سرزمین تیزهوش ها

  • ۰
  • ۰

همه ما دوست داریم که فرزندمان حرف های خوبی راجع به مدرسه بزند اما گاهی حرف هایی از او می شویم که ما را نگران می کند. در این مطلب تعدادی از این جملات را بیان کرده و به شما کمک می کنیم تا سخت ترین شرایط را کنترل کنید.

کودک اصرار دارد که معلم از او بدش می آید

اگر در طی چند جلسه اول کودک این حرف را زد، صبر داشته باشید و از جنبه مثبت به آن بپردازید. برای مثال به جای اینکه بعد از مدرسه بپرسید «از معلمت خوشت اومد؟» بپرسید «امروز چه اتفاق خوبی توی کلاس افتاد؟». اگر پس از یک هفته باز هم گفت که معلمش از او خوشش نمی آید، قرار ملاقاتی با معلم ترتیب دهید و نگرانی کودک را با او در میان بگذارید. سخت است که صحبت درباره چنین مسئله ای را با معلم شروع کرد اما اگر به آن رسیدگی نشود، ممکن است به مسئله بزرگتری تبدیل شود و سپس حل کردن آن سخت تر می شود. پیش از آنکه نزد معلم بروید، حرف های خود را آماده کنید و چند مثال در ذهن داشته باشید که چرا فرزندتان احساس می کند معلم او را دوست ندارد، سپس خونسردی خود را حفظ کنید و تمرکز خود را بر روی همکاری با معلم بگذارید. می توانید صحبت خود را این گونه شروع کنید «به دلایلی فرزند من احساس می کنه شما از او خوشتون نمی یاد. مطمئنم که الان با صحبت کردن می تونیم این مسئله رو حل کنیم».

روز اول کودک با ناراحتی به خانه بر می گردد و می گوید کوله پشتی اش باحال نیست

ممکن است زمان خرید کردن، وسایلی را انتخاب کنید که خودتان ترجیح می دهید، اما کودک شما دیگر مهدکودکی نیست و کودکان در سن مدرسه نیاز دارند که کیف، دفتر و سایر وسایل مدرسه را خودشان انتخاب کنند زیرا این کار به آن ها احساس اعتماد به نفس و امنیت می دهد.

اگر کودک خودش کیف را انتخاب کرده است و حالا ناراحت است، دلیل آن را بپرسید. اگر فقط می گوید به جای قرمز، بنفش می خواهد، سر حرف خود بایستید و بگویید رنگ مورد علاقه اش قرمز است و به همین دلیل این کیف را انتخاب کرد. اما اگر مسئله بزرگتر است بگویید راجع به آن فکر خواهید کرد. معمولا پس از یک هفته آن را فراموش می کند اما اگر همچنان کودک شما را اذیت می کند، احتمالا ارزش آن را دارد که از موضع خود کوتاه بیایید.

همه در کلاس اول می توانند بخوانند جز من

کودک شما می گوید فقط من هستم که نمی توانم خودم بخوانم. همه می توانند به راحتی این کار را انجام دهند. حتی اگر در کلاس فقط چند نفر بتوانند بخوانند و آن ها دوست کودک شما باشند، از نظر او همه می توانند این کار را انجام دهند.

آیا در این باره نگران هستید؟ با معلم تماس بگیرید و از او بخواهید به کودک کمک کند تا احساس بهتری نسبت به خواندن داشته باشد. روزانه برای او داستان های کوتاه بخوانید. پژوهش نشان داده است کودکانی که روزانه برای آن ها 15 دقیقه داستان خوانده شده است، در خواندن بهتر خواهند شد. در نهایت، می توانید به روش های سرگرم کننده با او تمرین کنید. برای مثال از معلم بپرسید که چه کلماتی را به آن ها یاد داده است. سپس روزی یک یا دو کلمه را نوشته و روی یخچال بچسبانید و به کودک بگویید آنها کلمات رمز هستند و قبل از باز کردن در یخچال باید آن ها را بلند بخواند.

در زنگ تفریح کسی را ندارد که با او بازی کند

به حرف کودک اهمیت دهید اما نگرانی خود را زیاد ابراز نکنید زیرا ممکن مسئله را برای کودک بزرگتر کند.

بگوید «وای! تنها بازی کردی! چیکار کردی؟»

به خاطر داشته باشید که در سال های ابتدایی، کودکان به طور عمدی کسی را کنار نمی گذارند. ممکن است حس نکرده اند که کودک شما هم دوست دارد با آن ها بازی کند. با فرزند خود تمرین کنید که بگوید «میشه منم با شما بازی کنم؟» همچنین ممکن است به این دلیل باشد که فرزند شما دوست دارد بازی متفاوتی از دوستان خود انجام دهد و دوست دارد کسی او را همراهی کند. در این صورت، اگر دوست دارد بازی دیگری انجام دهد، می تواند از دوستانش بپرسد که دوست دارند این بازی را انجام دهند؟

اگر مسئله حل نشد، از معلم بخواهید فرزند شما در زنگ تفریح زیر نظر داشته باشد. ممکن است بگوید که در زنگ تفریح کودک ناراحت است یا به تنهایی قدم می زند یا برای بازی کردن با کودکان دیگر مردد است. سپس از معلم بخواهید به او کمک کند تا بتواند با کودکان دیگر بازی کند.

فرزند شما به دلیل قانون شکنی از معلم مهدکودک تذکر گرفته است

در مهدکودک کودکان از حیاط به کلاس، از کلاس به کتابخانه از کتابخانه به حیاط منتقل می شوند. کودکان در لحظه زندگی می کنند و اگر در هنگام بازی کردن با بلوک ها، یک شاهکار درست کرده است و بسیار خوشحال است، دوست ندارد آن را رها کند و در صف قرار بگیرد تا به کتابخانه برود.

اگر به هر دلیلی کودک تذکر دریافت کرد، قرار ملاقاتی با معلم ترتیب دهید تا بتوانید دلیل رفتارهای کودک را متوجه شوید. سپس با کمک یکدیگر بتوانید برنامه ای برای برقراری نظم ترتیب دهید. برای مثال، اگر کودک در پایان زنگ نقاشی، دردسر درست می کند، از معلم بخواهید برای کمک به او کمی زمان اضافی بدهد. همچنین ببینید ترتیب برنامه های کلاس به چه صورت است. اگر معلم در کلاس دست می زند و می گوید «یک دو سه همه نگاه ها به من»، شما هم همین کار را در خانه انجام دهید تا برای کودک آشنا تر به نظر برسد. در نهایت، از معلم بخواهید هر روزی که از قوانین پیروی می کند، یک برچسب برای او بچسباند. در خانه هم همین کار را برای پیروی از قوانین انجام دهید. این کار نشان می دهد که خوب رفتار کردن در خانه و مدرسه برابر است.

این مطلب ادامه دارد ولی ادامه آن به شما نمایش داده نمی شود!
برای دیدن ادامه این مطلب  به صورت کامل باید عضو سایت باشید.  ادامه برخی مطالب سایت (از جمله این مطلب) فقط به اعضا نمایش داده می شود.
اگر قبلاً عضو شده اید و کد و رمز دارید، برای ورود اینجا کلیک کنید: 
ورود اعضا

اگر عضو نشده اید، عضو شوید و به حدود 50 هزار عضو سایت بپیوندید. عضویت بسیار ساده است و در کمتر از یک دقیقه انجام می شود. 
برای عضویت در سایت کلیک کنید
  • ۹۵/۱۱/۰۲
  • سرزمین تیزهوش ها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی