا خجالت را از فرزند خود دور کنند تا از ماندگاری این اختلالات در کودک خود جلوگیری کنند.


  • سرزمین تیزهوش ها
  • ۰
  • ۰

برای آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه‌دولتی کارهای زیر را انجام دهید:

1. یادتان باشد جلسه را با نام «خدا» آغاز کنید و مطمئن باشید شما که درس خوانده‌اید و زحمت کشیده‌اید، خداوند هم یاری‌تان خواهد کرد.

2- در هفته‌ی آخر، تست جدید تمرین نکنید و به ‌جای آن، از کتاب 10 آزمون جامع ویژه‌ی تیزهوشان کانون نهم (جدید) و کتاب زرد برای ششم و کتاب‌های آبی و سه‌سطحی کانون و هم‌چنین آزمون‌های سایت کانون استفاده کنید.

3- روز قبل از آزمون مطالعه نکنید و همراه اولیای خود بیرون بروید. این فرصت خوبی است که حوزه‌ی امتحانی خود را شناسایی کنید.

4- در آزمون از تکنیک ضربدر و منها استفاده کنید.

5- هنگام پاسخ دادن به سوال‌ها وقت خود را صرف سوالات وقت‌گیر نکنید.

6- ممکن است چند سوال اول دفترچه مشکل باشد. خودتان را نبازید و به اطلاعات و مطالعه‌ی خود اطمینان داشته باشید. اگر این سوال‌ها برای شما مشکل است، مطمئن باشید برای دیگران هم دشوار خواهد بود.

7- صورت سوال را با دقت و تا آخر بخوانید و در جواب دادن عجله نکنید و به فعل‌های آخر جمله‌ها دقت کنید.

8- ترتیب سوال‌ها را در دفترچه رعایت کنید و تمام صفحات دفترچه را با دقت بخوانید و مراقب باشید بعضی صفحات یا بعضی سوال‌ها را فراموش نکرده باشید.

9- از هیچ سوالی، نخوانده رد نشوید؛ زیرا ممکن است پس از چند سوال دشوار، چند سوال ساده پیدا کنید.

10- از حاشیه‌ی دفترچه‌ی سوال برای چرک‌نویس و محاسبه استفاده کنید.

11- اگر گزینه‌ی پرشده‌ای را پاک کردید، طوری باشد که کاملاً پاک شود.

12- در بیرون از منزل غذا نخورید؛ احتمال مسمومیت وجود دارد.

13- با چهره‌ای «بشّاش» به جلسه‌ی امتحان بروید و مثبت فکر کنید.

14- وسایل ضروری مانند کارت داوطلبی، سنجاق،3 عدد مداد مشکی معمولی، پاک‌کن و تراش، شکلات، بطری آب، دستمال کاغذی، ساعت مچی و شناسنامه را همراه خود ببرید.

15- وسایل ممنوع مثل موبایل و جزوه و... را به جلسه نبرید.

16- بعد از پیدا کردن صندلی مطمئن شوید که اطلاعات پاسخ‌برگ، مختص شماست.

17- گزینه‌ها را طوری پر کنید که عدد داخل آن دیده نشود.

18- پاسخ‌برگ خود را تا نزنید و کثیف نکنید.

19- برای شروع چند نفس عمیق بکشید.

20- مدت‌زمان امتحان را از مسئولان حوزه بپرسید و خودتان نیز دفترچه‌ی سوال را کنترل کنید.

21- هر 10 سوال یک‌بار، شماره‌ی تست‌ها را در دفترچه‌ی سوالات با شماره‌ی پاسخ‌نامه مطابقت دهید.

22- بعضی از دانش‌آموزان در دفترچه‌ی سوال به سوالات پاسخ می‌دهند و در پایان، جواب‌ها را به پاسخ‌نامه منتقل می‌کنند. ممکن است وقت تمام شود و شما فرصت نکنید جواب‌ها را به پاسخ‌نامه انتقال دهید یا جواب‌ها جابه‌جا وارد پاسخ‌نامه شود. پس این کار را هرگز انجام ندهید.

23- شب آزمون زود و با آرامش بخوابید تا صبح سرحال و شاداب باشید.

24- سعی کنید به صدا‌ها و محیط اطراف زیاد اهمیت ندهید و از تمام وقت‌تان برای پاسخ‌گویی به سوال‌ها استفاده کنید.

25- دقت و تمرکز بالا در پاسخ دادن به سوالات داشته باشید. به نکاتی که در صورت سوال است باید توجه کنید؛ مثل «اغلب، همیشه، فقط، فراوان، حداکثر، حداقل، مجموع، باقی‌مانده، به ترتیب و... .

26. هر نوع علامت مشکوک را در پاسخ‌برگ ننویسید.

27- صبحانه‌ی کامل و پرانرژی و بدون چربی میل کنید.

28- آرامش خود را حفظ کنید و روحیه‌ی بانشاط و اعتمادبه‌نفس داشته باشید.

29- سوالات را به ترتیب دفترچه پاسخ دهید و درس‌ها را جابه‌جا نکنید تا باعث درهم‌ریختگی ذهنتان یا فراموشی بعضی سوالات نشود.

30- زمان را مدیریت کنید. دانش‌آموز باید آگاه باشد که زمان برای خواندن و پاسخ دادن به تست محدود است؛ پس باید زمان را محاسبه و مدیریت کنید.


  • سرزمین تیزهوش ها